راهکار مقابله و حل معضل حاشیه نشینی چیست؟

کارشناس و مدیریت برنامه ریزی شهری درباره معضل حاشیه نشینی گفت :خاستگاه حاشیه نشینی در ایران و جهان فقر و مشکلات اقتصادی است، زیرا افرادی که به حاشیه نشینی تن می دهند و در اطراف شهرها و بیابان ها ساکن شده و محل سکونت خود را با هر وسیله ای اعم از چوب و بلوک های کوچک و بزرگ و نایلون و... می سازند تا فقط سر پناهی در این روزهای سرد داشته باشند.

حسین طالبی -ایسکانیوز :مهندس صفرعلی نهری قاضیانی درباره معضلات حاشیه نشینی گفت : معضلات و شرایط حاشیه نشینی در کل دنیا وجود دارد و این معضل فقط برای کشور ایران نیست و می توان این موضوع را بصورت منفی یا مثبت یاد کرد.

وی گفت :حاشیه نشینی همیشه به شکل یک معضل بزرگ نبوده و گاهی به عنوان یک راهکار مناسب برای کاهش حجم تراکم در شهرهای بزرگ چه در بخش جمعیتی و چه در بخشساختمانی و ترافیکی اجرا می شود، در واقع می تواند کمک بزرگی از لحاظ جمعیتی به ساکنان کلانشهرها کند.

این کازشناس شهری گفت : برای مثال در همه دنیا و در کشور ما این اتفاق افتاده است و در واقع درکنار شهرهای بزرگ ،شهرهای اقماری در حاشیه شهرها پیش بینی شده تا بتواند بار جمعیتی را کاهش دهد ، مانند تهران که شهرهای پردیس ،اسلامشهر و... را بوجود آورده است تا از بار حجم افرادی که در شهر تهران ساکن هستند کم شود.

قاضیان افزود : خاستگاه حاشیه نشینی فقر و مشکلات اقتصادی است، زیرا افرادی که به حاشیه نشینی تن می دهند و در اطراف شهرها و بیابان ها ساکن شده و محل سکونت خود را با هر وسیله ای اعم از چوب و بلوک های کوچک و بزرگ و نایلون و... می سازند تا فقط سر پناهی در این روزهای سرد داشته باشند.

وی در ادامه گفت : معمولا توان اقتصادی ضعیف، نداشتن کار و تعداد زیاد فرزندان باعث روی آوردن خانواده ها به حاشیه نشینی است و به این ترتیب با افزایش تعداد خانواده ها در نقاط دورتر از شهر حاشیه نشینی به وجود می آید و رونق می گیرد تا امروز که در کشور ما به عنوان یک معضل بزرگ مطرح می شود.

قاضیان حاشیه نشینی را یک غده سرطانی در ایران و کشورهای دیگر دانست و گفت : زمانی که حاشیه نشینی در مراحل ابتدایی شکل گیری خود بود دولت مردان در بخش کلان و خرد مدیریتی به دلیل بی برنامگی ،عدم مدیریت و نظارت صحیح باعث گسترش حاشیه نشینی شده اند.



35 درصد از مردم ایران ساکن حاشیه شهرهای بزرگ هستند

کارشناس و مدیربرنامه ریزی شهری افزود :حاشیه نشینی را می توان در چند بخش تقسیم کرد ، یک بخش از حاشیه نشینی کپرنشینی است و افراد چادرهایی با نایلون ، مشمی ، چوب ، آهن آلات و... برپا می کنند و سرپناهی برای خود و خانواده ساخته و زندگی می کنند.اما بعد از چند سال همین کپر یا چادر توسط همان افراد تبدیل به بنا می شود ،در واقع چادری که با نایلون و چوب شکل گرفته بود امروز تبدیل به ساختمان کوتاه و بلند شده است.



مهندس قاضیان یاد آور شد : حاشیه نشینی در اطراف شهر تهران نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کشور از لحاظ خانوارها ، جمعیت و احداث ساختمان ها وسعت بیشتری پیدا کرده است و افرادی که در روستا زندگی می کنندبه دلیل مشکلات اقتصادی و نبود کار و امکانات اجتماعی مناسب به شهرهای بزرگ به ویژه تهران مهاجرت می کنند.

وی با اشاره به اینکه از دو دهه اخیر معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور ما افزایش یافته و افراد از اقصی نقاط کشور برای کار و اداره زندگی خود و خانواده و برای در آمدزایی به شهر تهران هجوم می آورند گفت: این افراد به دلیل ضعف مالی توانایی زندگی کردن در شهر تهران را نداشته وبه ناچار به حاشیه شهر می روند و با ابتدایی ترین وسایل موجود خانه ای برای خود بنا می کنند.در کنار این موضوع برخی از افراد سودجو، مردم ساده را زیر سلطه خود قرار داده و آلونک هایی را که به دور از چشم و نظارت ماموران دولتی وماموران نظامی اجتماعی شهر ساخته اند را می ترسانند و همان آلونک و سر پناه را به آنها فروخته یا اجاره می دهند.

این کارشناس با اشاره به اینکه وقتی جمعیت در حاشیه شهر زیاد می شود ،دولت باید آب، برق، گاز، تلفن، آسفالت ، مدرسه و کلانتری و نیروی انتظامی فراهم و تامین کند گفت: حاشیه نشینی در کنار شهرتهران آسیب های جدی را به این شهر وارد کرده است ، به این دلیل که تعداد زیادی از دستفروشان در مترو یا خیابان و صاحبان مشاغل کاذب و حتی برخی از بزه کاران و مجرمان ساکنان حاشیه های شهر تهران هستند.

قاضیان افزود :حاشیه نشین ها به دلیل فقر و نبود امکانات کافی به ناچار در خانه های کوچک با نفرات زیاد در کنار هم با سخت ترین شرایط بهداشتی و اجتماعی زندگی می کنند و به دلیل وضعیت درآمد و فشار اقتصادی ناچارند در سخت ترین شرایط زندگی کنند تا بتوانند درآمدی داشته باشند و خانواده خود را از لحاظ مالی حمایت کنند اما وقتی همه این معضلات را مانند پازل در کنار هم قرار می دهیم و با توجه به اینکه در طول مدتی که نگاه منطقی و آسیب شناسی کاملی نسبت به موضوع حاشیه نشینی نداشته ایم می بینیم که امروزه حاشیه های شهر برای تهران غده های سرطانی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: مواد غذایی غیر بهداشتی در حاشیه شهر تهران بدون هیچ گونه نظارت و کنترلی تولید و در شهر تهران توزیع می شود ، مانند آبنبات ، شکلات ، نوشابه و غذاهایی از قبیل سوسیس و کالباس که خبرهای گوناگونی در مورد غیر بهداشتی بودن آنها منتشر شده تهیه می شود و باعث بروز مشکلات و دردسرهای بزرگ برای مردم تهران می شود.

به گفته این کارشناس و مدیر برنامه ریزی شهری معمولا سرقت ، دزدیدن کودکان ، تجاوز به عنف در این مناطق اتفاق می افتد و یا افراد بزهکار به حاشیه ها شهر فرار کرده و خود را از دست ماموران نیروی انتظامی و امنیتی پنهان می کنند.

مهندس قاضیان درباره حمله تروریستی امسال به مجلس شورای اسلامی گفت : زمانی که ماموران گمنام امام زمان مامور به شناسایی این گروهگ و دستگیری سر دسته آن ها شدند در همه این تعقیب و گریز مشخص شد بیشترین پایگاه های این تروریست ها در حاشیه های شهر قرار دارد و متاسفانه دولت آماری از این وجود بزه در این مناطق نداشته و هیچگونه نظارت و برنامه ریزی ندارد هر چند در واقع این معضل فقط به این دولت مربوط نمی شود ، بلکه از دهه های قبل این مشکل وجود داشته و سال به سال وضعیت بدتر شده است.

وی افزود: اگر حاشیه نشینی را در دنیا بررسی کنیم می بینیم در همه جهان افرادی فقیر وجود دارند که در حاشیه های شهر زندگی می کنند.اما آنها در کانکس و وسایل پیش ساخته که یا خریداری کرده اند و یا از طرف دولت به آنها اهدا شده است اجازه زندگی کردن دارند.

این کارشناس گفت: یکی دیگر از معضلات در حاشیه های شهر تولید مواد مخدر و توزیع آن در داخل شهرتهران است و مناطق حاشیه نشین مکان مناسبی است که مواد قاچاق در آنجا تهیه و نگهداری شود و پر واضح است که اگر موضوع حاشیه نشینی آسیب شناسی و از گسترش آن جلوگیری نشود ،در آینده ای نه چندان دور با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد .


بهترین راهکار برای مقابله و حل معضل حاشیه نشینی

مهندس صفر علی نهری قاضیانی در پایان گفت : دولت مردان در بخش دولتی ، شهرداری و شورای شهری ها اگر بخواهند این معضل را حل کنند در قدم اول باید کشور از لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی داشته باشد ،در قدم بعد باید ازتوسعه و گسترش حاشیه نشینی در کنار شهرهای بزرگ جلوگیری شود ،در مرحله بعد سودجویانی که ازاین قضیه سو استفاده کرده و مردم فقیر را تشویق به اسکان در حاشیه های شهر می کنند برخورد قاطع و قانونی شود.


706

کد خبر: 896449

وب گردی

وب گردی