طرح ترافیک جدید روی هوا/ سهمیه ها باقی، ورود برای همه آزاد و محدوده آبی حذف می شود

طرح اولیه ارائه شده از سوی شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک، با نظرات مخالف راهنمایی و رانندگی و شورای شهر تهران همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز بعد از آنکه شهرداری تهران اعلام کرد که از سال 97 طرح ترافیک بازنگری شده و به نحوی دیگر اجرا می شود، بسیاری از کارشناسان، اعضای شورای شهر و نیروی انتظامی به نقد این طرح پرداختند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هدف از این بازنگری را حذف رانت 98 هزار نفری اعلام کرد و گفت: شهرداری برای دسترسی عادلانه همه شهروندان به محدوده طرح ترافیک قصد دارد تا طرح قدیمی را که سالها از عمر آن می گذرد بازنگری کند.

او خبر از حذف سهمیه افراد خاص که با رانت می توانستند مجوز سالانه طرح ترافیک تهیه کنند خبر داد و تاکید کرد که از سال آینده همه شهروندان می توانند با پرداخت عوارض، وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

شهرداری در طرح جدید نام محدوده طرح ترافیک را به محدوده سبز تغییر داد و نام محدوده آبی را نیز جایگزین زوج یا فرد کرد.بدین ترتیب ورود به محدوده آبی نیز به مانند سبز با پرداخت عوارض ممکن می شود.

شهرداری تهران عوارض محدوده سبز را از 9 هزار تومان تا 36 هزار تومان و عوارض محدوده آبی را 3 هزار تا 12 هزار تومان تعیین کرد و وعده داد تا با این اقدام و درآمد حاصل از آن بتواند به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازد.

اما بعد از آنکه خبر حذف سهمیه های مجوز سالانه منتشر شد، بسیاری به دنبال آن بودند تا به احیای سهمیه از دست رفته بپردازند. در این میان راهنمایی و رانندگی نیز در کنار شورای شهر تهران آنها را همراهی کردند.

اولین نفر از این دست ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران بود که خبر از پابرجایی سهمیه ها در طرح جدید داد.

فروش۲میلیون و۳۰۰هزار تومانی طرح ترافیک به اقشار خاص

ناهید خداکرمی در گفتگویی گفت: باید همه افراد حق ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند نه اینکه مختص افراد خاص باشد و عده‌ای دیگر محروم شوند.

خداکرمی با بیان اینکه در گذشته نیز سقف استفاده مردم از طرح ترافیک روزانه بیش از 17 هزار نفرنبوده است، گفت: با اجرای طرح جدید گره‌های ترافیکی باز می‌شود و کار شفاف می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید شهرداری در کمیسیون سلامت تصویب شده است، گفت: البته پیشنهاداتی برای این طرح ارائه کردیم که یکی از پیشنهادات این بود که این طرح ابتدا به صورت پایلوت ایجاد شود و بگوییم که سه ماه این طرح را اجرا می‌کنیم اگر خوب بود ادامه می‌دهیم اگر نه برنامه دیگری می‌ریزیم و روش را تغییر می‌دهیم. همچنین پیشنهاد شد که به پزشکان، خبرنگاران و برخی شغل‌های خاص که نیاز به تردد دائم دارند و کارهایشان با فوریت است آپشن‌هایی در نظر گرفته شود که این افراد به صورت سالانه طرح را خریداری کنند. قیمت پیشنهادی برای آرم خبرنگاران حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان است.


تکذیب فروش طرح ترافیک 2 میلیون تومانی به خبرنگاران

اما بلافاصله بعد از اظهارات خداکرمی، زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛به تکذیب این موضوع پرداخت.

وی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر پیشنهاد اعضای شورای شهر برای واگذاری طرح ترافیک به خبرنگاران با قیمت 2 میلیون و 300 هزار تومان اظهار کرد: شورا چنین پیشنهادی را نداده است و حداقل موضوع این است که من به عنوان عضو شورا از چنین پیشنهادی خبر ندارم.


سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، پزشکان و جانبازان به قوت خود باقی است

‌اما یک روز بعد از این سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بود که خبر از باقی ماندن سهیمه ها برای اقشار خاص داد.

وی درباره سهمیه خبرنگاران،پزشکان و جانبازان برای ورود به طرح ترافیک اظهار داشت: سهمیه‌هایی در طرح ترافیک برای بعضی از اقشار وجود داشت که بنا به ضرورت دریافت می کردند. مانند خبرنگاران که برای تهیه خبر و پزشکان که برای مراجعه به بیمارستان نیازمند ورود به محدوده طرح ترافیک بودند و همچنین جانبازان، از این رو طبق توافقی که صورت گرفته این سهمیه‌ها در جای خود باقی خواهد ماند.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود:مسئله‌ای که اکنون داریم روی آن کار می‌کنیم، بحث نحوه پرداخت است که حتماً به نفع مردم خواهد بود. اقشاری که سهمیه ورود به طرح ترافیک داشتند، به جای اینکه در ابتدا هزینه را پرداخت کنند و سپس کارت سهمیه را دریافت کنند، در همان ابتدا کارت سهمیه را دریافت می‌کنند و فقط نحوه پرداخت با مدیریت خودشان و به ازای تعداد ورودی است که به محدوده طرح ترافیک خواهند داشت و تفاوت زیادی هم با مبالغ سال گذشته ندارد.

وی با بیان اینکه با تمهیداتی که پیش‌بینی شده، هیچ تغییری در میزان سهمیه‌ها و میزان فروش روزانه طرح ترافیک به وجود نخواهد آمد، گفت:اکنون 20هزار برگ به صورت روزانه توسط شهرداری فروخته می‌شود که در روزهای آلودگی، توسط ما ممنوع می‌شود که این تعداد در سال جدید بیشتر نخواهد شد،در نتیجه هیچ تغییری در محدوده طرح ترافیک تهران به وجود نخواهد آمد بلکه با واگذار کردن مدیریت آن به خود افراد حتی ممکن است شاهد کاهش ترافیک در این محدوده نیز باشیم. یعنی در سال 1397 هم مانند سال جاری این طرح اجرا خواهد شد و فقط نحوه پرداخت هزینه متفاوت شده است، یعنی قبلاً در ابتدا هزینه ورود به طرح دریافت می‌شد اما اکنون به تدریج و بر حسب ورود به محدوده طرح صورت می گیرد.

نظر پلیس مهم است اما هنوز هیچ سهمیه ای برای طرح ترافیک در نظر گرفته نشده است

اما همان روز زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران ؛در واکنش به انتشار خبری از سوی رئیس پلیس راهور مبنی بر اعلام سهمیه طرح ترافیک اقشار خاص در طرح جدید ترافیک سال 97 گفت: هنوز هیچ لایحه‌ای به شورا نیامده است و این مطالب صرفا دیدگاه و نظر پلیس راهور است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی قرار است طرحی تغییر کند باید نظر تمام افراد ذی نفع در نظر گرفته شود، اظهار کرد: مجری طرح پلیس راهور است و نظر پلیس باید بررسی شود چرا که شهرداری تنها یک بخش مسئله است.

وی با اشاره به نظر پلیس مبنی بر در نظر گرفتن سهمیه برای اقشار خاص گفت: اینکه میزان این سهمیه چقدر است یک بحث است و اینکه چگونه این افراد می‌خواهند وارد طرح شوند، یک بحث دیگر است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز لایحه‌ای در خصوص طرح جدید ترافیک به شورا نیامده است، اظهار کرد: از معاون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران درخواست کردیم که هرچه سریعتر برای ارسال لایحه اقدام کنند و به ما گفتند در حال حاضر مدل‌سازی کردیم و باید ببینیم که روی آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش قیمت یکی از روش‌هایی است که می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، خاطر نشان کرد: در گذشته اگر سهمیه‌ای وجود داشت متقاضیان مبلغی را پرداخت می‌کردند و هرگز اینطور نبود که به صورت کاملا رایگان مجوز ورود به طرح ترافیک بگیرند.

نژاد بهرام در پایان خاطر نشان کرد: پلیس سهمیه‌ جداگانه ای برای اقشار خاص مانند خبرنگاران و پزشکان در نظر می‌گیرد، چرا که قرار است آنها به جامعه خدمات بدهند.


محدوده آبی منتفی؛ زوج یا فرد باقی ماند

سخن مهم دیگر مهماندار مرتبط با محدوده زوج یا فرد بود.او اعلام کرد که اجرای محدوده آبی برای سال 97 منتفی شده است.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: اجرای این طرح در حوزه زوج و فرد منتفی شده است و در سال 1397 هم مانند سال جاری این طرح بدون هیچ گونه تغییری اجرا خواهد شد.

سردار رحیمی، رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران و فرمانده انتظامی فعلی تهران بزرگ نیز در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد: سال‌هاست که دو طرح ترافیک و زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران اجرایی می‌شوند و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد بد نیست.

وی در ادامه افزود: طرح ترافیک و زوج و فرد فعلی کمک می‌کند تا آرامش در جامعه حاکم و آلودگی هوا کنترل شود و اجرای این طرح‌ها باید تداوم یابد.

سردار رحیمی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم که شهری آرام و بدون آلودگی هوا داشته باشیم باید برای حل معضل ترافیک و آلودگی آن چاره‌ای بیاندیشیم، به همین منظور باید روی طرح پیشنهادی شهرداری بیشتر کار کنیم. قرار نیست طرح زوج و فرد حذف شود و در این خصوص صحبتی هم نشده است.

حذف زوج یا فرد و اجرای محدوده آبی قطعی نیست

اما نژاد‌بهرام عضو شورای شهر تهران در ارتباط با اجرای طرح آبی در محدوده زوج یا فرد نیز به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: یکی از محورهای قابل بحث طرح زوج و فرد خودرو است، بررسی‌ خواهیم کرد که آیا در طرح جدید فقط محدوده مرکزی مورد توجه است‌ یا محدوده زوج و فرد هم لحاظ می‌شود و این موضوع در لایحه‌ای که شهرداری می‌آورد، بررسی می‌شود.

705

کد خبر: 896460

وب گردی

وب گردی