مبادلات تجاری  کره شمالی و چین به نصف کاهش یافت

ارزش مبادلات تجاری پکن و پیونگ‌یانگ در یک ماه گذشته میلادی کاهش چشمگیری داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بلومبرگ، پس از اعمال تحریم های سازمان ملل علیه برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ و اجرای آن از سوی پکن، سطح مبادلات تجاری چین و کره شمالی در ماه گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافت.

بر اساس داده های منتشر شده از سوی اداره گمرک چین، ارزش کالاهای صادراتی از پکن به کره شمالی در یک ماه گذشته 23 درصد کاهش یافت. میزان واردات چین از کره شمالی نیز در ماه دسامبر با 82 درصد کاهش مواجه شد. روی هم رفته ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور در ماه دسامبر، 51 درصد کاهش یافت.

به طور کلی در سال 2017 مجموع مبادلات تجاری چین و کره شمالی با بیش از 10 درصد کاهش حدود 5 میلیارد دلار اعلام شد. ترامپ نیز از پکن به دلیل پایبندی به تحریم های بین المللی علیه کره شمالی و کاهش روابط تجاری خود با این کشور تشکر کرد. آمریکا با هدف کاهش روابط اقتصادی چین و کره شمالی به دنبال اعمال فشار بیشتر بر کیم جونگ اون و وادار کردن وی به بازگشت بر سر میز مذاکره است. چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت آمریکا از کاهش چشمگیر روابط تجاری چین با کره شمالی خرسند است. این اقدام از تلاش های جهانی برای اعمال بیشترین فشار بر کره شمالی با هدف توقف فعالیت های غیرقانونی این کشور حمایت می کند.»

پس از آزمایش های هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی، از جمله آزمایش قدرتمندترین موشک بالیستیک این کشور که قابلیت هدف قرار دادن آمریکا را دارد، شورای امنیت سازمان ملل تحریم های جدیدی را با هدف محدود کردن واردات فرآورده های نفتی به پیونگ یانگ علیه این کشور تصویب کرد.

با این حال، آغاز مذاکرات میان کره شمالی و کره جنوبی از شدت تنش ها در شبه جزیره کره کاسته است؛ هرچند حمایت چین از توقف تمامی فعالیت های هسته ای در این منطقه، احتمالا منجر به اعمال فشارهای بیشتر علیه دولت پیونگ یانگ خواهد شد.

کد خبر: 896521

وب گردی

وب گردی