ضرورت حرکتی نو در گفتمان شهری / اراضی عباس آباد باید تبدیل به مجموعه ای گفتمان ساز شود

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران بر ضرورت حرکتی نو در گفتمان شهری در این مجموعه و فاصله گرفتن از روزمرگی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، بعد از ظهر امروز شنبه ۲۳ دیماه سال ۹۶ جلسه کمیته شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست زهرا نژاد بهرام و با حضور محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با موضوع بررسی بودجه شرکت توسعه و نوسازی اراضی عباس آباد برگزار شد.

زهرا نژاد بهرام در ابتدای این جلسه بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت های شورای شهر تهران تاکید کرد و گفت: شرکت توسعه اراضی عباس آباد در حدود ۲ دهه ساخت و ساز را طی کرده و هم اکنون در حال ورود به مرحله بهره برداری فرهنگی است.

وی گفت هرچند هنوز بررسی بودجه این شرکت با کمیته شهرسازی است اما رویکرد این شرکت فرهنگی و اجتماعی است که ضرورت دارد تا این موضوع با حضور کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بررسی شود.

حجازی مدیرعامل شرکت توسعه اراضی عباس آباد در این جلسه رویکرد این شرکت را فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: بر اساس تاکید شهردار تهران مدیریت این شرکت در تلاش است تا نگاه فرهنگی به این مجموعه را هرچه سریعتر عملیاتی کند.

وی با اشاره به روند شکل گیری این شرکت به قانون ۱۳۵۳ اشاره کرد و گفت: در ابتدا این مجموعه با نگاه تجاری و اداری در حال ساخت بود که پس از انقلاب به دستور مقام معظم رهبری قرار شد این مجموعه به کاربری فضای سبز و حسب نیاز، فضای فرهنگی تبدیل شود.

مدیر عامل شرکت توسعه عباس آباد اظهار داشت: پس از این حکم، شهرداری با نگاه فرهنگی، شهرسازی و فضای سبز ورود کرد و در طول سالیان تا حدود دو سال گذشته که این اراضی به بهره برداری فرهنگی نزدیک شد توانست پلن معماری را در خود ببیند.

حجازی اعلام کرد: هم اکنون در حدود ۲۰ درصد از عملیات عمرانی این مجموعه شامل ایجاد گود فرهنگ، باغ هنر و تصفیه خانه آب برای بخشی از این مجموعه باقی مانده است.

وی در پایان بر ضرورت مدیریت یکپارچه این اراضی همچون گذشته تاکید کرد.

نژاد بهرام با اشاره به قوانین موجود برای این اراضی در اسناد بالادستی و اسناد جدید گفت: این قوانین می توانند مجموعه ای از هدف گذاری را برای این اراضی تعریف کند و شبه ها را تا حدود زیادی بر طرف کند.

وی بر ضرورت داشتن فراتحلیل بر اساس قوانین موجود تاکید کرد و اظهار داشت: امروز اندیشمندان زیادی هستند که می توان در این حوزه از آنها کمک گرفت.

وی با بیان اینکه به لحاظ شهرسازانه در این مجموعه فضا و کاربرد همدیگر را پوشش می دهند، گفت: عباس آباد نباید دچار روزمرگی شود چرا که جایگاه این اراضی در عرصه فرهنگی متفاوت است و کارهای روزمره را سایر مراکز فرهنگی انجام می دهند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: جایگاه این اراضی اثر گذاری در گفتمان شهری است و می تواند بسیاری از گفتمان های سرگردان را که به خاطر رشد و توسعه تکنولوژی دچار سردرگمی شده است، کالبد شکافی و مدیریت کند و در نتیجه فرصت های خوبی برای سطح ملی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه می توان دیپلماسی شهری را در این مجموعه پیش ببریم گفت: این اراضی به عنوان کانونی در عرصه ملی به شمار می رود و این ظرفیت را دارد که بتواند به عنوان نقطه مرکزی و کانونی در حوزه ملی، فرا ملی، منطقه ای و آسیایی نقش بازی کند و این موضوع نیاز به تحرکی نو در حوزه گفتمان دارد.

وی در ادامه بر ضرورت شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید های این مجموعه تاکید کرد و گفت: وجود باغ موزه دفاع مقدس و وجود مصلای تهران به عنوان یکی از بزرگترین مکانهای مذهبی بعد از مکه و مدینه از نقاط قوت این مجموعه و شناسایی نقاط قوت وضعف و تهدید ها و فرصت های مختلف آن می تواند نگاه موثر برای مدیریت بر این مجموعه ایجاد کند.

وی اظهار داشت چنین تحلیلی می تواند به عملیاتی کردن موضوعات کمک کرده و فرصت های برنامه ریزی را فعالانه تر بیان کند.

وی در نهایت بر ضرورت ایجاد اتاق فکر برای این مجموعه تاکید کرد و گفت :ایجاد نو آوری در کارکرد و گفتمان و سازه نیاز به اتاق فکر دارد تا بر اساس ظرفیت ها بتوان از آن بهره برداری کرد و برای این مجموعه ضرورت ایجاد آن وجود دارد.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه اراضی عباس آباد نگاهی چند بخشی را طلب می کند گفت: یکی از دغدغه های موجود در جمهوری اسلامی بر جای گذاشتن نمادی در شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام است تا آیندگان بتوانند ما را بر اساس آن قضاوت کنند.

وی با پرسشی مبنی بر اینکه آیا می توان برج میلاد و پل صدر را به عنوان چنین نمادی معرفی کرد؟ ادامه داد:اراضی عباس آباد ذخیره ای است که از گذشته باقی مانده که در خلال سالها در معرض تاخت و تاز قرار گرفته و هنوز جای چنگال وحشتناک بر بدنه آن باقی است و اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب نبود چیزی از آن باقی نمی ماند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: این مجموعه حداقل فرصتی برای شهر و آینده است که اگر کسی بخواهد در خصوص میراث شهر سخن بگوید فرصتی فراهم شود که بتوانند در خصوص خاطراتشان که در این محل ایجاد شده است، سخن بگویند.

حق شناس تاکید کرد: اراضی عباس آباد می تواند تبدیل به مرهمی شود در تهران شلوغ با هزاران مظالم و مشکلاتی که ما برای آن ایجاد کرده ایم.

وی اظهار داشت: اراضی عباس آباد نقطه تلاقی شرق و غرب و شمال و جنوب بوده و می تواند تبدیل به مرکزیتی برای ایده های ایرانی اسلامی و شیعی شود.

عضو شورای شهر تهران بر ضرورت ارائه فرا تحلیل در قوانین این مجموعه تاکید و تصریح کرد: هم اکنون اسناد بالادستی و اسناد ثانویه متعددی در خصوص اراضی عباس آباد وجود دارد که باید یکپارچه شده و به منطق اجرایی، فکری، عملیاتی و بودجه ای برسد و در نهایت زمانی که از این مجموعه سخنی به میان می آید، یک معنا در ذهن همگان شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: نیاز دیپلماسی شهری به عنوان یک کارکرد می تواند در این مجموعه شکل گرفته و تبدیل به قلب تهران زیست پذیر و تاب آور شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: رویکرد باغ اکو و نگاه به نوروز به عنوان رویکردی به شمار می رود که امروز نیاز به آن به شدت احساس می شود و در این مجموعه می توان به آن پرداخته شود.

حق شناس بر ضرورت تغییر نگاه به اراضی عباس آباد تاکید کرد و گفت: شهرداری باید با تعصب از این اراضی دفاع کند.

701

کد خبر: 896532

وب گردی

وب گردی