تهدید سلامت روانی خبرنگاران با انتشار اخبار منفی

روانشناسان باور دارند، مخاطبان اخبار منفی استرس شدیدی را پس از آگاهی از اخبار منفی و حوادث متحمل می‌شوند و به مرور زمان دچار حالت‌هایی از افسردگی شدید می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، دکتر مری یک روانشناس غربی که ارتباط بین استرس و رسانه‌ها را بررسی می‌کند، انتشار مداوم اخبار مربوط به شیوع بیماری‌ها، جنگ و تلفات بلایای طبیعی را برای مخاطبان این نوع اخبار مضرتر از سم می‌داند.

این روانشناس با بیان اینکه انتشار این نوع اخبار تنها به حجم ناامیدی مردم اضافه می‌کند، اظهار داشت: «باید بدانیم که جهان با انتشار اخبار منفی به نقطه خوبی نمی‌رود».

افزایش احساس اضطراب با قرارگیری در معرض اخبار منفی

روانشناسان ارتباط بین تکرار قرار گرفتن در معرض اخبار منفی و افزایش احساس افسردگی و اضطراب را در دنبال‌کنندگان این نوع اخبار بررسی کرده و دریافته‌اند که مخاطبان اخبار منفی استرس شدیدی را پس از آگاهی از اخبار منفی و حوادث متحمل می‌شوند و به مرور زمان دچار حالت‌هایی از افسردگی شدید می‌شوند.

نگرانی قبل از حادثه تلخ‌تر از خود واقعیت

نتایج یک بررسی دیگر نیز نشان می‌دهد، افرادی که مخاطبان اخبار منفی هستند زمان زیادی را به فکر کردن و حرف زدن در مورد آن موضوع صرف می‌کنند و به مراتب از نگرانی خود بیش از اصل ماجرا فاجعه می‌سازند.

کارشناسان سلامت می‌گویند: فاجعه ساختن زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌قدر افراد به یک نگرانی فکر می‌کنند که کم‌کم از قبل آن به نظرشان بدتر رسیده و از واقعیت اصلی خود بسیار ناراحت‌کننده‌تر می‌شود.

تشدید نگرانی‌های شخصی با دریافت اخبار منفی

محققان دانشگاه هاروارد باور دارند، برنامه‌های خبری منفی نه تنها افراد را ناراحت‌تر و مضطرب‌تر از قبل می‌کنند، بلکه نگرانی‌ها و اضطراب‌های شخصی افراد را نیز تشدید می‌کنند.

تصور می‌شود که موضوعات خبری مانند جنگ، فقر و قحطی افراد را نه تنها به فکر کردن به این موضوعات تحریک می‌کنند، بلکه بسیار گسترده‌تر از آنچه که تصور می‌شود بر روح و روان آنها تأثیر منفی از خود به جای می‌گذارند.

باب فرانکلین، روزنامه‌نگار برجسته غربی در ارتباط با مخابره اخبار منفی گفته است: «سرگرمی جانشین ارائه اطلاعات شده است؛ علاقه فردی به منافع عمومی برتری جسته و قضاوت دقیق جای خود را به احساس‌گرایی داده است».

مخابره اخبار منفی با افزایش میزان حس بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی افراد به یکدیگر در سطح جامعه ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند منجر به افزایش بزهکاری‌ها در جامعه شود.

تهدید سلامت روانی خبرنگاران با انتشار اخبار منفی

نتایج یک بررسی نشان داده است، خبرنگارانی که اخبار حوادث و به طور کل اخبار منفی را تهیه و تنظیم می‌کنند، در معرض بیماری‌ها و ناراحتی‌های روحی و روانی قرار دارند که به مرور زمان بیماری‌ها و اختلالات سلامت روان خود را نشان می‌دهند.

701

کد خبر: 896562

وب گردی

وب گردی