گزارش آتش‌سوزی نفتکش ایرانی به صحن مجلس ارائه می‌شود

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های مجلس و کمیسیون امنیت در مورد آخرین وضعیت آتش‌سوزی نفتکش ایرانی، اظهار کرد: تلاش‌ها در حال انجام است و قبل از بازگشت نمایندگان اعزامی نباید گمانه‌زنی کرد و پس از ارائه گزارش نماینده کمیسیون امنیت، گزارش را به صحن علنی مجلس هم ارائه می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام اخیر ترامپ در تعلیق تحریم‌ها، اظهار کرد: ترامپ اگر از درک سیاسی و بین‌المللی برخوردار باشد متوجه می‌شود که برجام یک توافق رسمی بین‌المللی امضا شده توسط اعضای دائم شورای امنیت است که از پشتوانه قطعنامه شورا نیز برخوردار است. در واقع محکم‌ترین سندی است که قابل خدشه نیست که حذف یا اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع توهماتی است که اختصاص به ترامپ دارد و حتی مشاوران ترامپ هم به او توصیه کردند که خارج از نرم عمل نکند و علیرغم تهدیدها و رجزخوانی‌ها دیدیم که قرار شد آمریکا از برجام خارج نشود و تعلیق تحریم‌ها ادامه یابد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: گرچه آمریکا سعی می‌کند با سوء استفاده از نفوذی که در کشورهای مختلف دنیا دارد تحریم‌های جدیدی را به لحاظ حقیقی و حقوقی وضع کند که همه برخلاف مفاد برجام است البته در جمهوری اسلامی ایران هم این موضوع را به دقت رصد می‌کنیم که هیات نظارت بر برجام این مسئولیت را بر عهده دارد.

وی افزود: تردیدی نیست که هر اقدامی لازم باشد، جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد زیرا برجام توافق انجام شده‌ای است که نه قابل مذاکره است، نه قابل تغییر و نه قابل اضافه کردن است.

بروجردی ادامه داد: در مورد مباحث موشکی هم که اظهاراتی را مطرح می‌کنند، نه داخل برجام و نه خارج برجام اشاره شده بلکه بحث موشکی و توانمندی ما تنها سلاح بازدارنده در مقابل تهدیدات دشمنان است و ما در این زمینه از پشتوانه فتوای رهبری هم برخوردار هستیم و تنها وسیله‌ برای بازدارندگی است و باید این توانمندی را داشته باشیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره آخرین پیگیری‌ها از نفتکش ایرانی، اظهار کرد: برومندی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی به همراه ربیعی مسئول پیگیری‌کننده این مساله در حال حاضر در شانگهای حضور دارند، با مقامات چینی مذاکره کردند و باید تا تکمیل اطلاعات منتظر بمانیم.

وی اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده حریق بر اساس گزارش‌هایی که وجود دارد 12 تا 13 کشتی آتشخوار به منطقه اعزام شده‌اند اما حجم آتش‌سوزی به حدی زیاد است که به راحت قابل خاموش شدن نیست.

بروجردی یادآور شد: سفیر کشورمان در پکن ار روز اول پیگیر موضوع بوده و تلاش‌های خود را انجام داده، دولت و مجلس نیز نمایندگان را اعزام کردند اما نظر نهایی در مورد چگونگی وقوع اتفاق را باید تا زمان بازگشت نمایندگان اعزامی منتظر ماند و گمانه‌زنی نکرد و بعد از آن گزارش لازم را به صحن علنی مجلس هم ارائه می‌کنیم.

304

کد خبر: 896702

وب گردی

وب گردی