عدالت در توزیع امکانات بیمارستانی است

وزیر بهداشت و درمان گفت: حرمت را فقط محدود به محرم و نامحرم نمی‌دانیم بلکه هر ایرانی باید حرمت داشته باشد یعنی در دسترسی به امکانات بیمارستانی در مناطق شهری و روستایی باید عدالت وجود داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال نصرالله پژمان‌فر که در خصوص خدمات‌رسانی کادر مردان در بخش‌های مربوط به زنان پرسیده بود، گفت: در راستای اجرای قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام تلاش کردیم در رشته‌های زیادی که مربوط به بانوان است، کادر آقایان را آموزش ندهیم اما در برخی رشته‌ها مثل رادیولوژی و سونوگرافی مشکل کمبود نیرو وجود دارد.

وی با بیان اینکه اعتباربخشی بیمارستان‌ها بخشی از شرایط ارتقای سازمانی کادر بیمارستانی است، گفت: در این دوره اعتباربخشی بیمارستان‌ها، موازین شرعی را جزء شروط ارتقای سازمانی کادر بیمارستانی قرار دادیم که هر کس نتواند این شروط را رعایت کند، نمی‌تواند ارتقای سازمانی یابد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: آموزش احکام در بیمارستان‌های کشور را به ۵۰ هزار نفر انجام دادیم البته بحث فرهنگی موضوعی چندوجهی است و مثل ظروف مرتبط به یکدیگر ارتباط دارد و نمی‌توان با این مساله در بخش بیمارستانی به صورت جزیره‌ای برخورد کرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل کمیته انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام را تدوین کردیم. برخلاف ادعای آقای پژمان‌فر بخصوص در بخش زنان و زایمان علاوه بر آنکه هیچ مردی حضور ندارد حتی پرستار زن هم وجود ندارد بلکه در این بخش‌ها ماماها خدمات‌رسانی می‌کنند. به طور روشن‌تر باید بگویم که از سال ۱۳۱۸ به این سو هیچ مامای مردی در آموزش عالی کشور آموزش داده نشده است.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، تعداد تخت‌های بستری در هر اتاق طی دوره وزارت ایشان از ۱۲ و ۱۵ نفر در هر اتاق در گام نخست به شش و هشت نفر و در مرحله جدید به دو تا چهار نفر تغییر پیدا کرده است.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه ۷۰ هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور کم داریم، از مجلس خواست در لایحه بودجه سال ۹۷ به گونه‌ای تصمیم‌گیری کند که وزارت بهداشت و درمان بتواند تعداد تخت‌ها و بیمارستان‌های مخصوص بانوان را افزایش دهد.

وی از استخدام دو هزار ماما طی چهار سال گذشته در مناطق محروم و وجود ۳۵ بیمارستان مخصوص بانوان خبر داد و افزود: تدریس بیمارستان‌های ویژه بانوان را تشویق کرده‌ایم.

وزیر بهداشت و درمان خبر از افتتاح بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی در کرج داد.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد، گفت: برادر عزیز اگر کادر پزشکی بیمارستان‌ها اعتقادشان از من و جنابعالی بیشتر نباشد کمتر هم نیست. این عزیزان افراد متدین و حزب‌اللهی هستند که به بیماران خانم یا زن خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گفته وزیر بهداشت و درمان، بدهی انباشته بیمارستان‌ها، سرانه پایین تخت‌های بیمارستانی، نیاز ۱۲۰ هزار نفری به پرستار و کادر پزشکی و کمبود منابع بودجه‌ای از جمله نیازمندی‌های اساسی وزارت بهداشت و درمان است و دوستان در مجلس باید کمک کنند تا این مشکلات حل شود و حرمت افراد را با ارائه خدمات مناسب به آنان حفظ کرد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود کادر بیمارستانی در بخش زنان، گفت: به دلیل کمبود کادر بیمارستانی کار مریضان مرد را پرستاران زن و نیازهای مریضان مرد توسط کادر پرستاران زن انجام می‌شود. یکی دیگر از این مشکلات این است که برای جابجایی یک خانم ۱۲۰ کیلویی کدام پرستار زن می‌تواند وی را جابجا کند.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی طی چند سال گذشته سه بیمارستان در شهر مشهد به بهره‌برداری رسیده است که به اعتقاد قاضی‌زاده هاشمی این مساله احترام به مردم مشهد است.

وی تاکید کرد: مظهر احترام و حرمت به مردم، عدالت است. منابع را تامین کنید تا خدمات بیمارستانی عادلانه به همه مردم ایران ارائه شود.

304

کد خبر: 896737

وب گردی

وب گردی