جشنواره فارابی می‌تواند فضای رقابتی اثربخشی را در جامعه ایرانی پدید آورد

وزیر علوم گفت: توجه به شبکه نخبگانی می‌تواند به ایجاد فضای آمیخته با رشد امید در جامعه منجر شود.

منصور غلامی وزیر علوم صبح امروز در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: هرچند تلاش‌های زیادی در زمینه علوم انسانی صورت گرفته اما امیدواریم نهادهای مسئول مانند وزارت علوم به تحقق این اهداف جشنواره فارابی یاری برسانند، چنین رویکردی می‌تواند فضای اثربخشی را در جامعه ما پدید آورد و اخلاق پژوهش را توسعه دهد.

وی ادامه داد: تحقق این امر بدون همراهی دستگاه‌های مربوطه ممکن نخواهد بود و لازم می‌دانم دبیرخانه جشنواره فارابی این نکته را برای دوره‌های بعدی مورد توجه ویژه قرار دهد.

غلامی اظهار داشت: ثمره برنامه ریزی و اثربخشی فعالیت‌های جشنواره فارابی زمانی آشکار می‌شود که به تعامل علوم انسانی کشور با جوامع بین المللی توجه شود؛ از این رو توجه به شبکه نخبگانی می‌تواند در این چهارچوب معنی داشته باشد و به ایجاد فضای آمیخته با رشد امید در جامعه منجر شود.
وی افزود: چنین امری فضای فکری در جامعه را ممکن می‌کند.

وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: بر این رویداد سالانه علمی نام فارابی به درستی گذاشته شده است چرا که وی یکی از بزرگترین متفکران ایرانی است که به دنبال ارتقای طیبه انسانی بوده است.
غلامی تصریح کرد: این جشنواره به اهدافی مانند شناسایی، معرفی و تقدیر از پژوهشگران و ترغیب آنان به کاربردی کردن فعالیت‌هایشان در مسائل جامعه ایرانی تا حدودی دست یافته است.

وزیر علوم حمایت از اساتید علوم انسانی و توجه به استعدادهای برتر در این حوزه را از اهداف مهم جشنواره فارابی برشمرد و افزود: تبیین کارکرد علوم انسانی در فرایند برنامه ریزی و سیاست گذاری ملی در زمینه‌های مختلف و ایجاد فضای مناسب برای حضور فعال علوم انسانی در تراز جهانی از اهداف دیگر این جشنواره است که باید به این موارد بیشتر پرداخته شود.
غلامی اظهار داشت: جشنواره فارابی می‌تواند فضای رقابتی اثربخشی را در جامعه ایرانی پدید آورد و از طرفی دغدغه و مشکلات در عرصه اثربخشی رعایت اخلاق پژوهشی را کاهش داده و تحقق این امر بدون همکاری سایر نهادها ممکن نیست.

غلامی همچنین در حاشیه این جشنواره درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی در حوادث اخیر گفت: من امروز آماری از آزادی دانشجویان ندارم اما تلاش زیادی از سوی همکاران ما در دانشگاه‌ها و وزارت علوم صورت گرفته که منجر به آزادی سریع‌تر تعداد بیشتری از دانشجویان شد.

وی ادامه داد: تعدادی از دانشجویان هنوز آزاد نشده‌اند و امیدواریم این سیر آزادسازی دانشجویان را پیش ببریم و از مجموعه وزارت اطلاعات، وزارت کشور و دادستانی به خاطر پیگیری و همکاری که با وزارت علوم دارند تشکر می‌کنیم.

کد خبر: 896748

وب گردی

وب گردی