امینی: سال ۹۹ چالش حوزه آموزش و پرورش است

نماینده ایلام گفت که بر اساس نظر کارشناسان آموزش و پرورش، دچار چالش جدی در سال ۹۹ از حیث کمبود معلم و افزایش میزان بازنشستگان فرهنگی و مشکل تامین منابع برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان خواهیم شد.

به گزارش ایسکانیوز، سلام امینی در نطق میان دستور در صح علنی امروز (یکشنبه) مجلس با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور، گفت: نارضایتی‌های مردم باعث بروز اعتراضات شد که این اعتراضات به ناآرامی‌ها و اغتشاشات کشید اما جنس اعتراض و اغتشاش با یکدیگر متفاوت است. اعتراض به دنبال بهبود وضعیت و اغتشاش به دنبال ناامنی و تحریک است. اعتراض موضوع درون خانوادگی است که اجازه نمی‌دهیم که از جانب بیگانگان در امور داخلی ما دخالتی صورت گیرد.

وی همکاری مجلس و دولت برای برون‌رفت از وضعیت موجود را ضروری خواند و گفت: دولت یازدهم زمانی که زمام امور را در دست گرفت رشد اقتصادی را منفی شش درصد و در ماه‌های اخیر این میزان را بیشتر از شش درصد عنوان کرد. این بدان معناست که دولت در این دوران موفق به رشد ۱۲ درصدی اقتصاد شده است. سوال این است که اگر این موضوع صحت دارد چرا این همه مشکلات و بیکاری، اعتراض و نارضایتی وجود دارد؟ از آقای روحانی می‌خواهیم در این آمارها و آمارسازی‌ها بررسی‌های جدی را انجام دهند چون به نظر می‌رسد آمارها خلاف واقعیت است و مسئولان مملکتی را به گمراهی انداخته است.

نماینده ایلام در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی و خواسته‌های بحق فرهنگیان و بازنشستگان، گفت: بنابر گفته کارشناسان آموزش و پرورش در سال ۹۹ دچار چالش جدی در این حوزه خواهیم شد به طوری که در آن زمان ۳۰۰ هزار فرهنگی بازنشسته خواهند شد و تعداد دانش‌آموزان از ۱۱ میلیون به ۱۴ میلیون می‌رسد. همچنین در آن زمان بر اساس میانگین نرخ امروز باید چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت به فرهنگیان پرداخت شود.

امینی افزود: در مجموع می‌توان گفت که در سال ۹۹ علاوه بر افزایش تعداد دانش‌آموزان، معلم برای فرستادن سر کلاس درس بسیار کم است. حجم مطالبات سنگین و پرداختی‌ها نیز با مشکل مواجه خواهد شد لذا در فرصت باقیمانده باید به فکر چاره باشیم و راهکارها و پیشنهاداتی به مردم و دولت ارائه کنیم.

نماینده ایلام تثبیت و تقویت هر چه بیشتر دانشگاه فرهنگیان، تبدیل وضعیت صدها معلم و فرهنگی دارای مدارک فوق لیسانس به عنوان هیات علمی دانشگاه فرهنگی و اختصاص سالیانه ۲۰ هزار فرصت شغلی توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشوری به دولت را از جمله این راهکارها دانست و گفت: باید یک یا دو نفر از فرزندان فرهنگیان بازنشسته یا در حال بازنشستگی به تناسب نیاز در آموزش و پرورش به کار گرفته شوند و در مقابل کل یا قسمتی از پاداش فرهنگیان بخشوده شود.

وی افزود: تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت معلمان نهضت سوادآموزی و حق‌التدریسی‌ها و پیش دبستانی‌ها از سوی کمیسیون آموزش و مجلس به عنوان کادر آموزشی و اداری، اجرای کامل قانون رتبه‌بندی فرهنگیان، تسهیل پذیرش فرزندان ذکور مشمول نظام وظیفه و فرهنگیان شاغل و بازنشسته به عنوان امریه سربازی در کادر اداری و آموزشی از دیگر راهکارها برای برون‌رفت از این مشکل است.

به گفته امینی، با توجه به اینکه سالیانه صدها نفر از تجربه‌آموختگان و نخبگان حوزه تعلیم و تربیت به عنوان معلم و کارمند نمونه کشوری برگزیده می‌شوند، از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهیم با صدور بخشنامه‌ای به تناسب نمره نمونه شهرستانی، استانی و کشوری آنها را به عنوان مشاور وزیر، مدیرکل و مدیریت شهرستان‌ها برای مدت یک سال منصوب نماید.

نماینده ایلام در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش، بحران خودکشی را در این استان بسیار جدی خواند و گفت: مردم ایران بعد از تحمل هشت سال جنگ تحمیلی با آسیب‌های روحی و روانی جدی مواجه هستند به طوری که بعد از گذشت ۳۰ سال از جنگ، ایلام با فاصله معناداری مقام اول خودکشی را در کشور دارد و در سایر جرایم خشن مقام‌های دوم و سوم را داراست.

امینی در پایان گفت: ادبیات خودکشی به واژه عامه تبدیل شده به گونه‌ای که خیلی راحت می‌گویند که اگر فلان مشکل حل نشود خودم را می‌کشم و متاسفانه این تهدیدات به واقعیت نیز می‌رسد. از دولت می‌خواهیم مقوله خودکشی را در ایلام جدی گرفته و خیلی سریع با کمک کارشناسان این مشکل را حل کنند.

304

کد خبر: 896787

وب گردی

وب گردی