رویاپردازان  در خواب خاکستری

در حالی که‌ آمریکا همیشه سنگ حقوق بشر را به سینه می زند این روزها خود در کشاکش نادیده گرفتن حقوق مهاجران به سر می برد. داکا قانونی است که به مهاجرانی که به همراه خانواده خود و در کودکی وارد آمریکا شده اند اجازه کار، ثبت نام در کالج و اقدام برای دریافت گواهینامه رانندگی می‌دهد و اکنون با سیاست های ترامپ این مهاجران در شرایطی مبهم و آینده ای نامعلوم به سر می برند.

اختصاصی ایسکانیوز: در حالی که‌ آمریکا همیشه سنگ حقوق بشر را به سینه می زند، این روزها خود در کشاکش نادیده گرفتن حقوق انسان هایی است که از روی فقر یا شرایط نامساعد به امید داشتن یک زندگی بهتر به آمریکا به عنوان سرزمین آرزوها آمده اند.

داکا برنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا، آغاز شد و مربوط به مهاجرانی است که در کودکی با پدر و مادرانشان به طور غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند. عنوان این قانون Deferred Action for Childhood Arrivals که به شکل مخفف DACA نامیده می شود.

بر اساس برنامه داکا، این مهاجران به طور موقت اجازه اقامت قانونی در ایالات متحده آمریکا را دریافت می‌کنند و از کشور اخراج نمی‌شوند.

برنامه داکا به گونه ای است که به مهاجرین اجازه می دهد به مدت دو سال در آمریکا بمانند و بعد از آن دوباره درخواست خود را تمدید نمایند.

ترامپ در دوران تبلیغات برای ریاست جمهوری اعلام کرده بود که به داکا پایان می دهد ولی بعد ها در کاخ سفید اعلام کرد نسبت به داکا "با قلب خود" برخورد خواهد کرد. علی رغم این اذعان شواهد حاکی از تلاش های وی برای لغو داکا بوده است.

در جلسه ای که روز سه شنبه (19 دی) بین ترامپ، افرادی از کاخ سفید و قانون گذاران برگزار شد، وی اظهار داشت که خلاف میل باطنی خود در این جلسه حاضر شده است. این نشان می دهد که وی عملا به بحث تعیین تکلیف دریمرها علاقه ای ندارد و احتمالا قلبی که با آن می خواهد در مورد مهاجران تصمیم بگیرد نادیده گرفتن حقوق آن ها و لغو داکا را خواهان است.

کودکانی که از سنین پایین و بدون این که درکی از اقامت غیر قانونی داشته باشند به همراه والدینشان به آمریکا آورده شده اند و اکنون باید با نگرانی و ترس از اخراج شدن، دست و پنجه نرم کنند.

ترامپ در ماه سپتامبر تصمیم گرفت اجرای این قانون را متوقف کند و جلسه 19 دی زمانی اتفاق افتاد که قبل از آن یک قاضی دادگاه فدرال به نام ویلیام آلسوپ، اعلام کرده بود که این برنامه تا زمانی که دعوای حقوقی برسر تصمیم ترامپ در جریان است، ادامه می یابد.

وی، درخواست کالیفرنیا و سایر شاکیان، برای جلوگیری از طرح ترامپ مبنی بر خاتمه دادن به برنامه مهاجرتی موسوم به داکا را به دادگاه برد و از آن ممانعت نمود.

این جلسه درحالی برگزار شد که دو تن از سناتور های کاخ سفید نیز اذعان کردند، برنامه های اعلام شده توسط ترامپ در این جلسه واضح نبوده و وی می خواهد از لغو قانون داکا به نفع ساخت دیوار مرزی بهره ببرد. همانطور که وی قبلا نیز اعلام کرده بود در صورت هرگونه مذاکره باید مساله دیوار مرزی در آن ذکر شده باشد، چیزی که به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ به بودجه زیادی نیاز دارد.

سیاست های ترامپ در مورد داکا اصلا رویکرد روشنی را نشان نمی دهد .وی قبلا گفته بود که اگر قانون گذاران بخواهند دست به اصلاح داکا بزنند ممکن است باعث خشم او شود و آن روز اصلا دور نیست اما بلافاصله بعد از این اظهارات افزود که داکا می تواند به عنوان اولین مساله مد نظر قرار بگیرد و بعد از آن می توان دست به اصلاحاتی بر روی آن زد.

این سیاست های ضد و نقیض وی باعث شده است که این مهاجران در سرابی از ماندن یا دیپورت شدن قرار گیرند و قطعا این مساله بسیاری از مسائل مربوط به زندگی آن ها را تحت شعاع قرار می دهد.

ترامپ تصمیم داشت داکا را در ماه سپتامبر پایان دهد و قانونگذاران تلاش کردند تا راه حلی در مورد این موضوع پیدا کنند، این مساله باعث شده تا قانون مهاجرتی که اوباما پایه نهاد با چالش های مختلفی روبرو شود و سیاستمداران و قانون گذاران هر روز عکس العمل هایی را در این مورد نشان دهند.

پیش از این، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ، این سیاست ها را «مُهمَل و به درد نخور» خواند و افزود: «هر یک از این اصول و قوانین ،مخوف و وحشتناک است. این اصول در مجموع بخش اساسی سیرت و منش آمریکایی را نابود می سازد: ملتی آزاد و مفتخر به برخورداری از یک میراث مهاجرپذیر!»

در پی واکنش هایی که صورت پذیرفته سرویس شهروندی و مهاجرت ایالات متحده امروز(24 دی) در وب سایت خود اعلام کرد که آژانس فدرال تمدید مجوزها را تا "اطلاع ثانوی" آغاز کرده است. این آژانس اعلام کرد که این برنامه تحت همان شرایط قبل از لغو داکا توسط ترامپ (در 5 سپتامبر) اجرا خواهد شد.

شاید این بار هم مهاجرانی که از کودکی وارد آمریکا شده اند بتوانند تحت قانون داکا 2 سال دیگر در آنجا کار کنند اما قطعا نامعلوم بودن شرایط بعد از آن، برای کسانی که با سیاست های دوگانه و تصمیمات ناگهانی و حساب نشده ترامپ آشنا هستند آینده ای نامعلوم و موهوم را برای آنها دربر خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 896818

وب گردی

وب گردی