رله چیست ؟

رله‌ها دستگاه‌هایی هستند که در اثر تغییر کمیت الکتریکی مانند ولت و جریان و یا کمیت فیزیکی مانند درجه حرارت و حرکت روغن تحریک‌شده و باعث بکار افتادن دستگاه‌های دیگر ونهایتا فرمان قطع مدار به کلید قدرت را می‌دهد به‌طورکلی رله‌ها وظیفه شناسایی خطا را بر عهده داشته و مهم‌ترین جزء یک سیستم حفاظتی به شمار می‌روند.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رله‌ها ازنظر تکنولوژی ساخت به سه نوع الکترومکانیکی ، استاتیکی و دیجیتالی تقسیم می‌شوند، نوع الکترومکانیکی رله‌ها در حال جایگزین شدن با انواع دیجیتال بوده و استفاده از آن‌ها بسیار محدودشده است در نوع استاتیکی طراحی بر مبنای ادوات الکترونیکی آنالوگ بوده و لذا فاقد امکان برنامه‌ریزی هستند.
محمدرضا اسلامی مدیرعامل شرکت همیان فن بابیان اینکه در ترانسفورماتور، ژنراتور و یا خطوط انتقال ممکن است خطرات زیادی اتفاق بیفتد گفت: خطرات زیادی همچون اتصال کوتاه یا اتصال شبکه یا اضافه‌بار و ... وجود دارند که می‌توان در راستای محافظت از شبکه‌های برق از وسایلی بنام رله استفاده کنیم.
اسلامی در ادامه گفت: وظیفه این سیستم به کار گرفته در جریان و شبکه‌های برق" رله" آن است، که هر جزء از شبکه الکتریکی که دچار خطایا اتصالی شده را در کمترین زمان ممکن از مدار خارج سازد به شکلی که احتمال خطرازبین رفته و دقیقاً همان قسمت خطا از شبکه برق مجزا شود، سیستم‌های حفاظتی نقش اساسی در ایمنی، پایداری و قابلیت اطمینان سیستم برق‌رسانی را عهده‌دار بوده و از شروع یا گسترش دامنه خسارت ناشی از خطاهای مختلف جلوگیری می‌کند، همچنین عملکرد مناسب و انتخاب سیستم حفاظتی باعث کاهش سطح خاموشی می‌شود . چراکه حداقل ناحیه‌ای را که برای رفع عیب کافی است از شبکه جدا کرده و باعث تداوم برق‌رسانی به قسمت‌های دیگر شبکه می‌شود و در ضمن از گسترش خطابه مکانه‌ای دیگر نیز جلوگیری به عمل می‌آید.
مدیرعامل شرکت همیان فن اظهار کرد: وظیفه رله این است که در موقع پیش آمدن خطا در محلی از شبکه برق، متوجه خطا شود، آن را دریابد و شدت آن را بسنجد و با خروج آن قسمت از شبکه مانع گسترش آن به قسمت‌های دیگر می‌شود..
وی با اشاره به رویکرد تولید محصولات دانش‌بنیان در این شرکت گفت: همه محصولات دانش‌بنیان این شرکت با رویکرد تجاری‌سازی و تأمین بازار و جایگزینی با رله‌های خارجی تولید می‌شود.
رله جریان زیاد
اسلامی بابیان اینکه انواع مختلفی از رله‌ها در جریان استفاده در شبکه‌های برق وجود دارند گفت: رله جریان زیاد به‌منظور، تشخیص جریان‌های ناخواسته که بیشتر از حد تعیین‌شده را نشان می‌دهد و بر اساس منحنی‌های طراحی‌شده واکنش مناسب و احیاناً دستور تریپ ( قطع کلید قدرت ) استفاده می‌شود. این رله در هر دو سطح توزیع و فوق توزیع به فروش می‌رسد.
وی در خصوص وجود نمونه خارجی این نوع رله بیان کرد: این نوع رله هم در داخل و هم با انواع برندهای خارجی مثل زیمنس، اشنایدر و GE تولید می‌شود، کیفیت محصول ما مورد تأکید شرکت‌های توزیع و برق منطقه است و ما می‌بایست ازنظر کیفیت با برندهای اروپایی و همچنین ازلحاظ قیمت با برندهای چینی رقابت کنیم. در شبکه توزیع برندهای ارزان‌تر چینی موفق‌ترند، در فوق توزیع معمولاً به دنبال برند اروپایی می‌گردند هرچند گران‌تر باشد.
شارژر
اسلامی شارژر را جهت تغذیه رله‌ها در تابلوهای حفاظت معرفی کرد و گفت: از این رله به این منظور استفاده می‌شود که در هنگام قطع انرژی از سیستم، رله بتواند همچنان اطلاعات خود را حفظ و عملکرد مناسب داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: شارژر با باطری نمونه خارجی وجود دارد ولی ما موفق شدیم به‌جای باطری از خازن استفاده کنیم که
هم طول عمر بسیار بالایی دارد و هم با بالا بردن ظرفیت در مدت بسیار کم، جهت کلیدهای هوایی نیز قابل‌استفاده است.
همچنین شارژر با باطری نسبت به نمونه خارجی نیز ارزان‌تر است.
رله پرایمری
اسلامی با اشاره به نوع دیگر رله‌ها افزود: این نوع رله به‌صورت مستقیم بر روی کلید 20 کیلوولت نصب می‌شود. تنها تولیدکننده این رله شرکت همیان فن است. این دستگاه به‌صورت الکترومکانیکی طراحی‌شده و اولین نسل رله تولیدی شرکت است، رله پرایمری با آمدن فناوری‌های جدید در رله ثانویه دیگر در اروپا تولید نمی‌شود، بنابراین تولیدکننده دیگری نه در داخل و نه در خارج وجود ندارد.

202

کد خبر: 896895

وب گردی

وب گردی