توسعه دستگاه واسطه ای که مغز را به کامپیوترمتصل می کند

طراحی و توسعه یک دستگاه واسط مغز و کامپیوتر کاربردی مبتنی بر سیگنال الکتریکی مغز بصورت قابل پوشیدن برای استفاده روزمره توسط محققان دانشگاه اصفهان انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدتی است که زیاد عنوان "واسط مغز و کامپیوتر" را می شنویم سیستمی که با ایجاد ارتباط مستقیم بین مغز و کامپیوتر بدون دخالت اندام¬ها، می¬تواند تا حدی کیفیت زندگی بیماران را ارتقا دهد. محققان در دنیا مشغول توسعه این سیستم ها هستند تا با استفاده از این ابزار گامی در جهت بهبود زندگی افراد برداشته شود. البته در ایران نیز پژوهشگران تحقیقاتی را در این حوزه انجام داده اند و در حال توسعه این سیستم ها هستند. "طراحی و توسعه یک دستگاه واسط مغز و کامپیوتر کاربردی مبتنی بر سیگنال الکتریکی مغز بصورت قابل پوشیدن برای استفاده روزمره" یکی از طرح هایی است که در این زمینه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و توسط محققان دانشگاه اصفهان انجام شده است.
هدف این طرح توسعه یک واسط مغز کامپیوتر و کارآمد بعنوان یک سیستم کمک ارتباطی برای افراد با محدودیت های شدید حرکتی و گفتاری است. متاسفانه اینگونه افراد در کشور ما مورد توجه کافی نیستند و به صورت سنتی در حاشیه جامعه بدون اینکه امکان پیشرفت و رشد داشته باشند در حال زندگی هستند. سیستم های کمک ارتباطی امکان برقراری ارتباط با کامپیوتر و از آن طریق با محیط اطراف و کل جامعه را فراهم می کند. افرادی که دچار ناتوانی شدید حرکتی یا گفتاری هستند با استفاده از این سیستم می توانند با کامپیوتر کار کرده و منظور خود را با تایپ کردن بیان کنند.
البته برای رسیدن به این هدف در این طرح یک سیستم ثبت سیگال مغزی پرتابل و بی سیم دو کاناله توسعه داده شده است که به صورت یک سر بند دور سر قرار می گیرد و امکان ثبت سیگنال مغزی را فراهم می کند. این سیستم کوچک و کم مصرف به خودی خود به عنوان یکی از دستاوردهای این طرح در تحقیقات علوم اعصاب شناختی قابل استفاده است و امکان ثبت سیگنال بدون محدود کردن فرد برای انجام عملکردهای دیگر را فراهم می کند. مزیت این سیستم در مقایسه با سیستم های تجاری خارجی ثبت سیگنال مغز، قیمت بسیار پاین آن است که امکان استفاده از آن را برای ترویج مطالعات علوم اعصاب مبتنی بر سیگنال الکتریکی مغز بین دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کرده است.
برای تحقق واسط مغز و کامپیوتر در اطراف مانیتور چهار منبع نوری که هر یک با فرکانسی بین 9 تا 15 هرتز خاموش و روشن می شود تعبیه شده است. فرد با نگاه کردن به هر یک از این منابع یکی از چهار مورد نمایش داده شده روی صفحه مانیتور کامپیوتر را انتخاب کرده، سیگنال مغز در بخش نرم افزار سیستم مورد پردازش قرار می گیرد و پتانسیل های برانگیخته بینایی حالت دائمی از آن استخراج می شود تا بر اساس آنها، اینکه کاربر به کدام منبع نوری نگاه کرده است مشخص و در نتیجه انتخاب فرد معلوم می شود.
یک واسط کاربری کارآمد دو مرحله ای برای تایپ فارسی توسط این سیستم نیز توسعه داده شده است که به کمک آن کاربرر می تواند منظور خود را با تایپ کردن بیان می کند در این سیستم چینش حروف به صورت بهینه انتخاب شده است تا به افزایش سرعت تایپ کمک کند. کارآیی این سیستم توسط 5 فرد سالم مورد ارزیابی قرار گرفت که افراد توانستند با صحت متوسط 95.8 درصد و با نرخ تایپ متوسط 6.25 کاراکتر بر دقیقه با سیستم کار کنند. سیستم همچنین توسط یک کاربر دچار فلج مغزی مورد استفاده قرار گرفت تا کارایی عملی آن برای افراد با ناتوانی حرکتی بررسی شود. این کاربر نیز به راحتی توانست با سیستم کار کند و در یک جلسه با سرعت تایپ 4 کاراکتر بر دققه و صحت 88.5 درصد از سیستم استفاده کند که این سرعت با افزایش تمرین قابل افزایش است. بنابراین این طرح گام موثری در توسعه یک واسط انسان کامپیوتر ملی در فرم تجاری است.

202

کد خبر: 896917

وب گردی

وب گردی