«درسنامه» نیاز جدی دانشگاه‌ها علوم انسانی است

برگزیده گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) در بخش بزرگسالان نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: ارتباط بین رسانه و دانشگاه به یک دبیرخانه نیاز دارد تا بتوان به این وسیله تعامل مراکز دانشگاهی، پژوهشگاهی و رسانه‌ها را تقویت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسن مقیمی امروز در حاشیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: با ایجاد این دبیرخانه افرادی که در رسانه ها علاقه مند به انتشار آخرین دستاوردها و نظریه ها در موضوعات مختلف هستند می توانند منابع را در اختیار گرفته و به اطلاع عموم مردم برسانند.

وی که برگزیده رتبه سوم گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) را به دست آورده است، افزود: ایجاد این ارتباط علمی موفق و کارآمد در رشد و توسعه علوم انسانی نیز تاثیرگذار خواهد بود، مساله ای که اکنون کمتر در میان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و رسانه ها وجود دارد و می توان گفت که تعامل این زنجیره بسیار ناچیز است.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه قم ادامه داد: اگر دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و رسانه ها بتوانند ارتباط منطقی و سازمان یافته در قالب یک دبیرخانه ایجاد کنند پژوهشگاه ها این امکان را دارند که نیازمندی‌های دانشگاه‌ها را اخذ کرده و بر اساس آن، آثاری تولید کنند و سپس این تولیدات برای انتشار در اختیار رسانه ها قرار گیرد تا همگان از دستاوردهای علمی جدید مطلع شوند.

مقیمی یادآور شد: به طور مشخص اکنون یکی از نیازهای جدی دانشگاه ها در بخش علوم انسانی درسنامه است و به شدت کمبود یک درسنامه قوی و قابل ارائه در کلاس درس برای دانشجویان احساس می شود که در این میان دانشگاه ها می توانند سفارش های خود را در این زمینه به پژوهشگاه ها اعلام کرده و تولیدات مناسب را دریافت کنند که متاسفانه اکنون این ارتباط و تعامل کاملا قطع است.

وی با تاکید بر اینکه جزیره ای عمل کردن نمی تواند در عرصه علوم انسانی موفقیتی به دنبال داشته باشد، افزود: در این میان رسانه ها باید به کمک دانشگاه ها و پژوهشگاه ها آمده و با انتشار نتایج تحقیقات، میان این دو نهاد تعامل برقرار کنند زیرا بدون ارتباط بین نظریه پردازان در عرصه علوم انسانی و اسلامی نمی‌توان قدم‌های جدی و محکم برداشت.

جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با هدف شناسایی و ارتقای پژوهش های این حوزه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان‌ بین المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی در دو سطح «بزرگسال» و «جوان» (زیر 35 سال) به صورت سالانه برگزار می‌شود.

این جشنواره دارای 12 گروه علمی در حوزه های «تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی»، «حقوق» ، «زبان و ادبیات»، «علوم اجتماعی و علوم ارتباطات»، «علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری»، «علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی»، «علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای»، «فقه،‌ اصول، علوم قرآنی و حدیث»، «فلسفه، کلام، اخلاق‌، ادیان و عرفان»، «فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری»، «مطالعات هنر و زیبایی شناسی» و «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)» است.

41 برگزیده نهمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی، امروز 24 دی ماه با حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانشگاهیان و محققان داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران تجلیل شدند.

کد خبر: 896955

وب گردی

وب گردی