رونمایی از رویکرد جدید نخست وزیر لبنان

سعد حریری روز جمعه گذشته در مصاحبه با نشریه امریکایی وال استریت ژورنال چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشت. وی بر افزایش مناسبات خود با ایران و نیز بر ضرورت حضور حزب الله در دولت لبنان تاکید کرد.

گروه بین الملل ایسکانیوز: سعد حریری روز جمعه در مصاحبه با نشریه امریکایی وال استریت ژورنال چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشت. نخست وزیر پر ماجرای لبنان در عقب نشینی آشکار از مواضع آبان ماه خود از بازداشتگاه ریاض، بر افزایش مناسبات خود با ایران و نیز ضرورت حضور حزب الله در دولت لبنان تاکید کرد. وی در همین رابطه گفت: مشارکت حزب الله در دولت، ثبات سیاسی را فراهم می سازد. همچنین ضمن تاکید بر ضرورت دور ماندن لبنان از رویارویی میان ایران و عربستان، از تلاش های حزب الله در این جهت خبر داد. درباره مواضع جدید حریری نکاتی مطرح می شود که خواندن آنها خالی از لطف نیست:

- سعد حریری به عنوان مهره اصلی عربستان در لبنان مطرح بوده است. با آن که حریری بر اساس یک توافق مشترک با عربستان و ایران به نخست وزیری رسید اما عربستان وی را قربانی سیاست های منطقه ای امریکا و رژیم صهیونیستی کرد و با بازداشتش در ریاض وادار به استعفا ساخت. استعفایی که در آن به شدت به حزب الله و ایران متعرض شده بود.

- با بازگشت حریری به لبنان و پس گرفتن استعفا معلوم شد که تحت فشار شدید وادار به این اقدام شده است. با توجه به حمایت حزب الله و جریان ملی آزاد به رهبری رئیس جمهور میشل عون از حریری، نفرت از عربستان در لبنان به ویژه در جامعه اهل سنت، افزایش یافت و حریری هم آرام آرام به یک چهره ملی تبدیل شد.

- هرچند در حال حاضر فرزندان حریری که به صورت گروگان در ریاض بودند از عربستان خارج شده اند و حریری به نوعی احساس می کند مانند گذشته زیر فشار عربستان قرار ندارد و می تواند به طور مستقل تصمیم بگیرد ؛ اما دارایی های سعد حریری در عربستان پس از ورشکستگی شرکت "سعودی اوجیه " در چارچوب قانون مبارزه با فساد در عربستان توسط بن سلمان مصادره شده است.

- کمتر از چهار ماه تا انتخابات آینده پارلمان لبنان باقی مانده است و جریان های سیاسی تلاش دارند تا شرایط را برای موفقیت در آن مهیا سازند. انتخابات آینده با توجه به قانون جدید برگزار خواهد شد که بر اساس آن افراد و گروه ها در سطح ملی خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهند. حال آن که در قانون قبلی، انتخابات به صورت منطقه ای برگزار می شد.

- در قانون جدید به نظر می رسد ائتلاف های جدیدی باید شکل بگیرد تا امکان پیروزی افزایش یابد. به همین دلیل صحبت از امکان و یا آمادگی احزاب و جریان ها برای ائتلاف هایی مطرح می شود که تا قبل از آن تصورش هم وجود نداشت. سعد حریری احساس می کند که با نزدیکی به جریان ملی آزاد به صورت مستقیم و حزب الله به صورت غیر مستقیم(جریان ملی آزاد ،در ائتلاف با حزب الله است) می تواند بدون پشتیبانی عربستان به پیروزی برسد.

- حریری مهره اصلی عربستان در لبنان محسوب می شود و در سال های گذشته پول عربستان که از طریق حریری تزریق می شد، کمک بسیاری در جذب آرای اهل سنت لبنان داشته است اما اگر عربستان به هر دلیلی نخواهد از حریری حمایت کند و از رقبای وی مانند اشرف ریفی در طرابلس حمایت کند، وی در ائتلاف با میشل عون می تواند امیدوار به پیروزی باشد. خصوصا که فعلا از حمایت عون و سید حسن نصرالله نیز برخوردار است. البته این امر مستلزم نوعی خانه تکانی در جریان المستقبل و ائتلاف 14 مارس است که این امر نشان دهنده این موضوع است که هنوز هستند کسانی که در ازای دریافت پول، مطالبات عربستان را بر منافع لبنان ترجیح می دهند.

- بر این اساس ،سخنان حریری با وال استریت ژورنال را باید در چارچوب اهداف سیاسی وی ارزیابی کرد. بر همین اساس است که " حضور حزب الله در دولت موجب ثبات سیاسی می شود" یا حضور حزب الله در درگیری های منطقه ای تهدیدی برای لبنان محسوب نمی شود. همچنین خواستار روابط مثبت با ایران و عربستان می گردد!

- هر چند به نظر می رسد حریری در اتخاذ این مواضع جدید نیم نگاهی هم به عربستان دارد تا از کمک های مالی آن برخوردار گردد. تحلیلگران طرح ائتلاف با میشل عون و حزب الله را به عنوان یک اهرم فشار به عربستان جهت ارائه کمک مالی به وی محسوب می کنند و تاکید حریری بر انتظار کمک عربستان به لبنان را در همین چارچوب ارزیابی می کنند.

کد خبر: 896991

وب گردی

وب گردی