نگهداری ازحیوانات خانگی درحال تبدیل شدن به آسیب اجتماعی و تجمل گرایی است/حیوانات خانگی یک فرزند بی دردسر!

رشد جمعیت شهری و تاثیر آن بر نحوه و شکل زندگی مردم  موجب بروز تغییراتی در جامعه شده که زندگی آپارتمان نشینی و تبدیل  تدریجی خانه های ویلایی به آپارتمان نمونه بارز آن در دو دهه اخیر است .اما زندگی در آپارتمان نیز مشکلاتی را برای افرادی که عمری سنتی زندگی کرده اند و به قوانین و محدودیت های آپارتمان نشینی آشنا نیستند به وجود آورده است . 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز خانواده های سنتی با این تصور که تمامی فضاهای ساختمان اختیاری است شیوه زندگی در خانه های حیاط دار را دنبال می کنند وبدون توجه به قوانین آپارتمان نشینی با انجام کارهایی مانند بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون ، میهمانی در ساعات پایانی شب و سرو صدا در فضای مشترک و نگهداری از حیوانات در آپارتمان موجب آزار و اذیت ساکنان واحد های دیگر و سلب آرامش از آنان می شوند.
اما آنچه قابل تامل است و نمی توان به سادگی از آن عبور کرد نگهداری حیوانات خانگی در داخل آپارتمان است . حیواناتی که می توانند ضمن ایجاد سرو صدا و سلب آسایش از ساکنان آپارتمان گاهی زمینه بروز برخی بیماری ها را نیزفراهم کنند.


نگهداری از حیوانات خانگی حقوقی و اجتماعی

آپارتمان نشینی امروزه به جزیی لاینفک از زندگی شهری تبدیل شده و گریزی از آن نیست و تنها راه برقراری آرامش در خانه های نه چندان وسیع آپارتمانی و بهتر زیستن در این فضا، کنار آمدن با همسایگان و در یک کلام فرهنگ و تبعیت از قوانین نوشته یا نانوشته آپارتمان نشینی است


دکتر روح انگیز لطیفی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز می گوید: آپارتمان نشینی امروزه به جزیی لاینفک از زندگی شهری تبدیل شده و گریزی از آن نیست و تنها راه برقراری آرامش در خانه های نه چندان وسیع آپارتمانی و بهتر زیستن در این فضا، کنار آمدن با همسایگان و در یک کلام فرهنگ و تبعیت از قوانین نوشته یا نانوشته آپارتمان نشینی است. رسیدن به یک فرهنگ واحد در هر مجموعه آپارتمانی در حالی که هر خانوار از فرهنگ و سنت خود تبعیت می کند کار دشواری است اما برای مدیریت این مجموعه یا باید فرهنگ ها همسو شوند یا قانونی بالاتر از همه فرهنگ های رفتاری، ساکنان را ملزم به رعایت برخی مسائل کند.
وی ادامه می دهد: متأسفانه به دلیل آن که این نوع سکونت در ایران قدمت زیادی ندارد، فرهنگ آن متناسب با گسترش آپارتمان نشینی در میان مردم نهادینه نشده است. با گسترش مجتمع ها احیانا اختلافاتی بین آپارتمان نشینان، به وجود می آید که باعث می شود فردی که خسته از درس و بحث متداول مدرسه و دانشگاه یا خسته از سر و صداهای محل کار، ترافیک و... برای رسیدن به آرامش و آسایش به خانه بازگشته است، بار دیگر با تنش هایی مختلف که روح و روان او را افسرده می کند در داخل خانه اش روبرو شود. تنش هایی که گاهی تا حد بگو و مگوهای بیهوده و یا حتی شکایت نیز کشیده می شود.یکی از این تنش ها نگهداری حیوانات خانگی است حیواناتی که می توانند با ایجاد سرو صدا ایجاد مزاحمت کنند.
وی با اشاره به اینکه آنچه در قانون آپارتمان‌ها وجود دارد زندگی سالم و همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر است می گوید: این روزها تعداد مراجعینی که به دلیل مشکلات مربوط به نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها در طرح شکایت از نیروهای انتظامی کمک می‌خواهند، افزایش چشمگیری یافته است.
وی می افزاید: نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ ،گربه ، کبوتر ، ماهی ، انواع پرنده ها ، خرگوش و ...جنبه حقوقی و اجتماعی دارد با توجه به خطرناک بودن و عدم اطلاع شهروندان از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ممکن است بچه‌ها به دلیل تماسی که با حیوانات دارند به بیماری‌های سختی دچار شوند، نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها بحث بسیار مهمی است و شخصی که می‌خواهد حیوانی را در آپارتمان نگهدارد باید این موضوعات را در نظر داشته باشد و بعد اقدام به نگهداری حیوان در منزل کند.


تک فرزندی و تاثیر آن در نگهداری ازحیوانات خانگی


این جامعه شناس می گوید: عوامل موثری در روی آوردن به نگهداری از حیوانات خانگی موثر هستند یکی از این عوامل تک فرزندی و وجود خلاهای عاطفی است .
وی ادامه می دهد: بسیاری از کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند برای این حیوانات دو نقش را بازی می کنند نقش همبازی و نقش پدر و مادر.
لطیفی می گوید: رابطه و نحوه نگهداری از این حیوانات نشان می دهد طلاق عاطفی ، تک فرزندی و یا نداشتن فرزند، تنهایی ، بهره گیری از فرهنگ غربی ، افزایش سن ازدواج ، اشتغال زنان ، عدم اعتماد اجتماعی ، بیکاری از عوامل موثر در نگهداری از حیوانات خانگی هستند.

عوامل موثری در روی آوردن به نگهداری از حیوانات خانگی موثر هستند یکی از این عوامل تک فرزندی و وجود خلاهای عاطفی است


زندان و جریمه ؛ تبعات نگهداری از حیوانات خانگی


این جامعه شناس با اشاره به اینکه بر اساس تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال 1347 ، نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است می گوید: طبق قانون قسمت‌های مشترک ساختمان شامل پشت‌بام، راه‌پله‌ها، راهروها، حیاط، پارکینگ است که کسی حق نگهداری هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی و وحشی را در این قسمت‌ها ندارد و نگه‌دارنده حیوان در این قسمت‌ها مجرم بوده و می‌توان علیه وی شکایت کرد.
وی اضافه می کند: نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکند و در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده 690 مجرم است و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.
لطیفی می گوید :طبق ماده 22 قانون مجازات در صورت تخلف جریمه نقدی بین 500 هزار تومان و یک‌میلیون تومان و در صورت تکرار زندان از تبعات شکایت همسایه ها است.


نگهداری از حیوانات خانگی در حال تبدیل شدن به معضل تجمل گرایی است


لطیفی با اشاره به اینکه متاسفانه نگهداری از حیوانات خانگی در حال تبدیل شدن به معضل تجمل گرایی است به طوری که در گذشته تنها قشر مرفه جامعه در گیر این موضوع بودند می گوید: اما در حال حاضر قشر متوسط جامعه نیز اصرار زیادی برای نگهداری از حیوانات در منزل دارند.
وی با تاکید بر اینکه نگهداری از این حیوانات خانگی هزینه های سنگینی را به دوش فرد تحمیل می کند می گوید: امروزه تنها نگه داشتن حیوانات مورد بحث نیست بلکه نژاد حیوانات ، تغذیه آنها و حتی نگهداری آنها نیز تبدیل به معضل تجمل گرایی شده است که گاه همین هزینه ها بیشتر از هزینه نگهداری از یک کودک است.
این جامعه شناس می گوید: گاهی افراد با این تفکر که این حیوانات توقعی ندارند و نگهداری از آنها بسیار بهتر و کم هزینه تر از یک فرزند است و مسولیتی را به دوش فرد تحمیل نمی کند به این امر روی آورده و از زیر بچه دار شدن شانه خالی می کنند.

بسیاری از کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند تصور می کنند این امر نشان دهنده تمایز آنان با دیگران است و نگهداری از حیوانات را نشانه رفاه ، خوش ذوقی، هنری بودن و فرهنگ بالا می دانند

این جامعه شناس می گوید: بسیاری از کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند تصور می کنند این امر نشان دهنده تمایز آنان با دیگران است و نگهداری از حیوانات را نشانه رفاه ، خوش ذوقی، هنری بودن و فرهنگ بالا می دانند.


ورود حیوانات خانگی به صنعت و تجارت کشور


این جامعه شناس می افزاید : وسایل نگهداری از این حیوانات ، تغذیه و نژاد آنها موجب شده تا بازارهای مخصوص این حیوانات راه اندازی شده و امروزه در کشور به عنوان یک صنعت مطرح شود .
وی با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی برگرفته از فرهنگ غربی است فرهنگی که غرب که آن را در گذشته طی کرده و امروزه امری بی اهمیت است می گوید: نگهداری از حیوانات خانگی موجب شده تا عده ای از این طریق سود زیادی را به جیب بزنند غافل از اینکه این حیوانات می توانند معضلات و مشکلات بیشماری را برای خانواده ها فراهم کنند.

ایجاد فضایی مناسب در جهت نگهداری از حیوانات در آپارتمان


لطیفی با تاکید براینکه نمی توان منکر نگهداری از حیوانات خانکی شد و راهکاری بجز فرهنگ سازی و پذیرش این موضوع وجود ندارد می گوید: کسانی که در حوزه مسکن فعالیت می کنند می بایست با طراحی و تدابیری ویژه قسمتی را در آپارتمانهای امروزی مخصوص حیوانات تعریف کنند.

خبرنگار : نزاکت اللهیاری

700

کد خبر: 897008

وب گردی

وب گردی