سامانه‌های ‌موقعیت‌یابی نفتکش ایرانی و کشتی چینی از کار افتاده بودند

بر اساس یک گزارش، سامانه‌های اعلام موقعیت نفتکش ایرانی و کشتی چینی چند ساعت قبل از برخورد در آب‌های چین از کار افتاده بودند.

به گزارش ایسکانیوز ؛ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: سامانه‌های اعلام موقعیت نفتکش ایرانی و کشتی چینی، که هفته قبل با یکدیگر برخورد کردند، چند ساعت قبل از تصادف از کار افتاده بودند.

یک مسئول که در روند تحقیقات حضور دارد گفت:نمی‌دانیم آیا سامانه‌ها خاموش شده یا از کار افتاده بودند.

متصدیان نفتکش ایرانی «سانچی»، که ۳۱ تن از خدمه آن ناپدید شده‌اند، و متصدیان کشتی باری «سی اف کریستال» در این باره اعلام کردند نمی‌توانند در این خصوص اظهار نظر کنند که آیا سامانه تعیین هویت خودکار (موسوم به اِی‌آی‌اس) و تجهیزات مربوط به آن روی دو کشتی، روشن بوده یا درست کار می‌کرده است یا خیر.

سامانه تعیین هویت خودکار همراه با رادار نصب شده روی کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن، ناوبری کشتی و جلوگیری از وقوع هر گونه برخورد است. این سامانه، نوع کشتی، نام و مختصات جغرافیایی آن، و همچنین سرعت کنونی آن را مخابره می‌کند. سامانه مذکور همچنین در تحقیقات درباره وقوع هر گونه برخورد مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارشناسان از آن برای تشخیص آخرین حرکت‌های کشتی بهره می‌برند.

رویترز نیز گزارش‌ داد نفتکش ایرانی که در دریای چین شرقی دچار حادثه شده است، ممکن برای یک یا دو هفته دیگر همچنان در آتش بسوزد.

شایان ذکر است، نفتکش سانچی هفته گذشته با یک کشتی باری چینی برخورد کرد و دچار آتش‌سوزی شد. این نفتکش ایرانی ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ تن از آن‌ها ایرانی بودند. تاکنون تنها جسد 3 قربانی آن پیدا شده است.

در همین حال، ایران از مقامات چینی خواسته است به عملیات امداد و نجات سرعت ببخشد.

کد خبر: 897015

وب گردی

وب گردی