آتش سانچی گریبانگیر کالای چینی شد/ نه به کالای چینی در ایران

پس از غرق شدن نفتکش سانچی در آب های شرقی چین، مردم در شبکه های اجتماعی خبر از تحریم کالای چینی را می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ روز گذشته پس از ۸ روز جدال آب و آتش، نفتکش سانچی در آغوش دریا آرام گرفت و پیکر ۳۰ تن از جوانان این مرز و بوم را با خود به اعماق دریا برد.

در این بین اگر چه مسئولان تمام تلاش خود را برای یافتن این دریادلان کردند و دست یاری به سوی کشور چین دراز کردند اما نیروهای چینی در این هفته نتوانستند کاری از پیش ببرند و تنها به نوعی نظاره گر رقص شعله های سانچی بودند.

بر اساس این گزارش عصر شنبه شانزدهم دی ماه بود که خبر برخورد دو کشتی در آب های چین شرقی صدر نشین اخبار شد که یکی از آنها نفتکش ایرانی و دیگری کشتی فله بر چینی بود که این برخورد منجر به انفجار و آتش سوزی بزرگ در نفتکش ایرانی شد.

این گزارش می افزاید، مالک نفتکش سانچی شرکت ملی نفتکش ایران است که ۳۲ سرنشین داشت، ۳۰ نفر آنها ایرانی و دو نفر از آنها بنگلادشی بودند که در این حادثه همه ی آنها جان باختند.

گفتنی است طول نفتکش سانچی ۲۷۴ متر و عرض آن ۵۰ متر بود که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی و فراورده های دیگر بود .

حال امروز در کشور عزای عمومی اعلام شده است و مردم به سوگ پر کشیدن جوانان و سرمایه های ایرانی هستند که این بار آتش نفت به جان جوانی آنها افتاد. البته سال هاست که اقتصاد ما در حال رقص در میان شعله های نفت است اما تحمل این داغ فراتر از آن است.

در این چند روز جدال آب و آتش بارها خبر اهمال چینی ها در امداد رسانی به نفتکش سانچی شنیده شد.خبری که مسئولان تنها در برابر آن سکوت کرده و گفتند در حال پیگیری امور هستند. واژه ای آشنا که چندین سال است در بحران ها و حوادث به گوش میرسد.

اما این بار مردم در اقدامی خودجوش در شبکه های اجتماعی خبر از تحریم کالاهای چینی را می دهند.کالاهایی که در سال های اخیر به لطف تحریم ها در کشور جولان داده و بر گلوی تولیدکنندگان فشار آوردند تا جایی که ایران به بهشتی برای کالاهای بی کیفیت چشم بادامی ها تبدیل شد.

جولان کالاهای چینی در ایران

بر اساس این گزارش طبق آمار گمرک در ۹ ماهه نخست سال جاری چین اولین صادر کننده کالا به ایران بود و بیش از ۹ میلیارد و ۴۵۲ میلیون دلار کالا از این کشور به ایران صادر شد که این میزان واردات از چین از نظر وزنی ۸.۱۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۵.۲۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

البته این بار اولی نیست که چین صدر نشین کشورهای صادرکننده کالا به ایران شده بلکه سال هاست که این کشور با کالاهای بی کیفیت خود در سایه سکوت و پیگیری مسئولان در حال تاختن در بازارهای ایران است.
اگر چه در طی این سال ها فریاد تولیدگران و صنعتگران به گوش کسی نرسید و آنها با ورود کالای چینی مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی شدند اما با حادثه سانچی گویی مردم از خواب چند ساله بیدار شده و ناقوس مرگ کالاهای چینی را به صدا درآوردند و خبر از تحریم کالاهای چینی را می دهند، امری که در صورت تداوم می تواند به نوعی در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار باشد.

حال باید دید با حادثه به وجود آمده و در صورت اثبات اهمال چینی ها درحادثه سانچی پیگیری مسئولان به نتیجه خواهد رسید یا خیر و بهشت کالاهای چینی به جهنمی که از آتش سانچی درست شده تبدیل می شود یا اینکه همچنان حفظ منافع، پیروز این جنگ خواهد شد و بار دیگر سکوت و دست روی دست گذاشتن چاشنی اخبار می شود.

401

کد خبر: 897058

وب گردی

وب گردی