وجود دانشگاه آزاد بی بدیل و ارزشمند است/ وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجو مناسب نیست/ آموزش، مستلزم علمی است که در آن اشتغال وجود داشته باشد

وزیر اسبق پست و تلگراف گفت: وجود دانشگاه آزاد اسلامی بی بدیل و بسیار ارزشمند است و می تواند خدمت بزرگی به نظام آموزشی و جامعه انجام دهد.

سید محمد غرضی، وزیر اسبق پست و تلگراف در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به دستاوردهای دانشگاه آزاد در عرصه آموزش عالی گفت: در دهه ی 40 با دکتر جاسبی در دانشگاه تهران آشنا شدم که وی در دولت مهندس موسوی معاون مالی و اداری دانشگاه شد و در سال 1362 به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد و در ان زمان دانشگاه آزاد مخالفان زیادی داشت.

کاندیدای دهمین دوره ی ریاست جمهوری افزود: من از آن دسته افرادی بودم که با ارتقای جامعه علمی موافق بودم و اعتقاد داشتم مدرک لیسانس بهتر از دیپلم است و نسبت به مسائل اجتماعی حساسیت نشان می دادم و تلاش من در دهه ی شصت بر توسعه فرهنگ کشور بود و در آن زمان طرفدار رشد و توسعه علمی بودم.

وی خاطر نشان کرد: پس از آن که وزیر تلگراف شدم اولین خدمتی که به مجموعه دانشگاهی کردم این بود که در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد اینترنت توسعه یافت، چون از علاقمندان توسعه فنی در آموزش عالی هستم.

غرضی تصریح کرد: زمانی به من پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش را دادند و من یک شرط گذاشتم که استاد و شاگردی باید از دبستان تا دانشگاه به نحوی شکل گیرد که افراد به محض فارغ التحصیلی، شغل داشته باشند چون اگر از مردم ایران خواسته شود فرزندانشان را در اختیار آموزش و پرورشی قرار دهند که آن ها را کارآمد تربیت کند و تخصص داشته باشند سپس وارد جامعه شوند و خود اشتغالی کنند؛ قطعا با استقبال خانواده ها مواجه می شود اما بزرگان آن زمان از پیشنهاد من استقبال نکردند.

وی افزود: وجود دانشگاه آزاد اسلامی بی بدیل و بسیار ارزشمند است و می تواند خدمت بزرگی به نظام آموزشی و جامعه انجام دهد اما روشی که در گذشته پیش رفته اشتباه است چرا که به جای تولید تخصص، مدرک تولید می کند، پس باید دید مردم هر منطقه چه تخصص هایی را نیاز دارند و دانشگاه آزاد متناسب با آن نیازها دانش جو تربیت کند، در محیط کاری عرضه و تقاضا را به هم متصل کند.

غرضی گفت: در سفری که به یکی از واحدهای استانی دانشگاه داشتم، پس از مباحثه فرهنگی و سیاسی رئیس واحد مربوطه گفت از حقوق خود راضی نیستم چون دانشجوها اعتقاد دارند زندگی من با شهریه آن ها می گذرد و این حد وابستگی به شهریه مناسب نیست چون بهترین شغل در سطح جهانی آموزش است که لازم است کرامت این مشاغل حفظ شود که آموزش برای اشتغال فعال در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار می گیرد.

وزیر سابق پست و تلگراف ادامه داد: لازم است دانشگاه آزاد به جای مدرک گرایی به دانشجو تخصص دهد تا نیاز جامعه را برطرف کند چون در حال حاضر دانشگاه ها افرادی را آموزش می دهند و این افراد را به جان دولت می اندازند که برای آن ها شغل ایجاد و تأمین کند، اما ظرفیت و توانایی دولت محدود است و توانایی اشتغالزایی پنج میلیون نفری را ندارد پس چاپ کردن مدرک دردوره های تحصیلات تکمیلی به جامعه آسیب وارد می کند.

وی با بیان آنکه دانشگاه آزاد از واحدهای آموزشی خوب کشور است خاطر نشان کرد: در معامله رضایت شرط است و پذیرش دانشجو، تربیت و تحویل آن ها به جامعه خود یک معامله است که اگر فرد شغل پیدا نکند و از مدرک خود راضی نباشد، معامله باطل است پس لازم است ظرفیت های پنهان دانشگاه آزاد ارزشمند شمرده شود.

202

کد خبر: 897162

وب گردی

وب گردی