توافق هیات های کردی و عراقی بر سربازگشایی فرودگاه های اقلیم

هیات های وزارت کشور عراق و وزارت داخلی اقلیم کردستان بر سر موادی با هدف اداره فرودگاه های اقلیم کردستان به توافق های اولیه دست یافتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رادیو نوا، روز دوشنبه به منظور حل و فصل مسائل مربوط به اداره فرودگاه ها و دروازه های مرزی اقلیم کردستان، هیات های دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان مذاکره کردند و پس از مذاکرات، شش بند مورد توافق اعلام شد.

بر اساس بند اول مورد توافق، فرودگاه های اربیل و سلیمانیه به قوانین مربوط به اداره فرودگاه های عراق متعهد خواهند بود.

همچنین در بند دوم آمده است که پروازها در فرودگاه های اربیل و سلیمانیه تحت کنترل و نظر دولت مرکزی و بر اساس قوانین جاری خواهد بود.

بر اساس بند سوم، نمایندگانی از بخش های انتقال و امنیت و حفاظت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی عراق در فرودگاه های اربیل و سلیمانیه حضور خواهند یافت.

در بند چهارم آمده است که در راستای حل مشکلات پیش آمده نشست های دوره ای میان فرودگاه ها به سرپرستی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی عراق برگزار می گردد.

بر اساس پنجمین بند، فرودگاه های اربیل و سلیمانیه دارای نمایندگانی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی عراق خواهند بود.

در بند پایانی آمده است که فعالیت های مالی و پرداختی فرودگاه های اربیل و سلیمانیه بر اساس سیستم پیرو شده در عراق مصوب سال 2008 فعالیت خواهند کرد و ماهیانه ریز حساب های مالی خود را به اطلاع شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی عراق اطلاع خواهند داد.

فرودگاه های اقلیم کردستان از 29 سپتامبر 2017 و در چارچوب فشارهای بغداد به اربیل به دلیل برگزاری رفراندوم استقلال به روی پروازهای خارجی بسته شده است.

کد خبر: 897488

وب گردی

وب گردی