پیوستن وزارت علوم به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات باید عملی شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت و تاکید دولت بر اجرایی شدن موضوع قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات باید عملی و بطور یقین در این وزارتخانه و زیرمجموعه های آن نیز عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، منصور غلامی تاکید کرد: سفارش کرده و خواهم کرد که هرچه سریعتر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اسرع وقت به این سامانه پیوسته و همگام با دیگر نهادها و دستگاه های اجرایی کشور سهم خود را در ارائه خدمات به مردم و جامعه انجام دهند.
وی افزود: البته موضوع سفارش شده اما امکان دارد بخاطر مشغله های فراوان کاری با تاخیر مواجه شده باشد که حتما موضوع را بررسی و سفارش لازم را خواهم کرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: موضوع پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات جزو وظایف و اتفاقاتی در راستای منشور حقوق شهروندی است، از این رو باید دید مشکل کار کجا بوده که آن موضوع با تاخیر مواجه شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا که آیا قول می دهید که مجموعه وزارت علوم تا هفته جاری به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بپیوندند؟ تاکید کرد: بحث قول نیست؛ گفته شما به عنوان یک خبرنگار متعهد و پیگیر برای من سند است، از این رو این کاری است که به عنوان بخشی از تحقق حقوق شهروندی باید عملی شود.
به گزارش ایرنا، در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در 17 تیر سال 96 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی شد و کار خود را آغاز کرد.
مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.
ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آورده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.
همچنین ٢٩ آذر سال 1395، منشور 120 ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.
همزمان با نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رئیس جمهوری و مقامات کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد موضوع «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» به عنوان یک حق از حقوق شهروندی و دستاوردی بزرگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تبیین شد تا جایی که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس موضوع تصویب و اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را از جمله مهمترین اقداماتی برشمرد که در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده است.
آنچه امروز حائز اهمیت است اینکه با مهیا شدن تمامی زمینه ها و زیرساختها برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دستگاههای اجرایی که تاکنون اقدام به ثبت نام در سامانه مربوطه نشده اند، با عضویت خود در این سامانه گامی جدی در تحقق حقوق شهروندی بردارند.

منبع: ایرنا

204

کد خبر: 897519

وب گردی

وب گردی