ترکیه در آستانه حمله به عفرین

حمله شدید ارتش سوریه به مواضع مخالفان در استان های حلب، حماء و به ویژه ادلب از یک سو و طرح جدید ائتلاف به رهبری آمریکا برای ایجاد ارتش 30 هزار نفری در شمال سوریه، از سوی دیگر ، عزم دولت ترکیه را برای حمله به عفرین بیشتر جزم کرده است. اکنون ارتش ترکیه در عفرین خود را برای کنترل سومین شهر بزرگ استان حلب آماده می کند.

به گزارش ایسکانیوز، پس از پاکسازی شرق و مناطق مرکزی سوریه اکنون شمال این کشور به کانون نبردهای جدید منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است. پس از آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی استان ادلب و همچنین از بین بردن بقایای گروه های تروریستی در استان های حلب و حماء اکنون ارتش ترکیه نیز در دروازهای شهر عفرین خود را برای حمله به این منطقه آماده می کند.

ترکیه که از یک سال پیش تاکنون از آمادگی ارتش این کشور برای حمله به عفرین در استان حلب خبر می دهد این روزها عزم خود را برای فتح یکی از مهمترین دژهای نظامی و سیاسی کردها در سوریه آماده می کند اما آنچه باعث شده است مقامات ترکیه تلاش های خود برای کنترل این منطقه تسریع بخشند به موضع گیری جدیدی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در قبال مناطق شمالی سوریه بازمی گردد.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز یکشنبه از همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در راستای تشکیل یک نیروی مرزی جدید و نیرومند با ۳۰ هزار سرباز خبر داده بود. این نیرو قرار است وظیفه محافظت از مناطق شمال سوریه را برعهده گیرد و مهمترین نیروهای آن را نیز کردهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تشکیل می دهند که ترکیه حاضر به پذیرش موجودیت آنان در سوریه نیست. این تصمیم آمریکا باعث ایجاد موجی از واکنش های شدید مقامات دولت ترکیه شد.

در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت :کشورش نیروهایی را که آمریکا با کمک آنها به دنبال تشکیل «ارتش ترور» در شمال سوریه است در هم خواهد شکست. آمریکا اقرار کرده که در امتداد مرز ترکیه با سوریه یک ارتش تروریستی تشکیل داده است. وظیفه ما انهدام آن قبل ازتولد است. نیروهای مسلح ترکیه، طی مدت کوتاهی مساله منبج و عفرین را حل خواهند کرد. مرحله کسب آمادگی لازم به پایان رسیده و هر لحظه امکان شروع عملیات وجود دارد. سپس دامنه این روند به مناطق دیگر خواهد رسید. با توپ های هویتزر آنان را هدف قرار داده و خواهیم داد. منتظر حمله آنان نخواهیم بود. توصیه کردیم که این گروه تروریستی را از میان بردارند.

اگرچه برخی از کارشناسان تلاش های روزهای اخیر ترکیه برای ورود به عفرین را به توافق روسیه و ترکیه درمورد شمال سوریه مرتبط می دانند اما گزارش های تائید نشده حاکی از آن است دولت ترکیه در ازای کنترل عفرین حاضر شده است از حمایت های خود از نیروهای مخالف دولت سوریه در استان ادلب دست بردارد. توافقی که تاکنون در حد گزارش های تائید نشده باقی مانده است اما درصورت صحت این گزارش ها ارتش ترکیه در روزهای آتی وارد شمال غرب استان حلب خواهد شد. در این میان آنچه تاکنون مبهم باقی مانده، موضع گیری دولت آمریکا در قبال هشدارهای ترکیه است. اگرچه ترکیه در دو سال گذشته همواره از آمریکا به خاطر حمایت از کردها انتقاد کرده اما واشنگتن در راهبرد خود در سوریه برای تقویت مواضع کردهای این کشور سیاست های متحد قدیمی خود در ناتو را نادیده گرفته است. اکنون نیز معلوم نیست که آیا با ورود ارتش ترکیه به عفرین، آمریکا چگونه از کردها حمایت خواهد کرد. آیا این به بحران دامنه داری تبدیل خواهد شد یا این که همچون ورود ترکیه به جرابلس و الباب با سکوت آمریکا و روسیه همراه خواهد شد. آنچه مسلم است این که ورود ارتش ترکیه که اکنون بسیار محتمل به نظر می رسد بیش از آن که در حیطه اختیارات دولتمردان آنکارا باشد، بیشتر ناشی از توافقات منطقه ای و بین المللی در قبال شمال سوریه خواهد بود.

کد خبر: 897525

وب گردی

وب گردی