پژوهش‌های فعلی نیاز صنعت را تامین نمی‌کند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیش از 80 درصد اقتصاد و کارخانه‌های کشور در حال حاضر دولتی است و بنابراین افراد نیازی به پژوهش و نوآوری در خود احساس نمی‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز،سید کاظم ملکوتی با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ در کشور ما کاربردی نبودن پژوهش‌ها است، افزود: این مساله فقط محدود به پزشکی نمی‌شود، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز مشهود است و یکی از مهمترین چالش‌ها در حوزه پژوهش عدم پاسخگویی به نیاز مخاطب است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پژوهش‌ها نیاز صنعت را تامین نمی‌کنند و به همین دلیل نیز صنعت و کارخانه‌ها از همکاری با دانشگاه‌ها استقبال نمی‌کنند، اظهار کرد: در حوزه خدمات درمانی و بهداشتی نیز این مساله وجود دارد و پژوهش‌هایی برای حل مشکلات بیمارستان‌ها و برای هزینه اثربخش شدن و افزایش کیفیت خدمات درمانی انجام نمی‌شود.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: در حال حاضر خودکشی، افسردگی و تصادفات رانندگی از جمله معضلاتی هستند که در کشور با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ اما به طور عملی پژوهشی در این راستا انجام نشده که به تغییر رفتار مردم کمک کرده باشد؛ در حالی‌که هم اکنون علت تصادفات 70 درصد رفتاری است، اما برای تغییر رفتار مردم تلاشی نشده است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در حوزه پژوهش، اظهار کرد: باید ببینیم کشورهای دیگر در راستای کاربردی کردن پژوهش‌ها چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند و ما نیز همین کارها را انجام دهیم؛ اگرچه سخت است تغییر رفتار مردم و برطرف کردن معضلات از طریق پژوهش‌ها، اما شدنی است.

ملکوتی ادامه داد: بیش از 80 درصد اقتصاد و کارخانه‌های کشور در حال حاضر دولتی است و بنابراین افراد نیازی به پژوهش و نوآوری در خود احساس نمی‌کنند، در حالی‌که اگر اقتصاد خصوصی باشد، شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای محاسبه هزینه و فایده خود ناچارند پژوهش‌های کاربردی انجام دهند و به نیاز مشتری اهمیت دهند و در این راستا کمک بزرگی به انجام پژوهش‌های جامعه‌نگر و کاربردی خواهد شد.

ملکوتی ادامه داد: تعداد زیادی مجله فارسی و انگلیسی بهداشت و روان در کشور وجود دارد که سالانه مقالات زیادی در آنها منتشر می‌شود؛ اما این پرسش وجود دارد که چرا باید برخی معضلات بهداشت و سلامت روان ما افزایش پیدا کند و آمار تصادفات بالا باشد؟ پس نقش پژوهشگران ما در اصلاح رفتار چیست ؟

وی افزود: درحال حاضر 600 هزار دانشجوی ارشد و 150 هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارند، اما باید دید به نسبت این تعداد افراد آیا واقعا پژوهش‌هایی که انجام می‌شود در مرزهای دانش دنیا است و مشکلی را از جامعه حل می‌کند؟

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ارتباط منسجمی بین پژوهشگران با مخاطبان وجود ندارد، گفت: پژوهشگران کمتر در محیط صنعت، بهداشت و آموزش هستند و لازمه آشنایی با نیازها و نیازسنجی حضور در این حوزه‌هاست.

وی با اشاره به برخی دغدغه‌های پژوهشگران، گفت: معمولا نتایج پژوهش‌ها به کار گرفته نمی‌شوند و به مرحله تجاری‌سازی نیز نمی‌رسند، در حالیکه مدیران خوب مدیرانی هستند که به دنبال دانش بومی باشند، نه اینکه بدون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران داخلی، نیازهای خود را از دیگر کشورها تامین کنند.

منبع: ایسنا

204

کد خبر: 897528

وب گردی

وب گردی