اثرات تحریم اخیر آمریکا علیه افراد و نهادهای ایرانی چیست؟ / آیا این تحریم ها صرفا جنبه نمایشی دارد؟

یک کارشناس حوزه تحریم معتقد است سمبلیک و نمایشی خواندن تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران اشتباهی استراتژیک است.

محمد علی مسعودی کارشناس حوزه تحریم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با تحلیل موضوع تحریم 14 فرد و نهاد ایرانی از سوی ایالات متحده آمریکا و در پاسخ به این پرسش که آیا این تحریم ها به گفته برخی مقامات داخی جنبه نمایشی دارد یا خیر گفت: سمبلیک خواندن تحریم های اخیر آمریکا از سوی دستگاه دیپلماسی کشور، نشان دهنده عدم دانش کافی مسئولین وزارت خارجه در حوزه تحریم ها است.

وی افزود: هنگامی که آمریکا یک فرد حقیقی یا حقوقی و یا یک شرکت را در لیست تحریم های خود قرار می دهد، یک سری محدودیت ها برای آن فرد و یا شرکت به تبع این تحریم ها به وجود می آید؛ بسته به این که آن فرد و یا شرکت چه ویژگی هایی داشته باشد میزان آثار محدودیت های اعمال شده متفاوت است.

مسعودی ادامه داد: اگر یک شخص و یا شرکت هیچ گونه تعاملی با کشورهای خارجی نداشته باشد و تماما در داخل خاک ایران باشد در این صورت است که این تحریم های اعمال شده سمبلیک و نمایشی است این در حالی است که شرکت های تحریم شده توسط آمریکا عموما دارای تعاملات خارجی هستند و تجهیزات خود را از کشورهای خارجی تهیه می کنند بنا بر این فرض عزیزان وزارت امور خارجه مبنی بر نمایشی بودن این تحریم ها مقداری اشتباه است.

این کارشناس حوزه تحریم تاکید داشت: باید به این نکته توجه کنیم افراد ایرانی که در لیست تحریم آمریکا هستند وضعیت شان با افراد غیر ایرانی متفاوت است؛ لذا اظهار نظرهایی مبنی بر سمبلیک خواندن این تحریم ها نیازمند اسنادی است که این اسناد در قوانین آمریکا موجود است. در این اسناد قید شده اگر شخصی مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، دارایی هایش در خاک آمریکا بلوکه می شود و اجازه تردد و اقامت به آن شخص در آمریکا داده نمی شود.

وی تصریح کرد: آمریکا از سال 2012 محدودیت هایی مضاعف برای ایرانی ها وضع کرد که متاسفانه مسئولین وزارت خارجه به این محدودیت های مضاعف توجهی ندارند که البته جای تعجب نیز دارد؛ از سال 2012 به طور خاص و فقط برای ایرانی های داخل لیست تحریم محدودیت های حوزه تحریم های ثانویه نیز اعمال شده یعنی اشخاصی که از ایران به عنوان یک نهاد ایرانی تحریم بشوند، مشمول تحریم های بانکی و غیر بانکی می شوند که این محدودیت به شدت مشکل ساز است.

مسعودی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر یک شرکت ایرانی تحت تحریم قرار بگیرد علاوه بر دو تحریمی که در خاک آمریکا بر آن اعمال می شود در سطح جهان نیز نظام بانک جهانی قادر به خدمات رسانی به این شرکت نخواهد بود و همچنین شرکت های خارجی حق مراوده تجاری با آن را نخواهند داشت. اگر شرکتی به این تحریم ها توجهی نکند از سوی آمریکا مورد جریمه های سنگین و کیفری قرار خواهد گرفت.

این کارشناس در پایان اظهار داشت: تحریم های اخیر آمریکا به هیچ وجه نمایشی و سمبلیک نیست و تلقی کردن این تحریم ها به عنوان یک سری اقدامات نمادین یک اشتباه استراتژیک است؛ البته اقداماتی که ما در مقابل اقدامات آمریکا انجام می دهیم سمبلیک است زیرا که کشور ما از منظر نفوذ اقتصادی در محدوده خاک خود نفوذ دارد اما آمریکا در صحنه جهانی نفوذ اقتصادی دارد.

302

کد خبر: 897582

وب گردی

وب گردی