عراق ؛ ازگرم شدن تنور انتخابات تا توافق کردی - شیعی

عراق پس از طی کردن چند سال پرتلاطم، اکنون با شروع سال جدید میلادی خود را برای دورانی جدید اما متفاوت آماده خواهد کرد، اکنون تنور انتخابات پارلمانی این کشور گرم شده و مذاکرات بغداد با اربیل نیز به نتایجی مقدماتی دست یافته است اما رویدادهای امیدوراکننده جامعه عراق هر از گاهی با انفجارهای انتحاری همراه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، عراق که همواره یکی از کانون های پرتنش خاورمیانه را شکل می دهد در سال 2017 سه حادثه مهم و تاریخ ساز را پشت سر گذاشت: پایان سه سال مبارزه با داعش و پیروزی بر تروریسم، بهبود وضعیت امنیتی و رفراندوم اقلیم کردستان . این سه عامل امیدهای جامعه و دولت عراق را برای بهبود وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور افزایش داده است اما بلاد رافدین در کنار امیدهای بسیار ،با بیم ها و مخاطرات بزرگی نیز دست به گریبان است. به رغم این واقعیت اکنون عراق در آستانه تحولات جدیدی قرار دارد که به باور کارشناسان ،آرایش سیاسی و سرنوشت این کشور را در چند سال آتی مشخص خواهد کرد.

20 اردیبهشت سال 1397 انتخابات سرنوشت سازی در عراق برگزار خواهد شد. از هم اکنون تنور انتخابات این کشور گرم شده و ائتلاف های جدید، رقابت های سیاسی عراق را گرم ساخته اند. کردها هنوز برای مشارکت متحد و در قالب یک لیست در انتخابات مردد هستند اگرچه بیشتر به نظر می رسد آنان موفق به ایجاد یک ائتلاف متحد نخواهد شد و به صورت مجزا در انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد اما شاید سورپرایز ائتلاف های انتخاباتی عراق ایجاد لیست النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق بوده باشد.

پنج شنبه هفته گذشته ،حیدر العبادی با اعلام این لیست بخش قابل توجهی از رهبران حشد الشعبی از جمله هادی العامری را که پیشتر لیست الفتح را اعلام کرده بود ،با خود همراه ساخت. بخشی از بدنه حزب الدعوه اسلامی نیز از این لیست حمایت کرده اند. نکته جالب توجه دیگر همراهی بخشی از حشد الشعبی با العبادی است.

العبادی که پیشتر به عنوان کارکتری نزدیک به آمریکا شناخته می شد و آمریکایی ها نیز درصدد بودند از طریق وی ضمن کاهش قدرت حشد الشعبی برای تقلیل جایگاه ایران در عراق تلاش کنند، اکنون با چرخشی استراتژیک مسیر جدید خود یعنی همراهی با تهران و گروه های قدرتمند حشد الشعبی را انتخاب کرده است.

نوری المالکی نخست وزیر اسبق و معاون رئیس جمهور این کشور نیز با لیست سابق خود یعنی دولت قانون در انتخابات شرکت خواهد کرد. عمار حکیم نیز با ایجاد ائتلاف الحکمه وارد کارزار انتخابی خواهد شد اگرچه بسیاری براین باور هستند عمار حکیم پس از پایان انتخابات به ائتلاف حیدر العبادی یعنی ائتلاف النصر خواهد پیوست. مقتدی صدر برخلاف دوره قبل که در قالب لیست الاحرار در انتخابات شرکت کرده بود این بار ضمن ائتلاف با برخی از گروه های غیرشیعی و حتی چپ گرا ،لیست الاستقامه را شکل داده است. وی در چند روز گذشته از رویکرد فرقه گرایانه گروه های مختلف عراقی برای ایجاد لیست های قومی و مذهبی انتقاد کرده است. چند دستگی گروه های شیعی و کرد در میان سنی ها و نیروهای سکولار این کشور نیز مشاهده می شود. ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه توانست ۳۰ گروه سیاسی را به لیست خود ملحق کند که مهم‌ترین آن‌ها سلیم الجبوری، رئیس پارلمان و صالح المطلق، معاون سابق نخست‌وزیر هستند.درحالی که اسامه النجیفی، رئیس ائتلاف «متحدون» و اثیل نجیفی و رافع العیساوی، وزیر سابق دارایی و شخصیت‌های سیاسی دیگر تصمیم گرفته‌اند ائتلاف دیگری را با خمیس الخنجر، رهبر طرح عربی تشکیل دهند.

اما انتخابات تنها عامل گرم شدن فضای سیاسی عراق نیست. تلاش های اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای توافق جدید برای مدیریت مرزها و فرودگاه های این کشور پس از ماه ها سردی و دوری روابط به نتایجی مقدماتی دست یافته است. نتایجی که احتمال همگرایی کردها و دولت مرکزی عراق را در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور افزایش خواهد داد.

در همین راستا امید محمد، سخنگوی وزارت حمل و نقل و ارتباطات در اقلیم کردستان عراق گفت: با هدف لغو تحریم فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه و بسته بودن آن دو به روی پروازهای بین‌المللی هیات دولت اقلیم و دولت فدرال عراق به توافقی شامل شش بند دست یافتند. وی افزود: هیات دولت فدرال پیش‌نویس این توافق‌نامه را برای اتخاذ تصمیمی درباره آن به نخست‌وزیر ارجاع خواهد داد. دبیرخانه کابینه عراق نیز فاش کرد که در نشستی که کمیته عالی برگزار کرد درباره مسائل امنیتی و مرزها، فرودگاه‌ها، گمرک، گذرگاه‌های مرزی و سدها و نفت مذاکره شده است. دبیرکل دولت مرکزی عراق گزارش داد که در این نشست فضایی از اطمینان و تفاهم میان دو طرف حاکم بود و آن دو پنج دیدار میان کارشناسان امنیتی، مرزی، فرودگاه‌ها، گمرک، گذرگاه‌های مرزی، سدها و نفت داشتند.

این رد حالی است که شور و هیجان فضای سیاسی عراق و امیدها برای توافقات جدیدی بغداد و اربیل با رویدادهای ناخوشایندی در این کشور نیز ترکیب شده است. به رغم پایان داعش و بهبود وضعیت امنیتی عراق این کشور هر از چند گاهی با بمبگذاری عناصر تروریستی روبرو می شود. روز گذشته در چند انفجار تروریستی در بغداد پایتخت این کشور بیش از 35 عراقی کشته و نزدیک به صد نفر زخمی شده اند. این انفجارها نشان دادبه رغم پیروزی نظامی بر داعش ،ساختار امنیتی این کشور همچنان چالش های متعددی برای خنثی سازی حملات انتحاری داعش خواهد داشت.

کد خبر: 897639

وب گردی

وب گردی