چه کسانی  مسئول نظارت بر بوفه های مدارس هستند؟ /خصوصیات یک بوفه استاندارد چیست؟

برای نخستین بار توزیع رایگان شیر در مدارس به صورت آزمایشی در سال 79 و با پوشش 420 هزار دانش‌آموز اجرا شد و همزمان با اجرای رسمی طرح در سال 80 ، یک‌میلیون و 200هزار دانش‌آموز شیر رایگان دریافت کردند و می توان گفت این یکی از برنامه های خوبی است که آموزش و پرورش درحوزه تغذیه اجرا کرده و قطعا باید نظارت ویژه ای نسبت به توزیع به موقع شیر و همچنین وضعیت بوفه های مدارس از سوی مسئولان مدارس و آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

حسین طالبی-ایسکانیوز: دانش آموزان در طول روز به 3 وعده غذایی و 2 میان وعده نیاز دارند که این مواد غذایی شامل :گوشت، حبوبات، لبنیات، سبزیجات، نان و.... است تا از لحاظ فکری و جسمانی در شرایط خوبی قرار بگیرند.
صبحانه وعده غذایی مهمی برای یک دانش آموز محسوب می شود که اگر صبحانه را از وعده غذایی یک دانش آموز حذف شود در ساعاتی که برای فراگیری درس سرکلاس حضور دارد به مشکل برمی خورد و چه بسا به دلیل افت قند نمی تواند مطالب درسی را فرابگیرد.

اما آیا آموزش و پرورش برای تغذیه دانش آموزان که باعث رشد فکری و جسمانی آن ها می شود سیاست یا تصمیم گیری خاصی انجام داده است؟ آیا در بوفه مدارس مواد و غذاهای بهداشتی ارائه می شود؟ آیا توزیع شیر در مدارس بصورت مرتب و منظم اجرا می شود؟ آیا مسئولان بهداشت مدارس نظارتی برای محصولاتی که در بوفه ها بفروش می رسد دارند و بالاخره اینکه چند درصد بودجه ای که سالانه برای آموزش و پرورش اختصاص پیدا می کند مربوط به تغذیه دانش آموزان است؟

شاید این سوالات در ذهن والدین دانش آموزان وجود داشته باشد که خصوصیات بوفه استاندارد چیست؟ و نوع خوراکی‌هایی که در آن عرضه می‌شود، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟



نظر کارشناس و معلم آموزش پرورش را درباره تغذیه دانش آموزان پرسیدیم :

به گفته محمد تقی فلاحی کارشناس آموزش و پرورش یکی از برنامه هایی که آموزش و پرورش در این سال ها اجرا کرده ، توزیع شیر در مدارس است و قطعا باید نظارت ویژه ای نسبت به این موضوع از سوی مسئولان مدارس و آموزش و پرورش وجود داشته باشد که در سال های اخیر معلمان بهداشت در مقاطع ابتدایی ، مسئول نظارت بر مواد غذایی که در بوفه بفروش می رسد هستند.

وی در ادامه گفت : اما در دوره متوسطه ، هیچگونه نظارت دقیق و همه جانبه ای بر مواد غذایی یا خوراکی هایی که در بوفه ها به فروش می رود ،هیچگونه نظارت دقیق و همه جانبه ای وجود ندارد.

این معلم و کارشناس آموزشی تاکیدکرد: وضعیت موادغذایی در مدارس دولتی با مدارس غیر دولتی تفاوت هایی از لحاظ نظارتی وجود دارد ، در بعضی از مدارس غیر انتفاعی تغذیه بچه ها توسط خانواده ها انجام می شود در واقع بیشتر والدین دانش آموزان مقاطع ابتدایی به نوبت هزینه خوراکی دانش آموزان را متقبل می شوند. هرچند میان مدارس دولتی و غیردولتی سیاست خاصی از سوی مسئولان وجود ندارد.

برای بوفه مدارس نمی توان راهکار یا سیاست کلی ارائه داد

فلاحی در پایان با اشاره به اینکه موضوع تغذیه در مدارس و دسترسی دانش آموزان به آن امری بسیار مهم است گفت: توزیع شیر، میوه و مواد غذایی استاندار و دارای پروتئین باید برای هر مدرسه در نظر گرفته شود ، البته برای اجرایی شدن این کار آموزش و پرورش باید به صورت منطقه ای طرحی را ارائه و بودجه ای برای اجرایی شدن آن لحاظ کنند به ویژه برای مدارسی که در مناطق کمتر برخوردار هستند بودجه بیشتری در نظر بگیرند.

گفتنی است دانش آموزان و نوجوانانی که در مدارس راهنمایی و متوسطه مشغول تحصیل هستند بیشترین مواد غذایی که برای رفع گرسنگی در مدرسه تهیه می کنند فست فود است و دانش آموزان مقاطع ابتدایی -که این روزها شاهد اضافه وزن و چاقی آنها هستیم- در طول مدت حضور در مدرسه از خوراکی هایی مانند پفک و چیپس استفاده می کنند و متاسفانه وجود غذاهای استاندار و مغذی که برای دانش آموزان مفید است در بوفه ها وجود ندارد.


706

کد خبر: 897684

وب گردی

وب گردی