اسراری که «سانچی» با خود به زیر آب برد!

با توجه به اینکه مسئولان و صاب‌حنظران پاسخ‌های مختلفی در خصوص ابهامات موجود به حادثه نفتکش سانچی ارائه دادند باز هم شبهات و ابهامات زیادی در ذهن ها وجود دارد؛ چرا که پاسخ های ضد و نقیض این اجازه را نمی‌دهد که به جواب قانع کننده دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز ؛ کشتی سانچی روز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۶ بندر عسلویه را با محموله حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی به مقصد یکی از بنادر کره جنوبی ترک کرد و روز شنبه (۱۶ دی‌ماه) ساعت هشت شب به وقت محلی با یک کشتی فله‌بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت، برخورد کرد و در حادثه 32 نفر از سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

این نفتکش که دچار آتش سوزی شد، سوالات و ابهامات زیادی را از خود به جای گذاشت که تلاش‌های ما برای یافتن پاسخ‌های مناسب در این خصوص به تهیه‌ی این متن منجر شد.

1- آقای خادمی شما به عنوان نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نحوه عملکرد مقامات چینی را در ارائه امدادرسانی به کشتی حادثه دیده‌ی «سانچی» چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چینی ها در این حادثه قصور کرده‌اند به طوری که در خصوص عملکرد آنها اخبار ضد و نقیضی مطرح است.

2- عملکرد وزارت خارجه به چه صورت بود؟ چینی ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند البته بخشی از این موضوع به دلیل این است که وزارت امورخارجه باید پیگیری های جدی‌تری انجام می‌داد. نفتکش ایرانی به نوعی در این مدت رها شد و اینکه نفتکش بدون رسیدگی موثر، به آب های ژاپن منتقل شود، غیرقابل قبول است.

3- دلیل این کوتاهی را در چه می‌بینید؟ به طور یقین اگر نفتکش دچار حریق شده مربوط به هر کشور دیگری بود در مدت اخیر، بالگردها و هواپیماها، ناو و کشتی های آتش نشان، به اطفای حریق می پرداختند. همچنین علاوه بر کوتاهی مقامات چینی مسئولان کشور ما هم دیر وارد عمل شدند. در کجای دنیا شناور با این وضعیت در آب‌های بین المللی دچار حریق می شود، آن هم در نزدیکی شانگهای، حدود ۷ الی ۸ روز در آتش می سوزد.

4- چرا در این نفتکش برای حمل بار از پرچم پاناما استفاده شده است؟ این بخاطر تحریم‌ها بود که کشور ما برای دور زدن تحریم از این فرصت ها استفاده می‌کند.

5- به نظر شما چرا جعبه سیاه در پاناما بررسی می‌شود؟ شاید بخاطر اینکه از پرچم این کشور استفاده کردیم اما بهتر بود که این موضوع در داخل کشور ما بررسی می شد. بنابراین بازخوانی جعبه سیاه برای ما خیلی مهم است و گره بسیاری از ابهامات را باز می کند.

6- آیا درست است که گفته می‌شود رادار سیستم خاموش بوده؟ بله متاسفانه این نکته برای ما خیلی مبهم است که چرا این اتفاق رخ داده است.

7- در مورد جلیقه نجات آیا این افراد به نظر شما فرصت استفاده از آن را نداشتند؟ این سوال هم به نوعی ابهام برانگیز است، معمولا در پی هر حادثه افراد سعی می‌کنند خود را از محل حادثه دور کنند که دلیل اصلی آن را دقیق نمی دانم که چرا نتواستند استفاده کنند.

8- سانچی به سمت کره جنوبی می‌رفته یا کره شمالی؟ به سمت کره جنوبی چون محموله را باید به آنها تحویل می دادیم.

9- در مجموع روند عملیات امداد و نجات مسولان دولتی و مقامات چینی را به چه ارزیابی می‌کنید؟ در کل رضایت بخش نبوده به ویژه خدمات رسانی مقامات چینی خیلی ضعیف بود و مقامات چین باید در این زمینه پاسخگو باشند.

10- عملکرد رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رسانه‌های مکتوب داخلی و شبکه‌های خارجی عملکرد مناسبی داشتند اما متاسفانه صدا و سیما در حوزه کاری خود درباره موضوع حادثه نفتکش ایرانی خوب کار نکرد.

در همین ارتباط با موئد حسینی صدر، مشاور وزیر نفت و نماینده سابق کمیسیون صنایع و معادن نیز به گفت‌گو پرداختیم.

11- آقای حسینی عملکرد چینی ها را در این حادثه مناسب دیدید؟ نحوه عملکرد چینی‌ها نیز به بررسی بیشتری دارد و مسئولان کشور باید ارزیابی کنند که آیا کوتاهی اتفاق افتاده یا خیر؟ آیا چینی ها می توانستد به مهار آتش کمک کنند چرا الان شایعاتی وجود دارد که جعبه سیاه در چین رمزگشایی خواهد شد؟ چرا دیر ویزای ورود به مقامات ایرانی داده شد. در مجموع می توان گفت رفتار چینی ها مشکوک است. به نظرم این بیدارباش خوبی برای مسئولان کشور ما است که در خصوص تنظیم روابطشان با چینی‌ها دقت نظر داشته باشند.

12- مقصر حادثه به نظر شما کیست؟ در این رابطه نمی توان اظهارنظر دقیقی داشت که باید مسئولان کشور به شدت پیگیر این ماجرا باشند.

13- چرا کمیته تجسس و ارزیاب وزیر کار انتخاب شد و چرا از طرف وزارت نفت نماینده‌ای فرستاده نشد؟ این انتخاب طبیعی بود، چون شرکت ملی نفتکش وابسته به وزارت نفت نیست و مربوط به وزارت کار است چون این شرکت واگذار شده بود.

14- با توجه به اینکه مقامات چینی عنوان کردند که سرنشینان همان ساعات اولیه فوت کرده بودند، چرا این موضوع توسط مقامات ایرانی همان روز اطلاع رسانی نشد؟ مقامات چینی در این زمینه مطمئن نبودند و مسئولان ما این احتمال را می‌دادند که شاید سرنشینان در موتورخانه باشند، بخاطر همین عنوان نکردند و باید در این خصوص هم پاسخگو باشند.

15- چرا نفتکش ایران با پرچم پاناما تردد می‌کرده است؟ در دنیا مرسوم است که کشورهایی که مقررات سهل و آسانی دارند و شرایط اقتصادی مناسبی دارند و حساسیت بیشتری روی آن‌ها نیست، از پرچم آنها استفاده می کنند و همیشه این روال بوده است. این نیست که فقط نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشورهای این‌چنینی تردد کنند، بلکه کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی به چنین اقدامی دست می‌زنند.

16- چرا نفتکش ایرانی تغییر مسیر نداد؟ دقیق نمی‌شود به این موضوع پاسخ داد، شاید تردد کشتی در آن مسیر زیاد بوده ولی در این خصوص پاسخ قاطع و محکمی ندارم.

17- محموله سانچی به کره‌جنوبی تعلق داشته است؟ بله مبدا و مقصد محموله سانچی و مسیر تردد آن کاملا مشخص بود.

18- آیا فاجعه سانچی آلودگی زیست محیطی به‌دنبال دارد؟ این حادثه می‌توانست بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی نشت نفت از یک کشتی را ظرف نیم قرن اخیر به بار بیاورد. اما به دلیل فراریت بالای میعانات گازی و سوختن بخش بزرگی از آن ظرف ۸ روز و همچنین فاصله زیاد محل حادثه از سواحل دریا این واقعه چندان آلودگی به همراه نداشته است.

19- نظر شما در مورد عملکرد مسئولان کشور در این حادثه؟ در این مورد کوتاهی صورت نگرفته است، اما در ادامه ماجرا باید رسیدگی دقیق صورت گیرد. دولت تاجایی که توانست هیات و کارشناس اعزام کرد ولی درکنار آن رفتار چینی ها مشکوک بود و در کل می توان گفت دولت فی نفسه خوب کار کرده است.

20- آیا این درست است که نخست ما به مسئله بیمه بپردازیم درحالیکه جان نیروی انسانی در خطر است؟ نه متاسفانه عنوان کردن این موضوع در روز نخست منطقی نیست؛ چرا که نیروی انسانی متخصص و کارکشته در اولویت کاری ماست.

21- مهم‌ترین درسی که می‌توان از این حادثه گرفت، چیست؟ مهم‌ترین درسی که متاسفانه از موقعیت‌های بحرانی گرفته نمی‌شود، اظهارنظرهای زودهنگام و امیدهای واهی است. هیچ مسئولی نباید به مردم امیدواری بیهوده بدهد. زیرا عواقب منفی چنین اظهارنظرهایی به‌مراتب بدتر از صحبت‌نکردن درباره آن‌ها است.

با توجه به اینکه مسئولان و صاب‌حنظران پاسخ‌های مختلفی در خصوص ابهامات موجود به حادثه نفتکش سانچی ارائه دادند باز هم شبهات و ابهامات زیادی در ذهن ها وجود دارد مانند خاموش شدن سیستم رادار، رمزگشایی جعبه سیاه، بحث استفاده نکردن از جلیقه نجات، عملکرد مقامات چینی و ... چرا که پاسخ های ضد و نقیض این اجازه را نمی‌دهد که به جواب قانع کننده دست پیدا کنیم. می توان گفت سانچی با این سرنوشت، اسرار و رموز زیادی را با خود به زیر دریا برد.

402

کد خبر: 897700

وب گردی

وب گردی