رمزشناسی حالات دست و بدن در هنرهای بودایی و هندویی در یک کتاب

کتاب رمزشناسی حالات دست و بدن در هنرهای بودایی و هندویی به کوشش امیرحسین ذکرگو، به همت موسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، کتاب «رمزشناسی حالات دست و بدن در هنرهای بودایی و هندویی» جلد پنجم مجموعه نمادشناسی هنر شرق است که به قلم امیرحسین ذکرگو، به تازگی روانۀ بازار نشر شده است.

در سرآغاز کتاب، نویسنده آورده است: «حالات دست و بدن از دیرباز در آداب و مناسک دینی اقوام گوناگون نقشی نمادین داشته است. رقص‌های آیینی و شیوه‌های خاص عبادت و نیایش، همگی با همین مضمون ارتباط دارند. ادیان ابراهیمی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. مثلاٌ یهودیان به هنگام نیایش، دعا و تلاوت اوراد، خصوصاٌ در مقابل دیوار ندبه، بدن را به پیش و پس حرکت می‌دهند. در سنت نیایش مسیحی، زانوزدن در مقابل محراب، فشردن کف دست‌ها در مقابل و کشیدن نقش صلیب در جلوی بدن به هنگام نیایش در مقابل تمثال عیسای مصلوب، از آداب رایج دینی به شمار می‌رود. نمازهای پنجگانۀ مسلمانان نیز بر همین قاعده است.»

تعداد حالات دست و بدن در آداب دینی ادیان شرقی، خصوصا بودیزم و هندوییزم به مراتب گسترده‌تر از ادیان رایج و شناخته شدۀ دیگر است. نویسنده در این کتاب با اشاره به نام هر یک از این حالات به مفاهیم هر یک پرداخته تا راهی باشد برای فهم آداب نیایش در این سنن دینی.

کتاب رمزشناسی حالات دست و بدن در هنرهای بودایی و هندویی که از 3 فصل و مداخل زیرمجموعه تشکیل شده است، با شمارگان 1000 نسخه، در 278 صفحه و به قیمت 29 هزار تومان توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) عرضه می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه کنند.

502

کد خبر: 897848

وب گردی

وب گردی