ترور رهبر صرب های کوزوو

اولیور ایوانوویچ رهبر صرب‌های کوزوو روز سه شنبه در مقابل دفتر حزب خود در اثر تیراندازی فردی ناشناس به قتل رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، یک دادستان ایالتی اعلام کرد اولیور ایوانوویچ، از رهبران صرب کوزوو که در انتظار محاکمه به خاطر کشتار نژادی آلبانیایی‌ها در طی جنگ سال های 99-1998 بود، روز سه شنبه در شهر متروویسا و در بیرون از دفتر حزبش به ضرب گلوله کشته شد.

در اعتراض به قتل ایوانوویچ، صربستان اعلام کرد که در دور بعدی مذاکرات تحت حمایت اروپا، میان بلگراد و پریشتینا شرکت نخواهد کرد. قرار بود دور بعدی این مذاکرات با هدف عادی‌سازی روابط میان دو طرف دربروکسل برگزار شود.

این دادستان ایالتی در گفتگو با رویترز گفت: ما کشته شدن اولیور ایوانوویچ را در اثر شلیک گلوله تایید می‌کنیم. در حال حاضر بازرسان در محل وقوع حادثه حضور دارند.

اولیور ایوانوویچ فردی میانه‌رو در میان سیاستمداران صرب بود و در دوران پس از جنگ با مقامات ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا همکاری داشت.

در سال2016 وی به جرم ارتکاب جنایت جنگی علیه آلبانیایی‌ها به 9 سال زندان محکوم شد اما سال گذشته پس از دادخواهی مجدد دستور آزادی وی از زندان صادر شد و در انتظارمحاکمه جدید خود بود.

جمعیت حدود 50 هزار نفری صربی که در شمال کوزوو زندگی می‌کنند، از زمان اعلام استقلال خود از صربستان در سال 2008 ادغام با دولت آلبانی را نپذیرفته‌اند.

روابط میان صربستان و کوزوو از سال 2008 دچار تنش شده است، اما در سال 2013 هر دو طرف موافقت کردند تا در مذاکرات با حمایت اتحادیه اروپا، با هدف عادی‌سازی روابط شرکت کنند. شرکت در این مذاکرات شرط پیش روی هر دو طرف برای عضویت در اتحادیه اروپا بود.

به گزارش خبرگزاری صربستان به نقل از وکیل ایوانوویچ، وی پنج بار هدف اصابت گلوله قرار گرفته است.

وکیل ایوانوویچ گفت: وی به سرعت به بیمارستان منتقل شد، اما پس از تلاش ناموفق پزشگان در بیمارستان جان باخت.

کد خبر: 897858

وب گردی

وب گردی