سه اولویت مهم سوریه در دوران پساداعش/ جهان اسلام در مواجهه با ترامپ یکپارچه عمل کند

رئیس مجلس سوریه اقدام رییس جمهور آمریکا را یک تجاوز آشکار علیه حقوق ملت فلسطین دانست و گفت: ما در مجلس سوریه تصمیم ترامپ را به شدت محکوم کردیم و همچنین در نظر داریم در سطح کشورهای اسلامی جهت اتخاذ موضعی واحد، این مساله را مطرح کنیم.

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل ایسکانیوز، برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را بسیار پراهمیت دانست و بیان داشت: نخستین اهمیت این اجلاس در این است که در شرایط حساس منطقه برگزار می شود و نکته دیگر این که جمهوری اسلامی میزبان برگزاری چنین اجلاسی است؛ چرا که ایران کشوری است که همواره حامی ملت های منطقه و علیه استعمارگران و کشورهای غربی بوده است.

وی دومین نکته پراهمیت برگزاری این اجلاس را در این دانست که تنها چند هفته پس از تصمیم ظالمانه ترامپ در قبال قدس برگزار می‌شود؛ تصمیمی که طی آن اعلام شد، آمریکا پایتخت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد و آن را به عنوان پایتخت دائمی اسرائیل به رسمیت شناخت.

حموده صباغ با تاکید بر این که این اقدام یک تجاوز آشکار علیه حقوق ملت فلسطین محسوب می شود اذعان داشت: ما در مجلس سوریه تصمیم و در نظر داریم تا در سطح کشورهای اسلامی جهت اتخاذ موضعی واحد در برابر این اقدام نابخردانه ، این مساله را مطرح کنیم.

رئیس مجلس سوریه در ادامه درباره یکی دیگر از ابعاد مهم برگزاری این نشست که با شرایط کنونی منطقه مرتبط است، بیان داشت: هم اکنون جهان اسلام در وضعیتی ویژه قرار دارد، به طوری که توطئه های غربی علیه کشورهای اسلامی افزایش یافته و باید یک راهبرد مشترک در این خصوص اتخاذ کنیم تا بتوانیم در مواجهه با این چالش‌ها یکپارچه عمل کنیم.
وی افزود: امیدواریم که این نشست با نتایج ملموس و تاثیرگذاری بیشتری در راستای منافع کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به پایان برسد.

وی با بیان این که، کنفرانس های این چنینی اهمیت بسیاری بالایی دارند گفت: چنین گردهمایی هایی با سطح بالایی از اهمیت باعث میشود تا کشورهای بسیاری در آنها حضور بهم رسانند. ما امروز و در اینجا به نمایندگی از ملت های خود شرکت کرده‌ایم زیرا ملت های ما با چالش‌های متعددی روبرو هستند و وظیفه خود میدانیم که برای مواجهه با این چالش ها به یک نمونه راهبرد مشترک دست پیدا کنیم و ما در این مساله اعتماد بسیاری به ایران بسته ایم.
وی در ادامه با بیان این که ما به کشورهای دیگر که در این کنفرانس حضور دارند نیز امیدوار هستیم افزود: بسیار امید داریم که این کنفرانس در همه سطوح به صورت موفق برگزار شود.

حموده صباغ در ارتباط با روابط ایران و سوریه نیز تاکید کرد: روابط ایران و سوریه همواره در سطح بسیار بالایی بوده و هم اکنون نیز این روابط در بهترین شرایط قرار دارند. ایران و سوریه همواره طی سال‌های اخیر در مواجهه با خطر تروریسم یکپارچه و دست در دست هم بودند.

وی با اشاره به خطر امتداد اقدامات گروه های تروریستی در منطقه و جهان افزود: البته که این خطر فقط ایران و سوریه را تهدید نمی کند و کل جهان را در معرض خطر قرار داده است.

رئیس مجلس سوریه در ارتباط با بازسازی ویرانی ها در این کشور تاکید کرد: ما در روند بازسازی سوریه اعتماد و تکیه بسیاری به ایران کرده ایم و امیدواریم کمک های ایران به کشور ما ادامه پیدا کند.

وی در ارتباط با اولویت های مهم پیشروی سوریه در شرایط کنونی هم گفت: در سوریه هم اکنون با سه اولویت اصلی روبرو هستیم؛ اولویت نخست از بین بردن کامل گروه های تروریستی و مخفیگاه های باقیمانده آنهاست. اولویت دوم برقراری آشتی ملی میان تمامی گروه ها و قومیت سوری است و اولویت سوم که اکنون نیز آغاز شده بازسازی سوریه و به سرانجام رساندن آن است.
وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم این مسیر به سرعت به پایان راه خود برسد. البته کشوری که توانسته بر بحران این چنینی فائق آید و تروریست‌ها را شکست دهد، حتماً خواهد توانست در مسیر بازسازی زیرساخت‌های خود نیز موفق عمل کند.

کد خبر: 897875

وب گردی

وب گردی