دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی و سیاسی استان ها نقش قابل ملاحظه ای دارد

استاندار هرمزگان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی پس از انقلاب در توسعه سیاسی و علمی استان ها نقش قابل ملاحظه ای داشته است.

فریدون همتی در رابطه با نقش استاندار در توسعه علمی استان، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: استاندار در چارچوب برنامه کاری که برای خود انتخاب می کند ذیل اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم انداز، برنامه توسعه، قوانین برنامه و بودجه و تمام این موضوعات از صفر تا 100 در برنامه استاندار گنجانده می شود.

وی با بیان این که استاندار به عنوان بالاترین مقام و نماینده عالی دولت و نظام بر تمام موضوعات ذکر شده باید احاطه و اشراف داشته باشد، ادامه داد: یکی از بخش های مهم در هر استانی بخش علمی، دانشگاه ها و موسسات عالی است و نقش این مجموعه ها در توسعه استان در شرکت های دانش بنیان در ارتباط با صنعت، کشاورزی و خدمات یک نفش مزیت افزا می تواند باشد.

حضور استانداران در هیات امنای دانشگاه ها کمک است

استاندار هرمزگان تصریح کرد: استان به همان شکلی که به بقیه موضوعات از جمله بخش تامین امنیت در استان و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می پردازد به توسعه علمی به عنوان یک زیرساخت در تمام بخش های دیگر نگاه دارد؛ بنابراین حضور استانداران در هیات امنای دانشگاه ها کمک می کند تا حمایت های استاندار و شناحت آن دقیقتر از لایه های مختلف این موسسات علمی و آموزشی و دانشگاه ها باشد. متقابلا در چارچوب برنامه توسعه ای خود با شناخت بیشتر و بهتر این جایگاه و ظرفیت برای وی ایجاد میشود.

همتی افزود: حمایت های مستقیم استاندار در این مسیر چه در سطح محلی و چه در سطح ملی تاثیرگذار است گاهی تامین منابع مالی در رفع مشکلات دانشگاه ها در بودجه های استانی توجه خاص استاندار را می طلبد.

وی اظهار داشت: نگاه استاندار در استان به بخش علمی و آموزشی به عنوان یک زیرساختی است که می تواند به سرعت در تمام بخش ها ارتقا به وجود بیاورد و به همین تناسب توجه استاندار برای توسعه بخش علمی با آموزشی در استان و سرمایه گذاری در این بخش مورد ملاحظه قرار می گیرد؛ بنابراین حضور استاندار در هیات امنا بسیار می تواند به این نگاه و توجه جامعه کمک کند و استاندار خود را مانند دیگر بخش های مسوول می داند و این حضور می تواند چشم انداز خوبی را برای بخش علمی دانشگاه ها به وجود بیاورد.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی در سراسر کشور نقش بی بدیلی بوده است

استاندار هرمزگان در رابطه با نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور ، گفت: با توجه به توسعه علمی که بعد از انقلاب به وجود آمد و مقایسه ای که می توان دانشگاه ها با کشورهای دیگر با قبل از انقلاب انجام دهیم می توان گفت دانشگاه ها در زمینه توسعه علمی گام های بزرگی برداشته اند به گونه ای که در حال حاضر مردم برای رفتن جوانانشان به دانشگاه مشکلی ندارند یا جوانی احساس نمی کند که به دانشگاه ها نمی تواند راه پیدا کند.

وی افزود: یکی از برکات انقلاب و کارهای بزرگ و رویدادهای مهمی که در ایران بعد از انقلاب ظهور کرد بحث توسعه علمی و توسعه واحدهای دانشگاهی است که در این مسیر نقش دانشگاه آزاد نقش بی بدیلی بوده و ما امروزه قبول داریم که دانشگاه آزاد با توجه به سابقه ای که بعد از انقلاب دارد ابتدا یک توسعه کمی پشت سر گذاشته است.

همتی با اشاره به این که در حال حاضر دانشگاه آزاد باید بر روی توسعه کیفی خود تلاش کند، خاطرنشان کرد: این اتفاق در برخی از دانشگاه های آزاد ما در سراسر کشور رخ داده و امروز برخی از واحد های دانشگاه آزاد ما حتی بهتر از دانشگاه های معروف در حوزه دولت هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی و سیاسی نقش قابل ملاحظه ای دارد

وی تصریح کرد: نگاه و قضاوتی که باید به این بخش داشته باشیم در بستر شرایط کشور و شرایط قبل از انقلاب و تحولی که بعد از انقلاب ایجاد شده است باید به نقش و کارکرد دانشگاه آزاد نگاه کنیم؛ فارغ از ضعف ها و نقاطی که در هر بخشی وجود دارد اگر کلیت دانشگاه آزاد اسلامی را مورد قضاوت قرار دهیم دانشگاه آزاد اسلامی پس از انقلاب در توسعه سیاسی و توسعه علمی استان ها نقش قابل ملاحظه ای را دارد.

استاندار هرمزگان گفت: باید این موضوع را هم مد نظر داشته باشیم که نقش دانشگاه آزاد اسلامی به موازات سرمایه گذاری های بخش دولتی در حوزه دانشگاه و توسعه علمی و آموزش با تکیه به مشارکت و منابع مردمی بوده است بدون آن که باری بر دوش دولت بگذارد نقش قابل توجهی در این توسعه علمی و آموزشی و حتی در توسعه سیاسی کشور داشته است.

901

کد خبر: 897889

وب گردی

وب گردی