پژوهانه دوره دکتری در راهروهای بهارستان یا هرمزان؟

طی سالیان اخیر با رسیدن ماه‌های پایانی سال، بازار حدس و گمان‌ها درباره بودجه دستگاه‌ها و ارگان‌ها داغ می‌شود. در این میان دانشگاه‌ها نیز به دلیل متکی بودن حیات‌شان بر «نفت» تلاش زیادی برای گرفتن سهم قابل‌توجهی از این بودجه می‌کنند، اما یکی از مسائل مهمی که طی این سال‌ها تقریبا به فراموشی سپرده شده و امسال با وعده‌هایی از سوی مسئولان وزارت علوم امیدواری زیادی برای دانشجویان در پی داشته، تسهیلات بلاعوض پژوهانه است؛ تسهیلاتی که در ابتدای دولت یازدهم قطع شد.

ذوالفقار یزدان‌مهر ابتدای ماه جاری بود که در مصاحبه‌‌ای با صدا و سیما درباره روند پرداخت این وام طی سال‌های اخیر گفت: «معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری وام پژوهانه دکتری را در سال ۹۲ در یک مقطع خاصی پرداخت کرد و سپس متوقف شد و وزارت علوم با توجه به اهمیت ارائه تسهیلات به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی وام ویژه دکتری را به راه انداخت، به‌طوری که این وام در سال ۹۳ سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به دانشجویان دکتری روزانه غیر بورسیه که آزمون جامع را گذرانده بودند، داده شد.»

او افزود: «در سال ۹۵ وام ویژه دکتری به ۲۰ میلیارد و در سال ۹۶ به ۶۰ میلیارد تومان رسید و هم‌اکنون این وام ۱۴۰ میلیارد تومان است که به هر دانشجوی مقطع دکتری هر سه ماه یکبار دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.»

او همچنین به درخواست دوباره وام پژوهانه دکتری به دانشجویان این مقطع خبر داد و افزود: «موضوع وام پژوهانه دکتری یک موضوع فرادستگاهی بود که در مکاتبات و نشست‌هایی که دانشجویان و نمایندگان دانشجویان با نمایندگان مجلس داشتند، موضوع ارائه دوباره وام پژوهانه دکتری از طریق بودجه ۹۷ مطرح شد.»

یزدان‌مهر در پایان این مصاحبه گفت: «این پیشنهاد به دولت ارائه و در جلسه گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد که در صورت تایید به کمیسیون تلفیق می‌رود و سپس در صحن مجلس مطرح می‌شود که در صورت تایید این وام دوباره به دانشجویان داده خواهد شد.»

دانشجویان: کاری صورت نگرفته، تجمع می‌کنیم

این مساله ادامه داشت که اخیرا جمعی از دانشجویان دکتری در نامه‌ای به استاندار تهران به دلیل عدم توجه به پژوهانه دکتری در بودجه سال 97 خواستار تجمع شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «دیدارهای بسیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت علوم و سایر نهادهای مرتبط ترتیب داده شده است... اما متاسفانه تا این لحظه اقدام کارساز، شفاف و مشخصی که حاکی از حرکتی مثبت به سمت رفع مشکلات این قشر فرهیخته دانشگاهی باشد، دیده نمی‌شود. آخرین مصداق این بی‌توجهی، لایحه بودجه سال 97 است که در آن کمیسیون تلفیق هیچ‌گونه توجهی نسبت به مطالبات دانشجویان دکتری و به‌ویژه لحاظ کردن پژوهانه به‌عنوان کمک‌هزینه بلاعوض در طول دوران دانشجویی در این مقطع که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 است، نداشته.» این تجمع قرار است شنبه 30 دی ماه برگزار شود.

نظر کمیسیون آموزش مثبت است

اما این موضوع باعث شد با دو تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به گفت‌وگو بپردازیم. اسدا... عباسی، نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع گفت: «هنوز مساله بودجه در کمیسیون تلفیق تمام نشده است. حتی در تلفیق اگر چیزی تصویب شود، باز هم بعد از آن کمیسیون‌ها می‌توانند پیشنهادات و نظرات خود را اعلام کنند. اگر به صورت لایحه بوده باشد که تصویب شده است، ولی اگر لایحه نباشد، باید منابع آن را می‌دیدیم، برای تامین منابعی که باید در نظر بگیریم اگر ببینیم، حتما پیشنهادات کمیسیون آموزش مطرح می‌شود.»

وزیر سابق کار ادامه داد: «نظر کمیسیون درباره پژوهانه دکتری مثبت است، منتها اینکه آیا منبعی وجود دارد که ما بتوانیم تامین کنیم، طی روزهای آینده معلوم می‌شود.»

سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، درباره این موضوع گفت: «ما به صورت متمرکز بر لایحه‌ای که از وزارت علوم می‌آید نظارت داریم و چیزی که می‌آید، اعتبارات پژوهشی است، اما اینکه این اعتبارات چگونه توزیع می‌شود، بستگی به خود وزارت علوم دارد. مجلس نمی‌رود تک‌تک این اعتبارات پژوهشی را بررسی کند. هرچیزی که از سوی وزارت علوم به کمیسیون آموزش آورده شده، از جانب ما نظر مثبت داده شده است، مابقی ماجرا بستگی به پیگیری وزارت علوم دارد. اصل قضیه لایحه است که از طرف دولت می‌آید و در آنجا باید توجه شود و پیشنهاداتی را نیز که داده بودند ما مصوب کردیم و در اختیار کمیسیون تلفیق قرار دادیم.»

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 897893

وب گردی

وب گردی