وقتی معصومین از هر گناه و خطا مصون هستند، به چه باید نقد کرد؟

مردم منتظر شنیدن اینکه ما را نقد کنید نیستند؛ منتظر عمل در راستای نقد های گذشته اند. الان کشور منتظر شنیدن نقد نیست نقد ها همه بارها گفته شده کشور منتظر عمل است.

عصمت از دیدگاه دانشمندان شیعه به معناى مصونیت عده‌اى خاص از بندگان خداوند از گناه، اشتباه، سهو و نسیان است، سرمنشا این مصونیت و عصمت نیز لطف و توفیفى است که از جانب خداوند شامل حال آن افراد مى‌شود که در نتیجه فرد معصوم در عین حال که قدرت بر انجام گناه و خطا را دارد از ارتکاب آن خوددارى کند.

وقتی معصومین از هر گناه و خطا و اشتباه و سهو و نسیان مصون هستند به چه باید نقد کرد؟؟؟

جهت بیان نقد از کلام امیرالمونین از دید جایگاه الگویی ایشان بوده یعنی الگو بشود که مردم باید از مسئولین مطالبه داشته و اشتباهات شان را نقد کنند وگرنه که خود حضرت مرتکب اشتباه یا حتی نسیان نمی شوند. حضرت برای اینکه می بایست برای استانداران و مسئولین زمان حکومت خود و همچنین حکومت آیندگان راه نقد باز باشد این حرف را زده اند. در حدیثی دیگر داریم که حضرت می فرمایند که بهترین دوست من کسی است که عیب من را در پنهانی به من بگوید، خب حضرت که بی عیب و نقص هستند ولی جهت اینکه این یک سبک درستی است و باید رواج پیدا کند نسبت به خود گفته اند.

قطعا کسی قائل نیست که در حال حاضر معصوم میان مسئولان نظام هست، حتما باید به این روش درستی که برای رشد و پیشرفت یک حکومت بیان شده عمل کرد و کسی منکر این مطلب نیست.

ولی ای کاش این مسئولین بجای اینکه اینقدر تکرار کنند که باید نقد کرد و نقد کنید، به نقد های بسیاری که در حوزه های مختلف وارد بود توجه می نمودند و کار را اصلاح می کردند.

مردم منتظر شنیدن اینکه ما را نقد کنید نیستند؛ منتظر عمل در راستای نقد های گذشته اند. الان کشور منتظر شنیدن نقد نیست نقد ها همه بارها گفته شده کشور منتظر عمل است، عمل به اصلاح اشکالات و رفع نقد ها پس این یک فرافکنی است که مسئولین داد بزنند که ای وای ما را نقد کنید، چرا نقد نمی کنید؟؟ آنکه الان اینها را می گوید یعنی کاری به آن ندارد که چه نقدی می کنید، چون نقد ها خیلی زیاد بوده ولی چه نتیجه ای داشته است؟

این مسئولین فقط اهل شعار هستند و می خواهد ژست مردم سالاری بگیرند ولی در عمل مردم ناراضی از این عملکرد ها هستند، نشانه آن هم همین اعتراضات اخیر که متاسفانه عده ای هم از آن سو استفاده کردند و به اغتشاش کشیدند. نشانه ی دیگر آن هم اینکه رهبری چندین بار گفته اند که مردم گله مندند. خب پس مسئولین چرا بجای حرف، این گله مندی ها را سامان نمی بخشند. چه کسانی باید به سیاست های اقتصاد مقا ومتی جامه ی عمل بپوشانند؟؟ چه کسانی باید به سیاست های فرهنگی جامه ی عمل بپوشانند؟

کشور ما از نظر سیاست های کلانی که مقام اول کشور مشخص می کند هیچ مشکلی ندارد و همه این سیاست ها را تحسین و تمجید می کنند و خوب می دانند همه ی سیاست ها کلان کارشناسی شده و مشورتی از جانب نخبگان است. پس مشکل در اجرای این سیاست هاست مشکل در قانون گذاری در راستای این سیاست هاست. پس مسئولین اجرایی و قانون گذاران به وظایف خود عمل نکرده اند که کشور در مشکلات است.

در دیدار اخیر رهبری با مردم قم ایشان گفتند که «بنده خیلی بیشتر از اینکه در عموم تذکر می دهم در دیدار های خصوصی به مسئولین تذکر می دهم». خب اگر مسئولین به این تذکرات و خواسته ی مردم بی توجه باشند باید چه کرد؟؟ بعضی می گویند خب چرا رهبری مسئولین را برکنار نمی کنند؟؟ و باز ارجاع می دهم به همین دیدار اخیر با مردم قم؛ ایشان گفتند «خب این مسئولین هم منتخب مردم هستند و بنده معتقد به مردم سالاری دینی هستم» .

پس مردم خود باید بفهمند که نتیجه ی انتخاب شان چیست و اینطور است که یک جامعه به بلوغ و رشد می رسد و گاها بخاطر این فهم سیاسی باید هزینه های گزافی بدهند تا بفهمند انتخاب شان باید چطور و بر چه مبنایی باشد. البته باید گفت که اگر مسئولی هم از خط قرمز های اساسی نظام عبور کند (مانند بنی صدر که مجلس به بی کفایتی او رای داد و به خدمت امام این رای مجلس رسید و امام حکم عزل بنی صدر را صادر کرد) باز این نمایندگان مردم در مجلس هستند که باید از مسئول اجرایی مملکت سوال کنند.

کد خبر: 898046

وب گردی

وب گردی