نامه سرگشاده رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی  به وزیر بهداشت

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی در مورد خطر انتقال اداره مددکاری وزارت بهداشت از معاونت درمان به معاونت اجتماعی نامه سرگشاده ای به وزیر بهداشت نوشت.

به گزارش ایسکانیوز متن نامه مصطفی اقلیما در مورد خطر انتقال اداره مددکاری وزارت بهداشت از معاونت درمان به معاونت اجتماعی به این شرح است.

جناب آقای دکتر حسن زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

ضمن تشکر از حضرتعالی به سبب اتخاذ رویکرد جامع به حوزه سلامت و توجه ویژه به عوامل اجتماعی موثر سلامت، به استحضار می رساند از جمله حرفه هایی که می تواند وزارت متبوع را در این امر خطیر یاری رساند مددکاری اجتماعی بیمارستانی است. اگرچه این حرفه سال هاست در بیمارستان ها مشغول به خدمت هستند ولی بیش از سی سال فاقد دستورالعمل روشن و متولی مشخص برای سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد بوده که با عنایت حضرتعالی و مدیریت صحیح طی یک سال گذشته دستاوردی چشمگیر در تدوین پروتکل های عملکردی مددکاران اجتماعی بیمارستانی بدست آمد.

اما خبر منتشر شده در خصوص انتقال اداره مددکاری معاونت درمان به معاونت اجتماعی موجب نگرانی هایی در جامعه بزرگ مددکاری اجتماعی شده است. با توجه به رسالت مشخص معاونت اجتماعی وزارت متبوع در ساماندهی مشارکت های مردمی و بهره گیری از ظرفیت نهادها و تشکل های غیردولتی در حیطه های مربوط به سلامت و بهداشت، انتقال یک اداره تخصصی که وظیفه مشخص سیاست گذاری در حوزه مددکاری بیمارستانی و نظارت بر فیلد بیمارستان را دارد به آن معاونت، مسلما امری خارج از اصول کارشناسی است.

مراجعان مراکز درمانی نیاز به دریافت خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی بیمارستانی از غربالگری، ارزیابی، حمایت یابی، ارجاع و پیگیری دارند که در چهارچوب کاری معاونت اجتماعی نمی گنجد. بی شک نیاز به حضور این حرفه در معاونت اجتماعی در راستای بهره مندی صحیح و اصولی از مشارکت های مردمی وجود دارد اما نه به قیمت حذف و تغییر کارکرد مددکاری اجتماعی بیمارستانی به مددکاری خیریه و سنتی.

جنابعالی مستحضرید که این رشته به عنوان یک تخصص در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی تدریس می شود و تقلیل آن به یک عمل خیریه ای نادیده گرفتن سال ها تربیت دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این رشته در وزارت بهداشت است. سرمایه کلانی صرف تربیت افرادی می شود که قرار است در مجموعه جنابعالی به صورت سنتی به ایفای نقش خیریه ای و جلب حمایت های مالی از مردم بپردازد.

انتقال اداره مددکاری معاونت درمان به معاونت اجتماعی که بینش و رویکرد علمی به این رشته ندارد و مانع تحقق اهداف عالی حرفه در ارائه خدمت تخصصی به مراجعان می گردد، قطعا مورد حمایت این انجمن نبوده و مراتب اعتراض خود را به این تصمیم اعلام میداریم.

مصطفی اقلیما/ رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی

700

کد خبر: 898061

وب گردی

وب گردی