لایحه بودجه به منظور شفافیت و پاسخگو بودن باید اصلاح شود

نماینده مردم تهران گفت: اصلاح بودجه در راستای شفافیت، پاسخگویی و جلوگیری از هرزروی درآمدهای عمومی در حوزه‌های فاقد اولویت ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق میان دستور و در صحن علنی مجلس اظهار کرد: شرایط اجتماعی ایران از دید بخشی از مردم و گروه‌های اجتماعی رضایت بخش نبوده و آنها از شرایط اقتصادی و محیط اجتماعی ناراضی هستند و قدرت خرید را از دست داده‌اند.

وی افزود: این قشر معتقدند که زیست پذیری در شهرها کاهش یافته و بسیاری از آنها در تنگنای اقتصادی و نبود امنیت شغلی به سر می‌برند و در نگاه به آینده جنبه‌های امیدبخش اندکی نظاره می‌کنند.

نجفی تصریح کرد: شاید بتوان گفت احساس زوال اجتماعی در بین این بخش از هموطنان در حال گسترش است و میزان نارضایتی‌ها به وضوح در روزهای اخیر هویداست و نیازی به تذکر ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان کرد: صدای نارضایتی شاید گاهی نا به هنجار باشد و مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد اما صدا را باید با دقت و دلسوزی شنید، مشکلات در حال تشدید است و سیاست‌هایی که باید به کاهش چالش‌ها منجر می‌شد کارآمد نبوده و انسجام سیاستی ضرورتی بیش از پیش یافته چرا که برخی سیاست‌ها یک جانبه و مقطعی است.

وی ادامه داد: برخی سیاست‌ها نیز در تعارض با یکدیگر قرار دارد و مجموعه‌ای از عوامل به ناکارآمدی سیاست‌ها منجر شده است.

نجفی تأکید کرد: معضلات پیچیده‌ای که حالت بحرانی یافته بخش‌هایی از جامعه را در تقابل با حکومت قرار داده و چالش‌های مذکور بین نخبگان به تشدید اختلاف بر سر راه حل و شیوه مواجه با مشکلات دامن می‌زند و احتمالا شکاف‌های جدی ایجاد می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اذعان کرد:‌ روشن است که چنین وضعی قابل ادامه نیست و روز به روز این مسئله در گفتگوهای عمومی و میان روشنفکران و محافل اجرایی پررنگ‌تر می‌شود و این سوال به وجود می‌آید که راه حل چیست و چه می‌توان کرد.

وی تصریح کرد: ما تا ابد فرصت نداریم و باید امروز برای اصلی‌ترین مسائل کشورمان به اتفاق چاره اندیشی کنیم و باور کنیم که تنها راه حل، بسیج تمامی ظرفیت‌ها بوده و باید راه شهدا را طی کنیم.

نجفی خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده که رهبران ارشد جناح‌های سیاسی منشور وفاق ملی را تدوین و عملیاتی کنند چرا که مشکلات پیچیده شده و فساد ریشه دوانده است و بدیهی است که ظرفیت حل مسائل با کاهش روبه رو است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد:‌همزمان دشمنان ریز و درشت چشم به نقطه ضعف‌های کوچک ما دارند تا در رقابت‌های منطقه‌ای و ژئوپلتیک بر ما چیره شوند و این مسائل ضرورت وفاق ملی را دو چندان می‌کند.

وی تأکید کرد:‌ در صورت عدم اتخاذ سریع استراتژی وفاق، مشکلات بحرانی و در هم تنیده خواهند شد و استراتژی شکاف سپردن امور به نااهلان ایران و نظام را درگیر مشکلات تمام عیاری می‌کند.

نجفی ادامه داد: مشکل نابرابری و طرد اجتماعی، فقر و محرومیت از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان کرد:‌ اگر مشکلات فوق حل نشوند امنیتی شده و باعث سوء استفاده دشمنان خواهند شد و لازم است تأکید کنم که هنوز نیز این گره‌ها با دست باز می‌شوند اما با وفاق و دست در دست یکدیگر برای حل بحران‌ها بکوشیم.

وی افزود: اگر امروز به وفاق برای مردم ایران و نظام نرسیم قاطعانه می‌گویم که بحران‌های مذکور تبدیل به بحران ناکارآمدی، مشارکت و بروز نارضایتی‌های گسترده‌تر منجر خواهد شد و نباید فراموش کنیم که چند پارگی جهان ادراکی جامعه در کنار کمبود انسجام اجتماعی و اختلال در فرآیندهای جامعه پذیری و نظارت اجتماعی- اخلاقی به واسطه ضعف نهادهای وابستگی بستر اجتماعی ایران را به شتاب دهنده قوی برای تشدید بحران‌های پیچیده تبدیل کرده است.

نجفی ادامه داد: مقدمات وفاق تمهید گفتگوی ملی در بالاترین سطح است بدین منظور همه دست اندرکاران کشور باید با مسئولیت پذیری تمام گام‌های اصلاح و بهبود را از خود آغاز کنند و بدون پذیرفتن مسئولیت‌ها و تجدید نظر در سیاست‌ها و پذیرش هزینه‌های تغییر و بهبود همچنان در چنبره انبوهی از مشکلات حل نشدنی و بحرانی در خواهیم ماند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پایان خاطرنشان کرد:‌ اصلاح بودجه در راستای شفافیت، پاسخگویی و جلوگیری از هرزروی درآمدهای عمومی در حوزه‌های فاقد اولویت ضروری است.

304

کد خبر: 898070

وب گردی

وب گردی