امنیت روسیه در گرو امنیت ایران است / ایران کشوری کلیدی در جامعه جهانی

« رجب صفراف » مشاور معاون رییس دوما و مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در کنفرانس «تحلیل مناسبات ایران و روسیه ، ابعاد دو جانبه، منطقه ای و فرا منطقه ای» تاکید کرد: به دلیل کلیدی بودن نقش ایران در خاورمیانه و جامعه بین المللی، امنیت و ثبات روسیه و منطقه در گرو ثبات و امنیت ایران است.

به گزارش ایسکانیوز،کنفرانس «تحلیل مناسبات ایران و روسیه ، ابعاد دو جانبه، منطقه ای و فرا منطقه ای» در روز سه شنبه 96/10/26 در بنیاد مطالعات قفقاز دانشگاه تهران به سخنرانی رجب صفراف،مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه برگزار شد، این کنفرانس در ابتدا با سخنانی از مهدی حسینی تقی آبادی، مدیر عامل بنیاد مطالعات قفقاز شروع شد.

تقی آبادی در ادامه صفراف را معرفی کرد و افزود: وی مشاور معاون رییس دوما روسیه، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه، رییس کمسیون اتاق بازرگانی و صنعتی مسکو، سردبیر مجله سیاسی ایران معاصر و سردبیر مجله تجارت با ایران است.

«رجب صفراف» مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه روز گذشته در کنفرانس «تحلیل مناسبات ایران و روسیه ، ابعاد دو جانبه، منطقه ای و فرا منطقه ای» که در بنیاد مطالعات قفقاز برگزار شد، تاکید کرد: به دلیل کلیدی بودن نقش ایران در خاورمیانه و جامعه بین المللی، امنیت و ثبات روسیه و منطقه در گرو ثبات و امنیت ایران است.

در ادامه این نشست رجب صفراف سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: قفقاز منطقه ای است که تحولات رخ داده موجب ثبات و یا به هم ریختگی آن می شود، در گذشته سیاست های منطقه ای روسیه در این منطقه راهبردی نبود و این کشور دارای امکاناتی کافی جهت اعمال سیاست های پردوام در این منطقه نبوده است.

وی با اشاره به این که امروزه وضعیت روسیه بیش از پیش نسبت به این منطقه خصوصا جمهوری خود مختار چچن تغییر کرده است، گفت: در گذشته مسائل این منطقه را درک نمی کردیم و از آن فاصله گرفته بودیم و نمی توانستیم متوجه باشیم که بیگانگان چگونه می توانند در آنجا تاثیر بگذارند، اما الان کاملا وضع بهتر و در اختیارمان قرار گرفته است.

صفراف گفت: دقیقا همین وضع را در کشور ایران مشاهده می کنم که به برخی از مناطق در این کشور توجه نشده و در زمانی متوجه این مساله می شوید که دشمن از آن مناطق نفوذ کند و ضربه خود را به شما تحمیل کند، همان گونه که در حوادث و درگیری های اخیر، دشمنان سعی در بزرگ نشان دادن این حادثه و بهره بردن از آن کردند.

وی خاطر نشان کرد: البته اگر اغتشاشاتی همچون اغتشاشات ایران در این کشورها رخ دهد، خارج از قانون توصیف شده و ضمن نقض حقوق بشر با معترضین برخورد می شود. البته این مسائل هم هیچ بازتابی در جوامع بین الملل پیدا نمی کند.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه ادامه داد: روسیه و ایران در یک کشتی در حال حرکت هستند اما گاها با یک قطب نمای مشترک پیش نمی روند. به اعتقاد من تصمیماتی در سیستم ایران گرفته می شود که دراز مدت نیست و مؤثر واقع نمی شوند.

وی با اشاره به روابط خوب بین دو کشور ایران و روسیه اظهار داشت: روابط خوب این دو کشور به معنی این نیست که ما به نتیجه مطلوبی رسیده ایم بلکه روسیه به خاطر امنیت خود این نزدیکی و ارتباط سیاسی را انجام داده است و فکر نمی کنم که این رابطه به صورت علمی مورد مطالعه واقع شده است و دلیل آن عدم وجود یک رابطه اقتصادی درست بین دو کشور می باشد.

مشاور معاون رییس دومای روسیه با بیان این که، ایران یک کشور کلیدی در خاورمیانه و جامعه جهانی محسوب می شود تصریح کرد: امپریالیزم جهانی نمی تواند شما را هضم کند زیرا بر ثبات جهانی تاثیر گذار هستید، لذا دشمنان در پی گسستگی روابط شما با کشور های همسایه برآمده و سپس دنبال اقدام به خرابی وضع در داخل کشورتان هستند.

رجب صفراف افزود که ایران به جهت تاریخ و تمدن هزار ساله خود مانع به هدف رسیدن کشور های دشمن شده و با دست باز می تواند کارهایی انجام دهد که دیگران قادر به انجام آن نیستند.

وی به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرد و آن این که ایران از امنیت و ثبات فوق العاده ای برخوردار است که این امنیت و ثبات به برخی کشور های همسایه و منطقه و حتی سوریه منتقل شده است.

صفراف ادامه داد: ثبات روسیه با این بزرگی و فراوانی ذخایر و انرژی خود در گرو ثبات ایران است و اگر در این کشور تشنجی به وجود آمد در ظرف چند لحظه بر روسیه تاثیر می گذارد. این سخنان من به خاطر خوشحال شدن ایرانیان نیست بلکه یک واقعیت است.

وی در رابطه با دیدگاه مردم ایران نسبت به روسیه گفت: اگر شما از هر ایرانی درباره روابط روسیه و ایران سوال کنید در جواب خواهد گفت که روسیه کشور قابل اعتمادی نیست و در لحظه حساس ایران را تنها می گذارد، زیرا که ما به پنج الی شش قطع نامه شورای امنیت ملی پیوستیم و این قطعنامه ها علیه ایران بود، یکی دیگر از دلایل این جواب مردم ایران در زمان جنگ با عراق بود که در آن زمان پدافند موشکی s300 را به ایران واگذار نکردیم. در جواب این سخنان باید گفت که حمایت نکردن از ایران حمایت نکردن از خود ماست.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در خصوص جنگ در سوریه تصریح کرد: ما نه به خاطر برگشتن به خاورمیانه، بلکه برای امنیت خودمان در سوریه هستیم زیرا اگر سوریه از دست برود، ایران ضعیف می شود. این در حالی است که داعش یک مکانیزم جهت رسیدن آمریکا و همپیمانانش به اهداف مورد نظرشان است . برنامه این بود که بعد از تسلط بر سوریه به سراغ ایران می روند و بعد از ایران مطمئنا متوجه روسیه خواهند شد؛ پس ما در همان لحظات اول توطئه را در نطفه خفه کردیم.

خوشبختانه ایران با دفاع و امکانات خود باعث شد که راه روسیه به سوریه باز شود، اگر حضور ایران در سوریه نبود من مطمئن هستم که ما به هیچ وجه با این سناریوهای آمریکا و همپیمانانش مواجهه نمی کردیم.

صفراف در ادامه گفت: همچنین به اعتقاد من ایران بدون کمک روسیه، توان انجام دادن چنین اقدام بزرگی (خنثی سازی توطئه آمریکا) را نداشت و این دو کشور با کمی هماهنگی توانستند صحنه جهانی را دگرگون کنند و شاهد شکست آمریکا با تمام قدرت خود در سطح جهان در راستای تسلط بر غرب و اتحادیه اروپا و کشورهای عربی، بودیم. این شکست شرم آور ایالت متحده آمریکا توسط دو کشور ایران و روسیه با هماهنگی و برنامه ریزی دقیق انجام شد و این مثال روشنی است که آمریکا در آینده نمی تواند ابر قدرت باشد، در حالی که روسیه این توانمندی را دارد.

وی با تاکید بر این که ایران اگر کشوری همچون روسیه را در کنار خود داشته باشد می تواند راحت تر به منافع و مصلحت خود دست یابد، اعلام کرد: امنیتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد در هیچ کشور دنیا وجود ندارد و این کشور محل مناسبی برای سرمایه گذاری روسیه است.

سر دبیر مجله سیاسی ایران معاصر ادامه داد: ما شاهد زیر ساخت های دموکراسی واقعی در ایران هستیم در حالی که در کشور های غربی خبری از این دموکراسی نیست مثلا در رسانه های آمریکایی اگر سخن به نفع و مصلحت آنها نباشد فرد کارمند را جریمه خواهند کرد، صحبت های دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان، فقط شعار هستند، در حالی که در تلویزیون ایران از مسئولان ایراد می گیرند و به راحتی درد مردم را منتشر می کنند. در کل می توان گفت؛ کشور ایران یک کشور متعادل و استوار در برابر توطئه ها می باشد.

کد خبر: 898135

وب گردی

وب گردی