تحقق اقتصاد مقاومتی با ارائه ایده‌های فناورانه / ایجاد ارزش افزوده بالا برای شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از فناوری نانو

رئیس مرکز فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو گفت: با توجه به جدید بودن این فناوری و فاصله ناچیز ما در این تکنولوژی با سایر کشورهای دنیا، در صورت کار بر روی دانش و فناوری این علم، نه تنها می توان همگام با سایر کشورهای پیشرفته جلو رفت، بلکه می توان حتی در بسیاری از امور با ارائه خلاقیت از کشورهای جهان پیشی گرفت.

نسترن ریاحی رئیس مرکز فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: مبحث استفاده از فناوری نانو در حوزه برق و انرژی از سال 1382 در پژوهشگاه نیرو و با انجام پروژه‌ای تحت عنوان "بررسی کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی" شروع شد. در سال‌های 1382 تا 1388 چندین پروژه تحقیقاتی و ساخت در زمینه کاربردهای نانوفناوری در حوزه برق و انرژی در پژوهشگاه انجام شد که از جمله مهمترین آن‌ها می توان به سنتز نانو «فناوری نانو» به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن بیست و یکم، توجه جدی کشورها و شرکت‌های بزرگ دنیا را به خود جلب نموده است و ویژگی‌های منحصر به فرد آن موجب شده تا طیف وسیعی از تحقیقات به سوی این فناوری جادویی قرن بیست و یکم روانه شود.

او تصریح کرد:فناوری نانو، رویکرد نوین به فناوری‌ها است به نحوی که به آنها خواص و کارکرد ویژه‌ای می‌بخشد. این فناوری به خودی خود کارکردی نداشته، بلکه در بهره‌گیری از آن در فناوری‌های متداول می‌توان اثرات ویژه آن را در بهبود خواص درک نمود. این فناوری همچنین با طبیعت بین‌رشته‌ای خود در آینده دربرگیرنده همه فناوری‌های امروزی خواهد بود و به جای رقابت با فناوری‌های موجود، موجبات رشد آنها را فراهم می‌آورد.

رئیس مرکز فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو تاکید کرد: امروزه با توجه به سرعت بالای رشد فناوری‌ها و رویکرد کشورهای توسعه‌یافته به فناوری‌های نوین، صنعت برق کشور به منظور حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود از یک سو و ارتقاء سطح علمی و جلوگیری از عقب‌ماندگی از سوی دیگر ناگزیر از گرایش به فناوری‌های نوین است.

ریاحی اضافه کرد: پژوهشگاه نیرو که عملا بازوی پژوهشی صنعت برق کشور محسوب می‌شود و ماموریت توسعه فناوری‌های مرتبط را برعهده دارد با هدف ترویج بهره‌گیری از فناوری نانو در حل معضلات صنعت برق و انرژی اقدام به راه‌اندازی «مرکز توسعه فناوری نانو در حوزه برق و انرژی» نموده است. این مرکز با حمایت از مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت کلان و نظام‌مند طرح‌ها و پروژه‌های مبتنی بر فناوری نانو به سمت نیازهای صنعت برق موجبات افزایش بهره‌وری و توسعه توانمندی‌ها را در صنعت برق فراهم خواهد آورد و متعاقبا دستیابی به چشم انداز تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را برای شرکت‌های دانش بنیان و مراکز پژوهشی محقق خواهد کرد.

رئیس مرکز فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه عمده پروژه ها در زمینه نانو فناوری تعریف شده است گفت: این پروژه‌ها با هدف استفاده از فناوریهای نوین در رفع معضلات صنعت برق بوده است. تعدادی از محصولات تجاری نانو که قابل استفاده در صنعت برق باشند، در حال حاضر در بازار داخلی وجود دارد؛ از آن جمله می توان به نانوفیلترها اشاره نمود. بیشتر محصولات نانو در حال حاضر به صورت پایلوت هایی در صنعت برق کشور در حال ارزیابی به لحاظ اجرا است.

او در پاسخ به این سوال که فناوری نانو چقدر در توسعه صنعت برق کشور تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: استفاده از فناوری های نوین می تواند در مواردی چون کاهش مصرف انرژی و افزایش در راندمان تاثیر داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه در فناوری نانو برخی از خواص به صورت توانی افزایش چشگیری دارد، می توان شاهد تحولات شاخصی در صنعت برق بود.

ریاحی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به جدید بودن این فناوری و فاصله ناچیز ما در این تکنولوژی با سایر کشورهای دنیا، در صورت کار بر روی دانش و فناوری این علم، نه تنها می توان همگام با سایر کشورهای پیشرفته جلو رفت، بلکه می توان حتی در بسیاری از امور با ارائه خلاقیت از کشورهای جهان پیشی گرفت و باید گفت این امر علاوه بر اشتغالزایی می تواند با اقتصاد مقاومتی نیز همسو باشد.

402

کد خبر: 898164

وب گردی

وب گردی