میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی بار سنگینی از دوش نظام برداشته است / ساداتی‌نژاد: تیم مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی به بدنه آموزشی کشور آرامش داده

رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشستی مشترک و صمیمانه با رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، دیدگاه های خود درباره دانشگاه آزاد اسلامی را مطرح کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اعضای این کمیسیون با رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این نگاه که همه درآمد دانشگاه آزاد اسلامی باید از شهریه باشد، نگاهی منفی است، چرا که اکنون مشکل کاهش دانشجو متوجه همه دانشگاه ها شده است.

دکتر زاهدی به دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داد به دنبال ایجاد واحدهای علمی و کاربردی (با نام دانشگاه آزاد اسلامی) باشد و افزود: گسترش رشته های مهارتی یکی از نیازهای حوزه آموزش عالی کشور است و این رشته ها نباید به صورت دائمی باشد، بلکه متناسب با نیاز هر منطقه ارائه شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کشور دیگر به رشته های کلاسیک نیازی ندارد و از این نظر اشباع شده است، گفت: گسترش رشته های میان رشته ای به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی یکی از نیازهای امروز کشور است. دانشگاه آزاد اسلامی می تواند از تجربیات موفق سایر دانشگاه ها در این مورد استفاده کند.

دکتر زاهدی در پایان گفت: در رابطه با راه‌اندازی شرکت های دانش بنیان، کار خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. اکنون باید با آسیب‌شناسی و برطرف کردن ضعف های این شرکت ها، از استادان و اعضای هیات علمی خواست در فعالیت های اقتصادی دانش بنیان مشارکت کنند.

داود محمدی نایب‌رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است، گفت: ما خود را موظف به حفظ دانشگاه آزاد اسلامی می دانیم و اگر به دنبال توسعه علمی کشور هستیم، باید به این دانشگاه که بخش اعظمی از بدنه علمی کشور را در بر گرفته کمک کرده و برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد کمیته‌ای متشکل از مجلس شورای اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم تشکیل شود تا راهکارها و راه‌حل های برون‌رفت از مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی کنند.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، با بیان اینکه تیم مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی به بدنه آموزشی کشور آرامش داده، گفت: ما سابقه خوبی از تمرکزگرایی در کشور نداریم و می توان در مورد دانشگاه آزاد اسلامی هم شرایط را طوری دید که این دانشگاه دارای شورای گسترش شود و این موضوع نه تنها برای دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه در سایر دانشگاه های شاخص نیز اجرایی شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سد ورود به آموزش عالی را شکست، گفت: این دانشگاه می تواند به پروژه های بزرگ کشور و جذب دانشجوی بین‌المللی ورود کرده و از این طریق هم درآمدزایی داشته باشد.

سیدمحمدجواد ابطحی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه اصلاح قانون سنجش و پذیرش با رویکردهای نیاز جامعه به ویژه علوم کاربردی و مهارتی باید در دستور کار قرار گیرد، از دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاهیان خواست پیشنهادهای خود برای تدوین طرحی در این خصوص را ارائه دهند.

دکتر اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی وارد کشمکش های سیاسی نشده و در بحران اخیر هم شاهد آن بودیم که هیچ دانشجویی از این دانشگاه بازداشت نشد. امیدواریم با رویکرد جدید مدیران این دانشگاه، شاهد پیشرفت و ارتقای دانشگاه باشیم.

دکتر حبیب‌الله ده‌مرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد داد دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نیازهای زمانی و مکانی هر منطقه، رشته های تخصصی و مهارتی ایجاد کرده و به جذب دانشجوی خارجی ورود کند.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر تعامل بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان مجلس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش عالی بار سنگینی از دوش نظام برداشته است. این دانشگاه زمانی مدارس سما را ایجاد کرد که مدرسه ها سه‌شیفته بودند.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت گسترش رشته های کاربردی رفته و مدارس و مراکز آموزشی سما هم به سمت هنرستان بروند.

محمدباسط درازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه بنده عضو دانشگاه آزاد اسلامی هستم و به این دانشگاه تعصب و علاقه دارم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای درآمدزایی باید از روش هایی جز شهریه استفاده کند. ما هم در صورت نیاز از این دانشگاه حمایت می کنیم.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دانشگاه فقط به فکر تربیت دانشجوی مقاله‌نویس باشد، درآمدزا نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افراد قوی و شناخته‌شده در حوزه آموزش عالی کشور در تیم مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند از تجربه موفق دانشگاه های بین‌المللی الگوبرداری کند و راه‌های درآمدزایی متنوع و مطمئن را بیازماید.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه درآمدزایی از طریق شهریه برای شرایط فعلی دانشگاه آزاد اسلامی مناسب نیست، گفت: این دانشگاه باید با تقویت استارت‌آپ ها و شرکت های دانش بنیان به اشتغال‌زایی جوانان و درآمدزایی خود کمک کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان سما تجربه موفقی داشته و باید مورد توجه قرار گیرد، از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواست توسعه رشته های تحصیلی متناسب با نیازهای هر منطقه را در دستور کار قرار دهند.

کد خبر: 898174

وب گردی

وب گردی