ارتباط برقی ایران با هشت کشور همسایه/ آمادگی برای تامین برق خودروها و موتورسیکلت‌ها

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر گفت: شبکه برق ایران هم اکنون با هشت کشور همسایه دارای ارتباط و تبادل انرژی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، سیدزمان حسینی در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی حفاظت و اتوماسیون برق در بهشهر افزود: گسترش مبادلات برقی ایران با کشورهای همسایه در چهار طرف از جمله تکالیفی است که برنامه ششم توسعه برای شرکت برق تعیین کرده است.

او گفت: اکنون بیشترین واردات برق را از ترکمنستان و بیشترین صادرات را به کشور عراق داریم و گسترش مبادلات برقی با کشورهای همسایه هم مهم‌ترین اولویت ماست. پاکستان، افغانستان، عراق، آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه و ارمنستان کشورهای دارای مرز خاکی با ایران و کویت، قطر، امارات، عربستان، بحرین و عمان هم همسایگان آبی ایران هستند.

معاون شرکت توانیر تولید انرژی تجدیدپذیر را از دیگر تکالیف و اولویت‌های این شرکت برشمرد و گفت که بر اساس برنامه ریزی انجام شده باید تا پنج سال آینده پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد شبکه برق شود.

حسینی افزود: همچنین تا سال 2050 براساس برنامه ریزی انجام شده باید 70 درصد خودروها به سمت برقی شدن بروند که برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت است.

او گفت: هم اکنون در ایران 17 میلیون دستگاه خودرو و 13 میلیون دستگاه موتورسیکلت داریم که موتورسیکلت‌ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر از کاهش هزینه تولید نیز به عنوان اولویت مهم این شرکت یاد کرد و گفت: تکنولوژی نانو کاربرد وسیعی در صنعت برق دارد و در زمینه نیروگاه‌های حرارتی می‌توان با استفاده از فناوری نانو راندمان را افزایش داد و میزان آلایندگی‌ها را به حداقل رساند.

او با اعلام اینکه ایران رتبه 14 از نظر شاخص تولید و رتبه 18 جهانی در مصرف برق را دارد، افزود: براساس برنامه پنجم مقرر شده بود که مصرف انرژی و برق خانگی کاهش و مصرف صنایع افزایش یابد که تحقق آن نیازمند افزایش صنایع است.

حسینی بیشترین میزان برق مصرفی در کشور را مربوط به بخش خانگی با 33.7 درصد اعلام کرد و گفت که بخش صنعت هم 31.5 درصد در مصرف برق سهم دارد.

دوازدهمین کنفرانس بین المللی حفاظت و اتوماسیون برق به میزبانی دانشگاه علم و فناوری بهشهر از 26 دی‌ماه سالجاری به مدت دو روز برگزار می شود.

به گفته دبیر این کنفرانس، 80 مقاله برای دوازدهمین کنفرانس بین المللی حفاظت و اتوماسیون برق ارائه شده که 24 مقاله به صورت شفاهی و 8 مقاله به صورت پوستر در دو روز برگزاری این کنفرانس ارائه می‌شود. در این کنفرانس، نمایشگاه جانبی هم با دستکم 10 غرفه برپا شده و پنج کارگاه آموزشی هم برگزار می‌شود.

402

کد خبر: 898239

وب گردی

وب گردی