برخی به دنبال معرفی دانشگاه به عنوان نهادی غیرقرآنی هستند / باید در ذهن و جان دانشگاهیان نهادینه شود که کلامی بالاتر از کلام خداوند نیست

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در شصت و نهمین نشست شورای هماهنگی فعالیت های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها از وزارت بهداشت به دلیل میزبانی شایسته سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان قدردانی کرد و دانشگاه را پیشتاز فعالیت‌های قرآنی در کشور خواند.

به گزارش ایسکانیوز، شصت و نهمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و جمعی از مدیران و مسوولان دستگاه‌های آموزش عالی امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در معاونت فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد فضای مردم نهاد رهبری در بخشی از این نشست، با قدردانی از وزارت بهداشت برای میزبانی شایسته سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت، گفت: این دوره از جشنواره به شکلی آبرومندانه برگزار شد و شاخص های ارزیابی از پیشرفت محسوس جشنواره حکایت داشت.

وی همچنین با قدردانی از میزبانی وزارت علوم از دوره آتی این رویداد بزرگ قرآنی گفت: جشنواره‌ها قله فعالیت قرآنی در دانشگاه‌ها هستند در حالی که اثر فعالیت قرآنی باید در بدنه و به تعبیری در دامنه دانشگاه‌ اتفاق افتد. ممکن است کسانی در دامنه‌ها هنوز حلاوت قرآن را نچشیده باشند. بنابراین باید در بدنه دانشگاه سرمایه‌گذاری و انس با قرآن را در قالب‌های مختلف پیگیری کنیم.

محمدیان ادامه داد، همه بار فعالیت‌های قرآنی محدود به جشنواره‌ها نیست؛ هر فعالیتی ظرفیتی دارد که انتظاراتمان باید متناسب با ظرفیت‌های آن باشد. در مسائل فرهنگی صدها عامل دیگر وجود دارد که در جای خود اثرگذار است. جشنواره ملی قرآن و عترت نیز باید توسعه یابد اما نباید همه کار فرهنگی را در قالب جشنواره ببینیم.

محمدیان با بیان اینکه متاسفانه برخی به دنبال معرفی دانشگاه به عنوان نهادی غیرقرآنی هستند، گفت: باید دانست که دانشگاه در پرداختن به فعالیت‌های قرآنی در کشور پیشتاز است و مشارکت انتخابی ۳۰۰ هزار نفر برای شرکت در یک رویداد قرآنی دانشگاهی شاهدی بر این مدعاست. البته همواره باید به دنبال ارتقاء و تعالی این حوزه باشیم و بتوانیم هر سال چند گام به جلو برداریم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به نقش‌آفرینی آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در بخش‌هایی که مردم به صورت روزانه با آنها سروکار دارند گفتمان مطلوب قرآنی جاری کنیم و این انتظاری است که دانشگاه باید آن را محقق کند.

محمدیان با گلایه از آمیخته شدن فعالیت‌های قرآنی به فضای مالی گفت: تشویق‌های مالی در این حوزه باید با احتیاط بیشتری انجام شود. در فضای دانشگاهی فعالیت‌های قرآنی نباید به فضای مالی آلوده شود و سطح فعالیت قرآنی را تنزل دهد.

وی در خاتمه گفت: در حدود نود درصد دانشجویان به قرآن و آموزه‌های قرآنی باور قلبی دارند و حتی کسانی که برخی ظواهر را رعایت نمی کنند به قرآن توجه می کنند. این باور که کلامی بالاتر از کلام خداوند نیست باید در ذهن و جان دانشگاهیان نهادینه شود و شاخصمان برای موفقیت در فعالیت‌های قرآنی قرار گیرد.

منبع: مفدا

کد خبر: 898268

وب گردی

وب گردی