آغاز مرحله جدید ائتلاف عربستان و اسرائیل

واشنگتن تایمز از مرحله جدید روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در ائتلاف محرمانه میان آنها خبر داد و نوشت: هدف از تقویت روابط دوجانبه میان ریاض و تل آویو در شرایط کنونی ، مقابله با نفوذ ایران، از تهران تا دریای مدیترانه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شهاب، روزنامه واشنگتن تایمز امروز در گزارشی از ورود روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به مرحله جدیدی از ائتلاف محرمانه میان دو طرف خبر داد و نوشت: هدف از تقویت روابط دوجانبه میان ریاض و تل آویو در شرایط کنونی مقابله با نفوذ ایران از تهران تا دریای مدیترانه است.

در همین رابطه «هربرت لاندن» رئیس مرکز تحقیقات سیاسی لندن می گوید: در شرایط کنونی همکاری نظامی میان اسرائیل و عربستان سعودی جریان دارد و این با وجود نبود روابط دیپلماتیک میان دو طرف است.

وی تاکید کرد: عربستان سعودی چند ماه پیش یک هیات نظامی به تل آویو فرستاد که دستور کار سفر آنها مقابله عملی با نفوذ ایران بوده است. در شرایط کنونی نیز به نظر می رسد سعودی ها در تلاش برای خرید سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین و سیستم تروفی از شرکت های اسرائیلی رافال و التا هستند.

به اعتقاد این پژوهشگر غربی، دور جدید روابط ریاض و تل آویو با توجه به این که هنوز هیچ تحولی در مساله عادی سازی روابط دو طرف رخ نداده قابل توجه و بسیار مهم ارزیابی می شود. به ویژه این که این مساله بیانگر رسیدن سران سعودی به این اعتقاد است که «در هرگونه تحولی در آینده باید نقش آفرینی اسرائیل را در نظر گرفت و باید با احترام با آنها تعامل و همراهی کرد».

هربرت لاندن در ادامه تاکید می کند: از نظر نباید دور داشت که عربستان سعودی و مصر در پی تصمیم اخیر آمریکا برای انتقال پایتخت خود از تل آویو به قدس، موضع خصمانه ای اتخاذ نکردند. تنها کار آنها این بود که در مجمع عمومی سازمان ملل به همراه بیش از 100 کشور دیگر در مخالفت با تصمیم ترامپ رای دادند.

وی افزود: ائتلاف عربستان سعودی و اسرائیل در حال ورود به مسائل جدیدی در عرصه خاورمیانه است که نمی توان درباره آن پیش بینی خاصی صورت داد. نکته مهم این است که سران سعودی در شرایط کنونی ایران را دشمن اصلی خود و خطر جدی پیشروی خود می دانند و از هر کاری برای برطرف کردن این خطر فروگذار نمی کنند.


تحلیلگر انگلیسی در ادامه نوشت: موشکی که چند وقت پیش از یمن به سوی ریاض پرتاب شد، وضعیت پرنوسان و ناامن حریم هوایی این کشور را به مقامات آل سعود گوشزد کرد و به همین دلیل آنها به خرید سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین از اسرائیل تمایل فراوانی پیدا کرده اند.

لاندن در پایان می نویسد: البته مشخص است که سعودیها هنوز آماده ورود به جنگ با ایران نیستند اما تلاش دارند فناوری های نظامی پیشرفته خریداری کرده و نیروهای خود را با جدیدترین متدهای آموزش نظامی آشنا کنند.

چندی پیش روزنامه باسلر زیتونگ سوئیس در گزارشی به نقل از یک تاجر سلاح اروپایی نوشت: عربستان سعودی تمایل دارد که از اسرائیل سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین خریداری کند.

بنابراین گزارش، عربستان سعودی به طور جدی خریداری این سیستم را در راستای هدف قرار دادن موشک های پرتاب شده از سوی یمن به اراضی خود، در دستور کار قرار داده است.

تاجر سلاح اروپایی ضمن اشاره به تمایل عربستان سعودی برای خریداری سیستم گنبد آهنین، تاکید کرد: آنها همچنین در تلاش برای خریداری سیستم دفاعی جدید اسرائیلی برای نصب بر روی تانک های ارتش خود هستند.

در همین راستا، برخی مقامات سعودی به تازگی انواع تسلیحات اسرائیلی را در شهر ابوظبی مشاهده کرده و با قابلیت های آن آشنا شده اند.

کد خبر: 898281

وب گردی

وب گردی