با طرح مسائل غیرمرتبط، به توافق هسته‌ای ایران لطمه نزنید

دبیر کل سازمان ملل نسبت به لطمه وارد شدن به توافق هسته‌ای ایران به واسطه طرح مسائل غیر مرتبط هشدار داد.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه هشدار داده است که هر مساله‌ای که مستقیما به توافق هسته‌ای ایران ارتباطی نداشته باشد، باید بدون پیشداوری حل و فصل شود تا توافق هسته‌ای حفظ شود.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل این اظهارات را به نقل از آنتونیو گوترش پس از آن مطرح کرده است که آمریکا نگرانی‌هایی را نسبت به تهران مطرح کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت: متحدان اروپایی و کنگره باید برای برطرف کردن "نواقص فاجعه بار" توافق هسته‌ای تلاش کنند و در غیر این صورت آمریکا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

ترامپ خواستار آن شده است که توافق هسته‌ای با ایران طی 120 روز آینده با یک توافق جداگانه تحکیم شود. اکثر تحریم های سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران تحت مفاد برجام لغو شده است. با این حال ایران هنوز با تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل و سایر محدودیت ها روبرو است که به طور فنی بخشی از توافق هسته‌ای به شمار نمی رود.

استفان دوجاریچ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: توافق هسته‌ای یک دستاورد بزرگ و مهم دیپلماسی و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به شمار می رود و نقش مهمی در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی دارد.

دوجاریچ افزود: گوترش خواستار آن شده است که نگرانی های مربوط به اجرای توافق هسته‌ای از طریق مکانیسم های در نظر گرفته شده در این توافق حل و فصل شود.

اگر شورای امنیت سازمان ملل شکایتی را در خصوص نقض مفاد توافق هسته‌ای دریافت کند، 30 روز فرصت خواهد داشت تا به قطعنامه‌ای برای تمدید معافیت های تحریمی رای دهد. اگر شورای امنیت نتواند به چنین قطعنامه‌ای رای دهد، تحریم ها به صورت خودکار مجددا اعمال خواهد شد.

ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای اش تنها برای کاربردها و مصارف صلح آمیز است و تا زمانی که سایر کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای به تعهدات خود پایبند باشند، تهران نیز به این توافق متعهد خواهد بود.

303

کد خبر: 898501

وب گردی

وب گردی