پیش فروش های غیرمجاز توسط مدعیان حامی قانون/ کدام شرکت های خودرویی قانون گریزند؟

چندی پیش اداره کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت ، ‌معدن و تجارت آخرین فهرست مجوزهای صادره در زمینه پیش فروش خودروهای تولید داخلی و وارداتی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ انتشار این لیست حرف و حدیث‌های بسیاری را به وجود آورد. عدم درج نام برخی از شرکت‌ها که به معنی عدم اجازه برای پیش‌فروش است از یک سو و عدم درج برخی از مدل‌ها از سویی دیگر، ابهامات فراوانی را موجب شد. هنوز هم بسیاری باور نکرده‌اند که آنچه وزارت صمت ابلاغ می‌کند «فصل‌الخطاب» است. مماشات‌های گاه و بیگاه دولتی‌ها این تصور را به وجود آورده که می‌توان با قوانین و دستورالعمل‌ها شوخی کرد. انتشار لیست شرکت‌ها و مدل‌های مجاز از سوی دفتر ‌نیرو محرکه، حجت را بر همه تمام کرده است. این اقدام نمی‌تواند تفسیر و مفهوم دیگری داشته باشد. شرکت‌ها و مدل‌هایی که در لیست حضور ندارند، مجاز به پیش‌فروش خودرو نیستند. در این لیست 62 مدل به‌عنوان خودروهایی که در حال حاضر اجازه پیش‌فروش توسط شرکت‌های متبوعشان را دارند، دیده می‌شود. در این بین هنوز بسیاری شاید با بهره‌گیری از روابط و بازوهای قدرتمند خود، این لیست را به مثابه یک شوخی انگاشته‌اند. ‌

به‌عنوان مثال شرکت نگین خودرو نماینده نو فرانسه، تنها مجاز به پیش‌فروش مدل‌های کولئوس و تلیسمان است. در حالی‌که دیگر مدل این شرکت یعنی داستر اما در قالب نام «فروش مشارکتی» در سایت این شرکت دیده می‌شود.

این داستان برای آرین موتور نماینده میتسوبیشی نیز صدق می‌کند. در لیست وزارت صمت، تنها اشاره به مدل‌های ASX و اوت‌لندر شده ولی سایت رسمی این شرکت پا را فراتر گذاشته و مدل‌های لنسر و میراژ را نیز به‌صورت مشارکتی آماده فروش کرده است.

کرمان موتور هم وضعیتی مشابه را تکرار کرده است. سانتافه و IX35 تنها مدل‌های مجاز به پیش‌فروش توسط این شرکت هستند. ولی کرمانی‌ها مدل‌های i20 و اکسنت را نیز در لیست پیش‌فروش قرار داده‌اند.

با توجه به مندرجات لیست فوق، پیش‌فروش کلیه محصولات کیا موتورز (اطلس‌ خودرو)، مرسدس‌بنز (ستاره ایران)، ب‌ام‌و (پرشیا خودرو)، پورشه (معین موتور)، سانگ‌یانگ (رامک خودرو)، آلفارومئو (آلفا موتور)، ولوو (افرا موتور و داتیس خودرو) و هوندا (گلرنگ فامیلی) کاملاً غیرمجاز است.

401

کد خبر: 898503

وب گردی

وب گردی