حذف سرشماری با اجرای سیستم جامع ثبت آماری ایران

جلسه نظام پایش و کمیته آمار بخشی به‌منظور تشریح کلیات طرح «سیستم جامع ثبت آماری ایران» (IRANSTAR) و «تدوین بسته اجرایی وزارت راه و شهرسازی برنامه ششم توسعه» برگزار و مطرح شد که درصورت اجرای سیستم جامع ثبت آماری ایران سرشماری حذف می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه نظام پایش و کمیته آمار بخشی با حضور معاونین برنامه ریزی سازمان‌ها،‌شرکت‌ها و مدیران کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به‌منظور تشریح کلیات طرح «سیستم جامع ثبت آماری ایران» ﴿IRANSTAR﴾ و تدوین بسته اجرایی برنامه ششم توسعه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در بخش اول نماینده مرکز آمار ایران به تشریح کلیات طرح «سیستم جامع ثبت آماری ایران» ﴿IRANSTAR﴾ پرداخت که بر اساس اظهارت وی مقرر شده سامانه IRANSTAR با همکاری دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی و کلیه اطلاعات آماری دستگاه‌های اجرایی باید به مرکز آمار ارسال شود.

در ادامه جلسه مبحث واژه‌های کلیدی در طرح مذکور معرفی و سپس چهار رکن اساسی به شرح زیر مطرح شد:

لزوم دسترسی سازمان ملی آمار به ثبت‌های اداری،

لزوم تبدیل ثبت‌های اداری به ثبت‌های آماری و پردازش آن،

لزوم جای‌گیری تمام ثبت‌های آماری در قالب یک سیستم هماهنگ ثبت و

لزوم سازگاری جوامع و متغیرهای ثبت‌های آماری

همچنین در این جلسه تأکید شد تا سیستم‌های ثبت آماری جمعیت، فعالیت، کسب و کار، املاک و مستغلات باید از طریق متغیرهای شناسایی به یکدیگر متصل شوند.

گفتنی است از جمله مزیت‌های این طرح پاسخگویی به موج روز افزون درخواست داده‌های آماری کاربران و لزوم اتخاذ تدابیر مناسب در جهت افزایش کارایی نظام آماری کشور از طریق اقدامات مدرن و کم‌هزینه است که پس از اجرای این طرح سرشماری وجود نخواهد داشت.

در ادامه این نشست «تدوین بسته اجرایی وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه» نیز تشریح و ابهامات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر است.

عدم تطابق جداول تهیه شده در سازمان برنامه‌وبودجه با وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی

امکان وجود تناقض در هر مجموعه از اسناد عنوان شده

قدیمی بودن سند تفصیلی و تغییرات ارقام حالت پایه

تغییرات مربوط به سال‌های برنامه

عدم تطابق بودجه سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و لایحه ۱۳۹۷ با بودجه پیش‌بینی شده در سند تفصیلی و مغایرت با اعداد و ارقام برنامه‌ای

بخشی نمودن گزارش

برخی شاخص‌ها در سند تعریف نشده است

در پایان موارد فوق‌الذکر از سوی اعضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

402

کد خبر: 898594

وب گردی

وب گردی