بزودی اتصال سامانه‌های جامع انبارها با سامانه بارنامه برخط برقرار می‌‌شود

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بزودی طرح اتصال سامانه جامع انبار با سامانه برخط بارنامه برقرار خواهد شد و لازم است مبادی و مقاصد بارنامه‌های صادره حتماً در سامانه جامع انبار ثبت شده باشند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت با همراهی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گام بلندی را در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برداشتند. به گفته مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی بزودی اتصال سامانه‌های جامع انبارها با سامانه بارنامه برخط برقرار می‌‌شود. تابش اعلام کرد: پس از موفقیت طرح پایلوت در استان به زودی این طرح سراسری می شود.

در راستای اجرای تکالیف مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع انبار اقدام کند. همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز مطابق همین قانون باید سامانه بارنامه برخط را ایجاد کرده تا کلیه بارنامه‌های صادره به صورت الکترونیکی با مبدأ و مقصد مشخص به متقاضیان ارائه شود.

در همین ارتباط مطابق نص صریح قانون پس از راه اندازی سامانه‌های مذکور لازم است این دو سامانه به هم متصل شده تا علاوه بر اینکه جریان گردش کالا در سطح کشور مشخص شود، بستری فراهم آید تا کلیه مبادی و مقاصد بار کشور قابلیت رصدپذیری داشته باشند.

این امر بدین خاطر انجام می شود که تا کالاهای هدف مبارزه با قاچاق کالا شناسایی و عملاً کارشناسان قادر باشند کالاهایی که از مسیر قانونی وارد کشور شده را از کالاهای قاچاق تمیز دهند.

عباس تابش مدیرکل امور خدمات بازرگانی ضمن تشریح فرآیند اتصال این دو سامانه گفت : طبق توافقات بعمل آمده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان راهداری از ابتدای سال، عملیات فنی اتصال این سامانه اجرایی و از ابتدای مرداد ماه نیز در سامانه برخط بارنامه این امکان ایجاد شد که به شرکتهای حمل و نقل هشدار دهد که بزودی در صورت عدم درج مبدأ یا مقصد بارنامه در سامانه جامع انبار بارنامه صادر نمی‌شود.

او افزود: پس از سه ماه اقدام آزمایشی و درج هشدار در بارنامه‌های فاقد شناسه انبار از ابتدای آذرماه این طرح بصورت پایلوت در استان فارس عملیاتی شد که در استان مذکور به صورت پلکانی محدودیت صدور بارنامه بدون شناسه انبار افزایش یافت به نحوی که هم اکنون بیش از 85 درصد بارنامه های صادره از استان فارس با درج شناسه انبار قابلیت صدور دارند.

تابش بیان داشت: پس از موفقیت طرح پایلوت در استان فارس وزارت صنعت، معدن و تجارت با همراهی سازمان راهداری تصمیم گرفتند این طرح را بصورت سراسری اجراء کنند.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از همکاری صمیمانه سازمان راهداری اعلام کرد بزودی طرح اتصال سامانه جامع انبار با سامانه برخط بارنامه برقرار خواهد شد و لازم است مبادی و مقاصد بارنامه‌های صادره حتماً در سامانه جامع انبار ثبت شده باشند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 898651

وب گردی

وب گردی