توسعه ایستگاه‌های راه آهن و مترو در جهت کاهش استفاده از خودروهای عمومی

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازى گفت: در بحث توسعه حمل و نقل عمومى مرکزیت ایستگاه هاى راه آهن و مترو مورد توجه قرار گرفته است که هدف آن کاهش خودرو عمومى و جایگزینى آن بر حمل و نقل عمومى است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهرداد تقى زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازى در همایش توسعه مبتنى بر حمل و نقل عمومى که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: یک مفهوم بسیار اشتباهى که اخیرا در کشور رایج شده، بحث رشد بوده و تصور داریم که رشد در تمام زمینه ها مثبت است.
او در ادامه بیان کرد: براساس بررسى هاى انجام شده رشد داراى دو جنبه است که شامل رشد تصادفى و نیز رشد هوشمندانه مى شود که این دو حالت بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازى افزود: ما معتقد به رشد هوشمندانه در تمام زمینه ها و با برنامه ریزى دقیق هستیم.
او خاطرنشان کرد: یکی از عواملى که در رشد هوشمندانه بسیار تاثیرگذار است بحث TOD است که توسعه مبتنى بر حمل و نقل عمومى را شامل مى شود.
تقى زاده گفت: در بحث توسعه حمل و نقل عمومى مرکزیت ایستگاه هاى راه آهن و مترو مورد توجه قرار گرفته است که هدف آن کاهش خودرو عمومى و جایگزینى آن بر حمل و نقل عمومى است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازى افزود: در حال حاضر اقدام بلندمرتبه سازى در حوالى حمل و نقل عمومى صورت مى گیرد تا بتوانند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومى را در بین مردم جا بیندازد.
او اظهار داشت: بحث TOD از جمله مسایلى است که از ٥٠ سال گذشته مطرح شده و این موضوع روز به روز در حال گسترش است.
تقى زاده به مزایاى توسعه حمل و نقل عمومى اشاره و بیان کرد: این اقدام در ابتدا علاوه بر اینکه کاهش مسافت سفر مى شود، بهره گیرى از اقتصاد مقیاس، توجیه پذیر شدن حمل و نقل همگانى، کاهش استفاده از خودرو و نیز کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت را شامل خواهد شد.
او گفت: زمانى که ایستگاه هاى حمل و نقل عمومى در حوالى مراکز ایجاد مى شود باعث افزایش ضریب کسب و کار مى شود که بهبود وضعیت اقتصادى را با خود به همراه خواهد داشت.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازى خاطرنشان کرد: در بسیارى از کشورهاى پیشرفته به دلیل توسعه حمل و نقل عمومى افراد حاضر در آن کشور خودرو ندارند و استفاده از حمل و نقل عمومى را جایگزین استفاده از خودرو کردند.
تقى زاده اظهار داشت: در صورتى که ایستگاه هاى حمل و نقل عمومى در اطراف واحدهاى مسکونى ایجاد شود با ١٠ درصد از کاهش استفاده از خودروهاى شخصى روبرو خواهیم شد همچنین در صورتى که در حوالى واحدهای تجارى باشد تا ١٥ درصد از استفاده خودروهاى شخصى کاهش مى یابد.
او افزود: یکى از شاخصه هاى TOD تراکم است که درصد زیادى از حمل و نقل عمومى کشورها مبتنى بر ریل است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازى گفت: در زمینه TOD دو بیانیه را ارائه دادیم که تاکنون ١٣ مورد از مفاد آن انجام شده، ١٢ مورد آن در حال انجام و نیز ١٩ مورد آن انجام نشده است.
او در پایان گفت: در همایش هاى قبلى بیشتر به دنبال تغییر نگرش و اهمیت TOD بودیم اما بیشتر تلاش ما در این همایش اجراى TOD و بررسى مشکلات آن است.
402

کد خبر: 898751

وب گردی

وب گردی