ایران به هاب انرژی الکتریکی منطقه تبدیل می‌شود/صادرات برق به کشورهای جنوبی  در دستور کار وزارت نیرو

قائم مقام وزیر نیرو گفت: سیاست ما این است که در آینده ای نزدیک به هاب انرژی الکتریکی منطقه تبدیل شویم؛ یعنی حتی فارغ از ملاحظاتی که ممکن است وجود داشته باشد، نقش مبادله گر برق در بین همه کشورهای منطقه را ایفا کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا دائمی افزود: طرح اتصال شبکه برق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از مدت ها قبل در دستور کار قرار گرفته بود که اکنون این روند جلوتر رفته و معاونت برق وزارت نیرو در این ارتباط جلسه های متعددی با کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس برگزار کرده است.
او در پاسخ به این پرسش که «به جز عمان با کدام یک از کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان می توانیم مبادله برقی داشته باشیم؟» گفت: سیاست ما این است که در آینده ای نزدیک به هاب انرژی الکتریکی منطقه تبدیل شویم؛ یعنی حتی فارغ از ملاحظاتی که ممکن است وجود داشته باشد، نقش مبادله گر برق در بین همه کشورهای منطقه را ایفا کنیم.
قائم مقام وزیر نیرو افزود: چشم انداز ما این است که برق کشورهای جنوب، شمال، غرب و شرق را به یکدیگر متصل کنیم.
او در این زمینه ادامه داد: در فصل هایی از سال، برخی کشورهای جنوبی مثلا قطر برقی بیشتر از میزان مصرف خود تولید می کند که در صورت اتصال ایران به شبکه برق این کشور، می توانیم برق اضافی را به اروپا ترانزیت و حق ترانزیت دریافت کنیم.
دائمی اضافه کرد: این مبادلات برقی از این جهت نیز ارزشمند است که در زمان افزایش مصرف در ایران، می توانیم بخشی از برق خود را از دیگر کشورها تامین نماییم و به این ترتیب، از هزینه احداث نیروگاه جدید جلوگیری کنیم.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: نگهداری، ساخت و برقراری ارتباطات برقی با کشورهای جنوبی سخت تر از مبادله با کشورهای غربی، شمالی و شرقی است چرا که کابل های انتقال برق را باید از زیر دریا عبور دهیم اما با این حال، این طرح در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 898755

وب گردی

وب گردی