ضرر 800 میلیارد ریالی قانون سنجش‌و‌پذیرش به دانشگاه آزاد/ واحدهای مجوزدار علوم و تحقیقات احیا می‌شوند

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قانون سنجش و پذیرش باعث ضرر حداقل 80میلیارد تومانی به این دانشگاه شده است، از پیگیری‌های همه‌جانبه و تعامل مثبت با وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی برای برگزاری مستقل آزمون‌ها خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و عضو هیات علمی این دانشگاه بوده است، همه مراحل مربی، استادیار، دانشیار، معاون دانشگاه، رئیس دانشگاه و رئیس منطقه را همگی در دانشگاه آزاد اسلامی سپری کرده است.. عضو شورای شهر تبریز بوده و توانسته در 36 سالگی به عنوان نماینده این شهر به مجلس هشتم راه یابد، در همین مجلس نایب‌رئیسی اول کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشته است، در مجلس نهم هم دوباره توانست به مجلس راه پیدا کند اما این بار عضو هیات رئیس مجلس، رئیس فراکسیون دانشگاهیان و عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در کارنامه دارد. وی در مجلس دهم هم رای آورد اما فقط 40 روز نماینده بود و با بی‌مهری‌های خاصی فرد دیگری به جای ایشان وارد مجلس شد. دکتر علیرضا منادی سفیدان در حال حاضر معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است، با وی درباره مهمترین برنامه‌های این معاونت، ارتباط مجلس شورای اسلامی با دانشگاه آزاد اسلامی و استقلال مرکز آزمون این دانشگاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

*فعالیت برگزاری آزمون دانشگاه آزاد از چه زمانی آغاز شد و دلیل کمتر‌شدن فعالیت مرکز آزمون این دانشگاه چه بود؟

-نمایندگان در مجلس نهم موضع‌گیری‌هایی به ریاست و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی داشتند، برخورد ناصحیحی با مجلس صورت گرفته بود، مجلسی که همیشه حامی دانشگاه آزاد اسلامی بود و بهترین حمایت‌ها را از این دانشگاه داشت. این موضع‌گیری در یک مقطعی از مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بر اثر سوء‌مدیریت و عدم استفاده از ظرفیت بهینه و بسیار بالای مجلس شورای اسلامی روی داد و از دانشگاه چهره‌ای مخدوش به مجلس عرضه کردند، به همین خاطر مصوبه‌ای به نام قانون سنجش و پذیرش به تصویب رسید و باعث شد از فعالیت‌های مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی که از ابتدای تاسیس این دانشگاه به خوبی کار کرده بود و به مرور به یک مرکز بزرگ آزمون‌سازی و برگزاری آزمون تبدیل شده بود، کاسته شود.

این مرکز کارمندهای زیادی داشت و حتی یکی از بزرگترین مراکز آزمون در خاورمیانه به شمار می‌رفت. آن قانون مصوب باعث شد تا وزارت علوم و سازمان سنجش آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی را هم برگزار کنند و در واقع همه آزمون‌ها تجمیع شد.

دانشگاه آزاد اسلامی که شکل گرفت اولین آزمون‌های این دانشگاه در سطح نماز جمعه‌های سراسر کشور برگزار شد، دانشگاه اولین آزمون‌های خود را در نماز جمعه‌های سراسر کشور با حمایت‌ نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه و جماعات برگزار کرد، مردم پذیرش شدند و برای تحصیل به دانشگاه آمدند و به مرور رواج پیدا کرد، حتی این نوع آزمون و بعدها آزمون‌هایی که از طریق مرکز آزمون این دانشگاه برگزار می‌شد جزو امن‌ترین سیستم‌های برگزاری آزمون در دوره‌های مسئولیت برگزاری آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

نظر دکتر غلامی نسبت به وزیر قبلی درباره دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مثبت‌تر، عقلایی‌تر و منطقی‌تر است

این فعالیت‌ها ادامه داشت تا در مجلس نهم علی‌رغم اصل 44 قانون اساسی که می‌گوید باید بخش دولتی کار را به بخش غیردولتی واگذار کند، آمدند و آزمون‌ها را از بخش غیردولتی که دانشگاه آزاد اسلامی بود گرفتند و به بخش دولتی دادند. همین اتفاق باعث شد تا دانشگاه آزاد اسلامی، با یک سری از مشکلات خاصی مواجه شود. یک مرکز بسیار بزرگ رها شد با امکانات بسیار بالا و تعداد زیادی کارمند که بیکار شدند، همه اینها به ضرر دانشگاه بود.

*آیا در مجلس دهم و در مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی تلاشی برای بازگرداندن آزمون‌ها به این دانشگاه شده است؟

-در مجلس دهم اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به دنبال این بودند تا آزمون‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی برگردد، یا اینکه پذیرش با خود دانشگاه باشد و یا هر دو (سنجش و پذیرش). یکی از دلایل افت دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به خاطر همین قانون مصوب بود که دانشگاه آزاد اسلامی را محدود و مشکلاتی برای آن درست کرد.

در حال حاضر نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و حتی بنده برداشتم این است که نظر دکتر غلامی وزیر علوم نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مناسب و قصد بر همکاری و تعامل است. نظر دکتر غلامی نسبت به وزیر قبلی بسیار مثبت‌تر، عقلایی‌تر و منطقی‌تر است.

*آیا در حال حاضر فعالیتی هم توسط مرکز آزمون انجام می‌شود؟

-تمام فعالیت مرکز آزمون دانشگاه آزاد از بین نرفته است، آزمون Ept و بسیاری از آزمون‌های داخلی هنوز توسط این مرکز برگزار می‌شود. آن زمان که خود دانشگاه دانشجو پذیرش می‌کرد، همین یک برند و اعتبار برای دانشگاه بود. این اعتبار را از دانشگاه آزاد گرفتند و ما به دنبال برگرداندن آن هستیم.

*با تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی چه میزان ضرر مالی متحمل شد؟

-تصویب این قانون باعث شد تا دانشگاه آزاد اسلامی سالیانه حداقل 80 میلیارد تومان ضرر کند، در حالیکه این 80 میلیارد در بین کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که آزمون برگزار می‌کردند توزیع می‌شد، اما این 80 میلیارد تومان را از دانشگاه آزاد گرفتند و این پول اکنون در جیب سازمان سنجش می‌رود.

*نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره برگزاری مستقل آزمون‌های دانشگاه آزاد چیست؟

-دکتر رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم عضو شورای سنجش و پذیرش است، امیدواریم این شورا مجوز را بدهد که دوباره مرکز آزمون به آن استقلال سابق خود برگردد. بسیاری از نمایندگان تاکید دارند وزارت علوم این کار را بکند که اگر چنین نشود، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته قانونی را برای تصویب می‌گذرانیم که دانشگاه آزاد اسلامی بتواند خود مستقل آزمون‌ها را برگزار کند. این فضای فعلی مجلس است اما ما قصد همکاری داریم و قانون بهترین مسیر را در اختیار ما قرار داده است.

قانون سنجش و پذیرش ظرفیتی دارد که به وزارت علوم و شورای سنجش و پذیرش اجازه می‌دهد که برگزاری آزمون را به خود دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کنند. اگر یک روز به این نتیجه برسیم که وزارت علوم همکاری نمی‌کند و مشکلاتی برای دانشگاه ایجاد شود، آن زمان به سراغ مجلس می‌رویم و الحمدالله مجلس هم آمادگی خوب و کاملی دارد تا آنچه را که از ما گرفته‌اند دوباره به خودمان برگرداند.

*نحوه تعامل وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی در دولت دوازدهم چگونه است؟

-به جرات می‌گویم که نمایندگان آمادگی این کار را دارند، ولی ما دوست داریم که ارتباطات دوستانه و تعاملی و سازنده‌تری با وزارت علوم داشته باشیم. وزارت علوم هم اکنون چنین فضایی دارد و احساس می‌شود وزیر علوم نیز فضای تعامل و همکاری را دنبال می‌کند.

دانشگاه آزاد کاملا و براساس قانون در مسیر سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی کشور، کیفیت، سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در‌باره نظام علم، نوآوری و فناوری و همکاری همه‌جانبه با وزارت علوم حرکت می‌کند و کاری خلاف آنچه وزارت علوم می‌خواهد انجام نمی‌دهد

ارتباطی خوب بین آقایان دکتر رهبر با دکتر غلامی وجود دارد، اخیرا جلسه‌ای میان هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با وزیر علوم برگزار شد. جلسه بسیار خوبی بود، در این جلسه درباره سیاست‌های آموزش عالی بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و وزیر محترم علوم آنجا گفتند که معاونانی که امروز در دانشگاه آزاد هستند قوت قلب ما را بیشتر کرده است، همه آنها کسانی هستند که از ما بیشتر به کیفیت حساس هستند. ایشان گفتنند کسانی که به دانشگاه آزاد آمده‌اند بهترین‌های وزارت علوم هستند. در این جلسه دکتر رهبر اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی کاملا و براساس قانون در مسیر سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی کشور، کیفیت، سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در‌باره نظام علم، نوآوری و فناوری و همکاری همه‌جانبه با وزارت علوم حرکت می‌کند و کاری خلاف آنچه وزارت علوم می‌خواهد انجام نمی‌دهد، همه اسنادی که در وزارت علوم هست و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است همه را در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌کنیم تا وزارت علوم فکر نکند ما کوچکترین کوتاهی در امر آموزش عالی انجام داده‌ایم.

دانشگاه آزاد اسلامی عملا 50 درصد آموزش عالی کشور است، ما به تنهایی نصف آموزش عالی کشور هستیم و دانشگاه‌های دولتی یک‌چهارم آموزش عالی هستند. لذا دانشگاهی به این بزرگی می‌طلبد که وزارت علوم آن را که دو برابر خود دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های دولتی است با آغوش بازتری پذیرا باشد.

*مهمترین برنامه‌های دانشگاه آزاد که از طریق معاونت امور مجلس پیگیری می‌شود، چه هستند؟

-برنامه‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم داشت که به زودی اعلام می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم این دانشگاه بیش‌تر از پیش خواهد درخشید، مثلا یکی از این برنامه‌های احیای واحدهای مجوزدار علوم و تحقیقات‌ است. این واحدها را قبلا داشته‌ایم و حتی از وزارت علوم هم مجوز داشته‌اند، اینها باید احیا شوند که باعث می‌شود یک تکان بزرگ در درخشش چندین‌باره دانشگاه آزاد اسلامی رخ دهد. چند طرح خوب دیگر هم هست که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

با برنامه‌های که اعلام و اجرا خواهد شد بسیاری از واحدهای این دانشگاه از حالت زیان‌دهی خارج خواهند شد. طرح‌ها بسیار پردرآمد هستند و دانشگاه آزاد از این طریق به طرف خروج از زیاندهی حرکت می‌کند.

درباره تکمیل ظرفیت هم با وزارت علوم بحث و بررسی کرد‌ه‌ایم، آنها متوجه شدند که غیرقانونی نیست، بعد از بررسی‌هایی که ایشان انجام دادند تحت شرایط خاص جدیدی مجوز تکمیل ظرفیت را برای دانشگاه آزاد اسلامی صادر کردند. با ادعاهایی که داشتیم و داشتند بررسی کردند و متوجه شدند که ادعاهای ما حق است. در همین زمینه نظر بسیار مساعد دکتر غلامی هم کارساز بود.

داستان حذف سه‌هزار رشته دانشگاه آزاد اسلامی در دولت یازدهم چه بود؟

-آن زمان مقداری بی‌مهری صورت گرفت، وزیر وقت از همه بی‌مهرتر شد و مشکلاتی ایجاد کردند. اما با آمدن دکتر غلامی فضای مناسبی فراهم شده است، آن زمان که سه‌هزار از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی را حرام کرده بودند خود وزارت علوم در یک بررسی متوجه شد که دانشگاه شرایط را دارد و در حق دانشگاه آزاد بی‌مهری انجام شده است. بنابراین در نهایت به رشته‌ها مجوز دادند. حتی دانشگاه هم برخی از رشته‌ها را که تشخیص داد مشکل دارند حذف کرد که این هم مورد استقبال وزارت علوم و سرپرست وقت وزارت علوم قرار گرفت. برخورد آن زمان خوب نبود و ادعاهایی که آن زمان شد درست نبود. ولی با آمدن دکتر غلامی فضای خوبی بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم ایجاد شده است.

*اخیرا معاون آموزشی وزارت علوم در یک نشست خبری تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد را غیرقانونی اعلام کرده و خواستار توقف آن شده است، آیا این اظهارنظر هم مانند اتفاقات گذشته غیرکارشناسی است یا غیرقانونی اعلام کردن آنها صحیح است؟

-درباره تکمیل ظرفیت هم با وزارت علوم بحث و بررسی کرد‌ه‌ایم، آنها متوجه شد که غیرقانونی نیست، بعد از بررسی‌هایی که ایشان انجام دادند تحت شرایط خاص جدیدی مجوز تکمیل ظرفیت را برای دانشگاه آزاد اسلامی صادر کردند.

با ادعاهایی که داشتیم و داشتند بررسی کردند و متوجه شدند که ادعاهای ما حق است. در همین زمینه نظر بسیار مساعد دکتر غلامی هم کارساز بود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدا درباره دانشگاه آزاد اسلامی یک سری نظرات خاصی داشتند و دارند که البته نظر شخصی ایشان است و اعمال هم می‌کنند، اما زمانی که مراجعه و نظرات را اعلام می‌کنیم و به بررسی می‌نشینیم ایشان کوتاه می‌آید و می‌بیند آن چیزی که می‌خواسته ما داریم در حالیکه او فکر می‌کرده ما نداریم.

*فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس در حال حاضر چند عضو دارد و چگونه از این ظرفیت استفاده می‌شود؟

-ما از ظرفیت فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی نهایت استفاده را خواهیم کرد، هرجا دانشگاه با مشکلی مواجه شود از طریق همین فراکسیون پیگیری می‌کند، فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 220 عضو بزرگترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی است. همه این نمایندگان در حوزه‌های انتخابی خود می‌بینند که چقدر دانشگاه آزاد در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرهای آنها موثر است.

دکتر ولایتی و دکتر رهبر بارها تاکید کرده‌اند هیچ رئیس دانشگاهی مدیون هیچ شخص یا جریان سیاسی نیست

یکی از مهترین برنامه‌های ما هرچه بیشتر نزدیک‌تر کردن مجلس به دانشگاه آزاد اسلامی است و برعکس. این استقبال و اقبال از سوی نمایندگان همیشه بوده و جلسات متعددی با ریاست دانشگاه داشته‌اند و منجر به این شده که حتی خود نماینده برای دانشگاه توسعه ایجاد کرده است. سعی ما این است تا خواسته‌های نمایندگان را که در واقع خواسته‌های مردم است اجابت کنیم تا نمایندگان هم در حوزه انتخابی شرمنده مردم نشوند.

اما باید تاکید کنم که هیچ جریان سیاسی برای ما مهم نیست، همین که حس علاقه به دانشگاه آزاد اسلامی در این افراد وجود دارد برای ما مهم است. دکتر ولایتی و دکتر رهبر بارها تاکیده کرده‌اند که هیچ جریان سیاسی نباید در دانشگاه دخیل باشد، هیچ رئیس دانشگاهی مدیون هیچ شخص یا جریان سیاسی نیست. حتی ما ملاقات‌های برای دکتر ولایتی با نمایندگان داشته‌ایم، جلسات بسیار خوب و موثری که باعث شده رویکردها به مرور براساس واقعیت‌های که دیده و شنیده‌اند بسیار مثبت شود. هر هفته یا یک هفته در میان تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملاقات‌هایی با دکتر رهبر دارند و ایشان بسیار برخورد همراه و موثری در راستای حل مشکلات درخواستی نمایندگان برای دانشگاه‌های حوزه‌های انتخاباتی آنها می‌کنند.

منبع:آنا

204

کد خبر: 898874

وب گردی

وب گردی