تجمع اعتراضی دانشجویان دکتری مقابل مجلس

گروهی از دانشجویان دکتری امروز باتجمع مقابل مجلس،خواستار تصویب و اجرای طرح پژوهانه شدند.

به گزارش ایسکانیوز، جمعی از دانشجویان دکتری ظهر امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی برای پیگیری برخی از مطالبات صنفی خود تجمع کردند.

بنابراین گزارش، پس از آنکه کمیسیون تلیفق پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری را تصویب نکرد این دانشجویان تصمیم گرفتند تا ضمن تجمع در مقابل مجلس اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند.

یکی از دانشجویان معترض در تجمع جلوی مجلس به فارس گفت: مدت‌هاست که پژوهانه دانشجویان پرداخت نمی‌شود و از راه مدنی هم به حقوق خود نمی‌رسیم به همین دلیل با تجمع جلوی مجلس صدای خود را به گوش مسئولین می‌رسانیم.

یکی از دانشجویان دیگر هم در این خصوص اظهار داشت: ما هشت ماه است که از راه مدنی پیگیر مطالبات صنفی خود هستیم، با نمایندگان کمیسیون‌های تلفیق و آموزش مجلس و همچنین نمایندگان وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان جلسات منظم داریم و حال مهم‌ترین مطالبه دانشجویان موضوع پژوهانه یا به عبارتی کمک بلاعوض وزارت علوم به دانشجویان دکتری است.

وی ادامه داد: این کمک به دانشجویانی که حضور تمام وقت داشتند پرداخت می‌شد، ولی مدتی است که در دستور کار خارج شده‌است و پس از نامه‌نگاری‌های متعدد و صرف هزاران ساعت از وقت دانشجویان، در قوانین جدید این موضوع غیرقابل طرح عنوان شد و به جای آن تبصره‌ای به نام ارتباط با صنعت تصویب شد که اما و اگرهای زیادی درباره آن وجود دارد.

این دانشجو گفت: در گذشته نیز مشابه این تبصره وجود داشت و نیازی نبود که این مسئله تکرار شود به همین دلیل پیگیری‌های ما نتیجه‌ای به دنبال نداشت و حال که از راه مدنی موفق نشدیم به حقوق خود برسیم بنا به تصمیم جمع می‌خواهیم با تجمع جلوی مجلس پیگیر حقوق خود باشیم.

یکی دیگر از دانشجویان هم در این خصوص به فارس گفت: متاسفانه چندین ماه است که مطالبات خود را به روش‌های مختلف بیان می‌کنیم ولی گوش شنوایی وجود ندارد.

وی افزود: کمک بلاعوضی که به دانشجویان دکتری می‌شد برخی از گره‌های مالی آنها را باز می‌کرد ولی متاسفانه از پرداخت این مبلغ ناچیز هم خودداری کردند.

گفتنی است، دقایقی قبل قرار شد دانشجویان تجمع کننده درخواست خود را به صورت کتبی به هیات رئیسه مجلس ارائه کنند.

* بیانیه دانشجویان تجمع کننده

به گزارش فارس، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه‌های سراسر کشور قبل از این تجمع هم طی بیانیه‌ای اعلام کردند:

«ما دانشجویان مقطع دکتری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ما جهادگران جبهه‌های علم و فناوری، ما پیش قراولان صحنه‌های علمی کشور، ما جوانان نه جویای نام بلکه جویای علم، ما زیرساختهای اقتصاد مقاومتی کشور و ما نادیده گرفته شدگان و گمشده‌های بی پناهی که نتیجه قریب به 8 ماه پیگیری مطالبات حقه آنان در پیچ و خم های این مملکت از جانب دولت، مجلس و سایر وزارت خانه های دیگر نادیده گرفته شد، اینبار نه به صورت مجازی بلکه حضوری درمقابل مجلس خانه ملت گرد هم جمع شده ایم تا باردیگر با صدای رسا و بلند و از نزدیک بی عدالتی، بی توجهی، بی‌نظمی، ظلم و بی‌اخلاقی در نظام آموزش عالی ایران درخصوص دانشجویان وزارت علوم را فریاد بزنیم.

مدیران و مسوولین ارجمند، ریاست محترم جمهور، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم علوم و سایر متولیان نظام آموزش عالی کشور، در کدامین بند از ساختارهای نظام مردم ساالری مطالبات گروهی تحصیل کرده، خردورز و علم گرا پس از بیش از 250 جلسه حضوری و طرح مسله با تمامی نهادها اینگونه بی پاسخ ماندن را توصیه و توجیه می‌نماید؟ آیا اینگونه نیست که بما گفتند ما خواسته های شما را شنیدیم و آن لحظه که زمان تصمیم و اقدام فرا رسید چشمان خود را بر بیش از 120 هزار دانشجوی دکتری مملکلت بسته‌اید؟ آیا اینگونه نبود که به شما گفتیم بحران اقتصادی، اشتغال، فقدان زیرساخت‌های مناسب آموزشی و پژوهشی و از همه مهم‌تر بحران معیشت جانمان را به لبمان رسانده و عنان از کف داده‌ایم؟

ما دانشجویان مقطع دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقابل مجلس، خانه ملت گرد هم جمع شده‌ایم تا بار دیگر مطالباتمان را گوشزد نماییم.

ما، نه سربارهای این مملکت، بلکه توانمندی های بالقوه ای هستیم که کشور سالها برای پرورشمان هزینه کرده و حال که زمان برداشت فرارسیده است، مسؤولین به این سرمایه های انسانی پشت کرده و هیچ برنامه ای برای آینده آنان ندارند. این مسئولین از طرفی دیگر ضمن کالایی‌سازی آموزش، دانشگاه‌ها را به منبع تامین مالی نظام آموزش عالی تبدیل و آن را برای هزینه هایشان به بنگاهی بی مصرف و ضرر ده تبدیل نموده اند و صنعت و جامعه روز به روز از دانشگاه فاصله می گیرند و در تازه ترین آمار، آخرین کشور در ارتباط میان صنعت و آموزش شده‌ایم.

ما متخصصین آینده این مملکت و سرمایه های آن هستیم و این درحالی است که نظام آموزشی و پژوهشی کشور همچنان بر مسیر غلط و اشتباه گذشته تاکید ورزیده و با هیچ گوشی پذیرای دغدغه های این جوانان نیست و آنجا که اتخاذ و سیاست تصمیم گیری بر عهده نهادهای دیگر همچون مجلس است، آن نیز صدای جوانان را نشنیده گرفته و هم از این کلام معروف که «مجلس خانه ملت است» اعلام برائت می‌نماید و هر نهادی، نهاد دیگر را مسئول و متولی می‌داند و در این 8 ماه به حد کفایت به سراغ هر یک از این نهادهای مسئول رفته ایم. دغدغه ما یکی است و آن اصلاح نظام آموزشی و توجه بیشتر به دانشجویان دکتری و حمایت از آنهاست. دغدغه ما بهبود وضعیت معیشتی و پژوهانه و دریک کالم خردورزی و علم آموزیست. در پایان خواسته ها و مطالبات ما دانشجویان به حضورتان اعلام می‌شود.

امیدواریم این تجمع یادآور نوش‌دارویی پیش از مرگ سهراب باشد نه پس از آن، که اگر امید سهراب‌ها این جوانان بمیرد، مردن همانا و از دست دادن بنیان‌های ایران اسلامی عزیزمان همان... خواسته‌های کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم از قرار زیر است:

1 . برقراری مجدد پژوهانه به عنوان کمک هزینه بلاعوض در ازای پژوهش تمام وقت، تولید علم و تعهد عدم اشتغال دانشجویان دکتری به دانشگاههای وزارت علوم، مطابق آنچه در راهبرد کلان 8 نقشه جامع علمی کشور قید شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.

2 .ایجاد بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری وزارت علوم، نه عبور از این وظیفه صرفا با شعار کارآفرینی، چرا که بسیاری از رشته‌ها اساسا ماهیت کارآفرینی ندارند.

3 .اصلاح بند الحاقی به تبصره 9 لایحه بودجه 97 که به نام دانشجویان دکتری و بجای پژوهانه در رسانه ها اعلام شد، اما در حقیقت نه تنها ارتباطی با پژوهانه نداشته، که از نظر اجرایی بسیار فسادخیز بوده و به هیچ وجه مطابقتی با پیش‌نویسی که در این خصوص از طرف کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم تسلیم نمایندگان مجلس شد، نبوده و نیست!

4 .برابری وزارت بهداشت و وزارت علوم در مباحث بودجه سالیانه! چرا که اگر وزارت بهداشت مجری طرح ملی سلامت است، وزارت علوم باید متولی حل تمامی بحران‌های موجود در برنامه ششم توسعه و اجرای راهبرد کلان 7 نقشه جامع علمی کشور باشد. امیدواریم که متولیان امر اقدامات عملی شایسته ای را در راستای احقاق مطالبات حقه این قشر فرهیخته مبذول دارند تا این آخرین گردهمایی مطالبه گران فرهیخته جامعه دکتری وزارت علوم باشد».

منبع: فارس

کد خبر: 898975

وب گردی

وب گردی