وزیر ارتباطات: شاخص خلاقیت و فناوری در کشور ما بالاست

نشست هم اندیشی وزیر ارتباطات با فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محمد جواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری این مراسم، گفت: فناوری با خود فرهنگ می آورد و فناوری روی فرهنگ تاثیرات جدی گذاشته و زندگی بشر را تغییر داده است که اگر ما منطبق بر ساختارهای خود، تغییرات را درک و اعمال نکنیم؛ در عرصه ی رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود که آن زمان مجبوریم خودمان را مغلوب این سیاست کنیم.

او با بیان اینکه در عصر جدید ادغام فناوری و اقتصاد پیشرفته شده است افزود: در ۲۰ سال اخیر شرکت های مطرح و موفق دنیا در حوزه ی اقتصادی دچار تحول شده اند و در این میان شرکت های مبتنی بر فناوری توسعه داشته اند، پس با ایستادگی و مقاومت در برابر حوزه های فناوری هیچ سهمی را به دست نمی آوریم چون عرصه ی پیشرفت در دنیای امروزی خلاقیت است و شاخص خلاقیت و فناوری در کشور ما بالا است که فناوری، خلاقیت و ایده های مبتکرانه در ایران بالاتر از شاخص های جهانی است.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: باید چشم انداز، راهبرد و سیاست داشته باشیم و مطالبه کنیم که دانش همه ی حاکمیت را بالا ببریم هم چنین گزارشی که اخیرا در هیات دولت ارائه شده است حاکی از این است که در بدنه ی دولت، پذیرش دانش فناور بالا است پس لازم است موضوع آموزش همگانی را جدی بگیریم و با فرهنگ سازی اکوسیستم استارتاپ بزرگ شمرده شود.

آذری جهرمی ادامه داد: غرب در نظر دارد اقتصاد دنیا را با اکوسیستم دیجیتال متحول کند که لازم است مانیز سهم خود را در دنیا و منطقه بدست آوریم هم چنین ساختارها برای تحولات کافی نیست و بزودی سازمان فناوری اطلاعات از حالت یک شرکت حاکمیتی خارج می شود و به یک سازمان توسعه ای تبدیل می شود که برای تغییر و تحول ساختاری در سازمان فناوری اطلاعات اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: مدلی طراحی شده است که شرکت های دانش بنیان آزمایشی را ایجاد کنیم که تا دو سال تحت حمایت باشند و بعد از آن اگر موفق بودند به کار خود ادامه دهند و در صورت شکست منحل شوند چون یک استارتاپ برای رشد مدل های مختلف سرمایه گذاری را نیاز دارد و در 4 ماه گذشته دستورالعمل تاسیس مالی جمعی را ارائه کرده ایم.

او با بیان اینکه زمانی سلب معنا دارد که ایجاد، با قدرتی بیشتر پشت سر آن باشد افزود: مهمترین اتفاقی که در عرصه فناوری کشور افتاد این بود که چشم انداز ایران در سند توسعه دیجیتال را تدوین کردیم که سهم فناوری اطلاعات در نظام بودجه ای ما مشخص نیست و با خدمات در هم آمیخته شده است اما در بودجه ی سال آینده بخش فناوری اطلاعات باید تبیین و مشخص باشد و سرفصل مناسبی برای آن تعریف شود که همه ی سازمان ها متناسب با آن چارچوب کار کنند.

آذری جهرمی گفت: قرار نیست همه ی 500 میلیارد تومان را برای توسعه ی استارتاپ ها وام دهیم که بخشی از این منابع در صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر، جذب می شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اینکه در کشور اعتراضاتی تبدیل به اغتشاش شد امنیت کشور ایجاب می کرد، محدودیت هایی وجود داشته باشدو با وجود اینکه می دانستیم کسب و کارها دچار زیان خواهند شد اما مجبور بودیم برای حفظ امنیت ملی محدودیت را اعمال کنیم هم چنین ما دو عرصه ی جداگانه ی پیام رسان و رسانه در اختیار داریم که در عرصه پیام رسانه باید بتوانیم ظرفیت را اعمال کنیم اما تمام بارهای سیاسی عرصه رسانی باید مراقبت شوند که بازی دو سر باخت نشود .

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: قطعا بی اعتمادی علیه سیستم های بومی وجود دارد که باید حل شود چون اگر نظام اقتصادی ما به سیستم های بومی پیوند بخورد مشکلات برطرف می شود البته متولی رسانه در کشور وزارت ارتباطات نیست که برای بیان و پیگیری اشکالات نباید تعارف وجود داشته باشد و تا اتفاقی در کشور می افتد گفته می شود که پس شبکه ی ملی اطلاعات چه می شود اما باید نسبت به دغدغه های فرهنگی بروز باشیم و برای رشد اکوسیستم استارتاپی باید همه به تعادل برسیم و با برخورد رادیکالی مشکلی حل نمی شود.

او با بیان اینکه آینده ی دنیا در عرصه ی اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است ادامه داد: شبکه ی ملی اطلاعات این نیست که دور خودمان و کشور دیوار بکشیم بلکه باید علاوه بر توسعه ی داخلی دنبال بازار خارجی باشیم و شبکه ی ملی اطلاعات اکوسیستمی برای رشد فعالیت استارتاپ های داخلی است که اگر رقابت نداشته باشیم بازار داخل را هم نمی توانیم جذب کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: استراتژی و چارچوب ما بیان می کند که جسه و تعامل با استارتاپ ها باید ادامه دار باشد که با شرکت های نوپا ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد و از دست دادن ظرفیت ها اشتباه است و هزینه هایی را در پی دارد اما باید به تهدیدات نیز توجه شود هم چنین با برخوردهای لحظه ای و ثانیه ای نمی شود مشکل را حل کرد.

202

کد خبر: 898990

وب گردی

وب گردی