ظرفیت تولید نفت گچساران به 635 هزار بشکه در روز رسید

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با بهره برداری از 2 واحد جدید کارخانه نمک زدایی در دهه فجر امسال تولید نفت در این شهرستان به 635 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ براساس آمار موجود هم اینک تولید نفت درتاسیسات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نزدیک به 621هزار بشکه در روز است.
هوشنگ صیدالی روز شنبه در بازدید از تاسیسات نمک زدایی جدید در گچساران افزود: هم اکنون با در مدار قرار دادن نمک‌زدایی “گچساران3” به صورت آزمایشی تولید نفت گچساران با حدود 10 هزار بشکه افزایش در روز به حدود 630 هزار بشکه در روز رسیده است.
او ادامه داد: با بهره برداری رسمی از این 2پروژه، تولید نفت این شرکت به حدود 635 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
صیدالی بیان کرد: این 2 طرح شامل احداث نمک‌زدایی گچساران 3 با ظرفیت 110 هزار بشکه نفت همراه با نمک در روز و بی بی حکیمه یک با ظرفیت 55 هزار بشکه نفت همراه با نمک در روز است که پس از فراوری ،تولید آنها به 10هزار و 5هزار بشکه نفت تصفیه شده می رسد.
او تصریح کرد: با راه‌اندازی این طرح ها ، تولید نفت خام‌ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به میزان 15 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
او افزود: مخازن تحت فشار، مبدل حرارتی، نمک گیر برقی، کوره‌های پیش گرمکن نفت، مجموعه تصفیه و تزریق پساب، جداسازی نفت شور و شیرین در واحدهای بهره برداری گچساران 3و4 شامل مخازن و سیستم لوله کشی و پمپاژ نفت شور، ساختمان‌ها و تأسیسات جانبی از مهم‌ترین تجهیزات این 2 کارخانه نمک زدایی محسوب می‌شود.
او گفت: ظرفیت سازی فرآوری نفت نمکی، بالا بردن کیفیت نفت تولیدی، صیانت از ذخایر نفتی، جلوگیری از کاهش خوراک پالایشگاه‌ها و رفع مشکلات زیست محیطی با تزریق پساب واحدهای نمک زدایی به چاه های دفعی از اهداف اجرای طرح ها های نمک زدایی است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با تولید بیش از 621 هزار بشکه نفت در روز، شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران توانسته در سال جاری برنامه تولید خود را به میزان 101.5 درصد محقق سازد.
صیدالی افزود: هم اکنون روزانه 799 میلیون فوت مکعب گاز در تاسیسات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تولید می شود.
صیدالی ابراز کرد: شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ در کشور است که 20 درصد نفت کشور را تولید می کند.
این شرکت دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های تابعه مناطق نفت خیز جنوب است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 220 کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.
محدوده فعالیت این شرکت در استان های خوزستان ،کهگیلویه و بویراحمد ،بوشهر و فارس است.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 899021

وب گردی

وب گردی